Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r: Du har helt rätt i dina tankegångar med att politiker "jobbar emot sig själva" vad det gäller alternativa bränslen. Dom pratar och pladdrar men gör inget för att införa alternativa bränslen. Dom gör inte ens något för att underlätta för det.
Men, du säger att det är förbjudet om man skall följa paragrafer. Njaaaääee. När E85 var stort ändrade man på lite på reglerna. Du får köra och kan köra på E85 i din "vanliga gamla bensinbil" men om du vill att den skall räknas som miljöfordon, måste du registrera om den. Och uppfylla vissa krav som inte var något märkvärdiga. Kolla på www.etanol.nu Där finns det mycket om den här frågan. Och en annan debattör på det här forumet, LennartE kör sin gamla Volvo 745 på E85. Så visst går det. Jag har också gjort det, blandtankat i en Volvo 245 -92.
Men vi kommer in på det här med politikernas oförmåga att underlätta för övergången till fossilfria bränslen. Dom fabriksbyggda FFV-bilar som har sålts anses bara som miljöfordon i 5 år. Sedan anses dom som vanliga bensinbilar. Jag själv har en V70 2.0F -08. Den var skattebefriad dom 5 första åren och i Bilregistret stog det Drivmedel: Etanol. Men i dag betalar jag 1455 kr i bilskatt om året. Kanske något lite reducerat jämfört med motsvarande bensinmotor? Jag är osäker. Och det står dessutom Drivmedel: Bensin i Bilregistrets uppgifter. (Men jag kör alltid på E85. Jag har aldrig tankat något annat i den bilen) Inte särskilt underlättande för övergång till fossilfria bränslen.
Vi skall inte bedriva partipolitik på det här forumet, men en av dagens aktuella politiker var en av dom drivande och mer högröstade när den här regeln skulle röstas fram, om att man skulle få köra alla bensinbilar på E85 om man ville. Namn och partifärg kan vi ta i ett annat sammanhang.

Och lite extra: Förra veckan, vecka 03-19 sände Sveriges Radio P1 ett "Miljöprogram" som heter Klotet. (Det går säkert att lyssna på det på webben) Där pratade man om alternativbränslen. Mest om Svartlut och Tallolja, men en hel del om etanol också. Man hade en förklaring eller hypotes om varför E85-bränslelanceringen kom av sig. Det berodde på politikernas ovilja, oförmåga, oförstånd m.m m.m att klassa etanol som ett standardbränsle. Detta gällde både i Sverige och i EU. Därför "gick luften ur" E85 som fossifritt (starkt fossilreducerat) bränsle, enligt programmet Klotet. Industrin var ju inte villig att göra något om det inte fanns uppmuntrande styrmedel och förutsättningar. Brasilien var naturligtvis störst på området med etanol, men det kunde vara lite si och så med framställning ibland och annat och kanske med standardisering i Brasilien. Men Sverige var inte långt efter. (Ett tag fanns det fler tankstationer i Sverige än i USA!) I dag har vi ungefär 2000 i Sverige. Fortfarande många jämfört med övriga Europa. Om politikerna hade tagit det tillfället till en bra draghjälp då för 8 - 10 år sedan, så är jag övertygad om att vi hade kommit mycket närmare ett fossilfritt bilåkande i dag. Bilindustrin hade satsat miljarder på effektivare motorer och bränsleframställningen hade kommit mycket längre än vad som gäller för dagen.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
SvenB skrev: fre 25 jan 2019, 12:21
Fjonsson skrev: tor 24 jan 2019, 16:32 En bil med förbränningsmotor som tankas med ett miljöbränsle som inte är bensin eller diesel skulle med den formuleringen vara ok då.
Så tolkar jag det också. För annars finns det inget bränsle till hybridbilar heller, förutom de få mil de kan gå på el.
HVO100 är gjord att 100% förnyeslebar icke fossil råvara. Lik förbaskat heter det HVO Diesel och kan köras i en dieselbil. Det kommer lik förbaskat att bli förbjudet och omöjligt att åka med i nya bilar efter 2030.
Samma med en etanolbil som också går att köra på bensin, får inte säljas.

Man klagar ju på att det enda som blir tillåtet efter 2030 är el/biogas/vätgas bilar. Förnyeslebar diesel/syntetbensin/etanol får köras upp i gamla bilar. För inga sådana nya bilar som går på miljöbränslen får säjas.

Sen beror det ju på om MP sitter kvar i regeringen i 12 år till så klart....... ett beslut kan ju rivas upp hur lätt som helst.
VolvoB20 skrev: fre 25 jan 2019, 21:59
SvenB skrev: fre 25 jan 2019, 12:21
Fjonsson skrev: tor 24 jan 2019, 16:32 En bil med förbränningsmotor som tankas med ett miljöbränsle som inte är bensin eller diesel skulle med den formuleringen vara ok då.
Så tolkar jag det också. För annars finns det inget bränsle till hybridbilar heller, förutom de få mil de kan gå på el.
HVO100 är gjord att 100% förnyeslebar icke fossil råvara. Lik förbaskat heter det HVO Diesel och kan köras i en dieselbil. Det kommer lik förbaskat att bli förbjudet och omöjligt att åka med i nya bilar efter 2030.
Samma med en etanolbil som också går att köra på bensin, får inte säljas.

Man klagar ju på att det enda som blir tillåtet efter 2030 är el/biogas/vätgas bilar. Förnyeslebar diesel/syntetbensin/etanol får köras upp i gamla bilar. För inga sådana nya bilar som går på miljöbränslen får säjas.

Sen beror det ju på om MP sitter kvar i regeringen i 12 år till så klart....... ett beslut kan ju rivas upp hur lätt som helst.
Det är ju bara din tolkning.
Nej, inte bara min tolkning, det är allmän kritik. Annars vore det ju bara att fortsätta sälja diesel och bensinbilar för fullt precis som innan. Bara man som förare lovar att bara tanka förnyelsebar diesel och bensin i bilen och vips skulle bilen bli en godkänd miljöbil som får fortsätta säljas, men nej, så var det inte.

Kritikerna till januari-avtalet tycker ju att man skulle inriktat sig på bränslet istället för om bilen är bensin/dieseldrivna i förbudsivern och istället sett till att vi skippar fossil diesel o bensin och går över till förnyelsebar bensin/diesel.

Men det hade ju aldrig blidkat bilhatarna i MP
Jag startade denna tråden för att se hur ni tolkade det som sagts. Det har både varit de som tror att det är bränslet som avses, och som anser att det är bilen. Men om det är bilen, så diskvalificerar man ju hybrider också. Eller?
finns nog ingen idag som kan veta vad som kommer att gälla 2030, då har vi passerat något val till och förmodligen en lågkonjunktur som brukar sätta stopp för det mesta i miljöväg.

Vänta och se vad som sker, det är ju knappast något att bry sig om idag.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]