Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Herr Gaspedal
Bilarna står i s.k transportläge till det att handlaren låser upp dem.
I Transportläge så räknas inte mätarställningen ( endast vissa märken) AC och Radio fungerar ej, dessutom så är Volvo låsta till 30km/h i detta läge.

Att handlaren skulle låna ut din bil ser jag som helt obefintlig då det skulle vara rent självmord om någon kom på honom, likadant att ställa den som visningsex i hallen. Det räcker att det blir ett märke efter en jacka för att en del köpare inte vill hämta ut sin bil.

Din bil kommer förmodligen stå i "hagen" bland nya sålda bilar orekondad fram till någon dag innan leverans då den tas in, vaxas, rekondas och ställs i leveranshallen i väntan på dig.
Användarvisningsbild
av Bosa
En fråga till de som provkört "kundbilar", är det flång ny med i stort sett 0 mil på mätaren eller pratar vi begagnade?

Är det " 0-milare" ni provkört hos Volvohandlare vill jag gärna veta vilken Volvohandlare det handlar om så varken jag eller nån av mina bekanta skulle råkas på att beställa en bil där. Låter som en ytterst oseriös handlare i mina öran iaf i så fall.
av Knasen
Bilarna står i s.k transportläge till det att handlaren låser upp dem.
I Transportläge så räknas inte mätarställningen ( endast vissa märken) AC och Radio fungerar ej, dessutom så är Volvo låsta till 30km/h i detta läge.
Det är ganska enkelt att låsa upp från Transport Mode, syftet att spara batteriet under transport, vid körning av bilen så är transport mode upphävd. När motorn stängs av så tar ca 20 sekunder innan bilen "slocknar" 30-gränsen gäller bara nya s80 och nya v70/xc70 samt xc90 med v8 och 3.2 så gamla v70 omfattas inte av 30-gränsen.

Att radion och Ac samt mätarställning inte funkar, låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bosa skrev:En fråga till de som provkört "kundbilar", är det flång ny med i stort sett 0 mil på mätaren eller pratar vi begagnade?

Är det " 0-milare" ni provkört hos Volvohandlare vill jag gärna veta vilken Volvohandlare det handlar om så varken jag eller nån av mina bekanta skulle råkas på att beställa en bil där. Låter som en ytterst oseriös handlare i mina öran iaf i så fall.
Du behöver inte oroa dig för att det skulle hända. Jensen och Frigge här på forumet har ju så pedagogiskt förklarat oss alla att:
-Det har aldrig hänt.
-Det händer inte nu.
-Det kommer aldrig att hända i framtiden.
Att en kundbil får rullla några mil innan leverans det är bara lögn och sagor. Jag och Mojja måste ha drömt det hela, för inte kan vi ha fått rulla i några 0-milare, för att det skulle skett är lika osannolikt som Harrisburg

För övrigt, vad ska mätaren stå på när man hämtar bilen, min egen stod på några mil, 3 - 5 någonting, kommer inte ihåg exakt. Men bilen måste väl rullat lite på fabriken osv så jag funderade inte på det?
Användarvisningsbild
av hebbe
För övrigt, vad ska mätaren stå på när man hämtar bilen, min egen stod på några mil, 3 - 5 någonting, kommer inte ihåg exakt. Men bilen måste väl rullat lite på fabriken osv så jag funderade inte på det?[/quote]

min bil hade rullat 9 km när ja hämtade ut den i februari, köpte den på bilia sisjön.
Användarvisningsbild
av Jensen
VolvoB20 skrev:
Bosa skrev:En fråga till de som provkört "kundbilar", är det flång ny med i stort sett 0 mil på mätaren eller pratar vi begagnade?

Du behöver inte oroa dig för att det skulle hända. Jensen och Frigge här på forumet har ju så pedagogiskt förklarat oss alla att:
-Det har aldrig hänt.
-Det händer inte nu.
Att en kundbil får rullla några mil innan leverans det är bara lögn och
sagor. Jag och Mojja måste ha drömt det hela, för inte kan vi ha fått rulla i några 0-milare, för att det skulle skett är lika osannolikt som Harrisburg

För övrigt, vad ska mätaren stå på när man hämtar bilen, min egen stod på några mil, 3 - 5 någonting, kommer inte ihåg exakt. Men bilen måste väl rullat lite på fabriken osv så jag funderade inte på det?
Vem har skrivit att det aldrig har hänt, jag irriterar mig mer på att du vill få det till något som sker dagligen så fort demobilen inte finns på plats.
Det är strängt förbjudet att lämna ut kundbilar för provkörning, sen så brukar dessa bilar inte stå och skylta i hallen som vanliga utställningsbilar.
Det kan säkert hända att man i absolut nödfall kan låna ut en utställningsbil, och då vill jag poängtera att det är STOR skillnad på kundbil/utställningsbil.
En utställningsbil kan man sälja med ev skavanker, det kan man inte med en nybeställning till kund.
Så det verkar ganska lustigt som jag skrev tidigare att du råkat ut för detta fenomen så många ggr, men som sagt skit snack....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jensen skrev:
VolvoB20 skrev:

-Det har aldrig hänt.
-Det händer inte nu.
Att en kundbil får rullla några mil innan leverans det är bara lögn och
sagor. Jag och Mojja måste ha drömt det hela, för inte kan vi ha fått rulla i några 0-milare, för att det skulle skett är lika osannolikt som Harrisburg

Vem har skrivit att det aldrig har hänt, jag irriterar mig mer på att du vill få det till något som sker dagligen så fort demobilen inte finns på plats.
Det är strängt förbjudet att lämna ut kundbilar för provkörning, sen så brukar dessa bilar inte stå och skylta i hallen som vanliga utställningsbilar.
Det kan säkert hända att man i absolut nödfall kan låna ut en utställningsbil, och då vill jag poängtera att det är STOR skillnad på kundbil/utställningsbil.
En utställningsbil kan man sälja med ev skavanker, det kan man inte med en nybeställning till kund.
Så det verkar ganska lustigt som jag skrev tidigare att du råkat ut för detta fenomen så många ggr, men som sagt skit snack....
Du och Frigge har ju så så tydligt uttryckt att det som hände mig när jag provkörde en kundbil i själva verket aldrig hade ägt rum !!!!
Frigge skrev:
Personligen tror jag du söker uppmärksamhet som en 3 åring, vilket detta korkade inlägg resulterar i (o jag gick på det :lol: ) .
Rent skitsnack att handlare "lånar ut" kundsålda bilar för provkörning.
Det finns inte i min värld överhuvudtaget att det skulle ske hos en Volvohandlare allafall
.
Jensen skrev: Jag tror vi nästan svarade samtidigt, håller med dig helt, en pajas som vill ha uppmärksamhet för en riktigt fet lögn
De kundbilar jag kört har varit hos volvo och hos BMW men ni verkar ju vara sådana överlägsna gudar att ni vet att det aldrig har ägt rum och därför tycker att det är ok att komma med helt vidriga personangrepp. Vem det är som är pajas och tänker på en 3-årings nivå är väl inte så svårt att lista ut när man läser tråden.

För övrigt så har anledningen alltid varit den samma för mig. Innan jag köper en bil vill jag provköra den (jag vet att det finns folk som beställer bilar bara på broshyren men jag är inte sådan). Både hos Volvo och hos BMW fanns inte bilarna med de motoralternativ jag ville ha inne som demo och därav fick jag provköra. Med V70n var det extra viktigt för mig då detta blev min första diesel och jag ville veta hur den vara att köra och hur tyst/bullrig den var, men som sagt, ni säger ju att det aldrig hänt och då kan det ju inte ha gjort det heller :shock:

Jensen skrev:[Jag tycker heller inte att du skall skriva sånt som inte är sant.

Varför i hela friden skulle jag fara runt med osanningar här på forumet, vad skulle jag tjäna på det ???????
Jensen skrev:[Sen undrar jag även vad du tycker det är för fel på en Classic, jag är även nyfiken på vad du själv kör, förmodligen en Nissan Sunny 92, då du verkar köra en hel del bil hos handlarna(förmodligen drömmer du om att kunna köpa en Classic) (S)
Du tror tydligen fortfarande att jag ljuger, för det står ju i varje inlägg att jag kör en V70 -06 AWD D5 Manuell !!!!! Men det vet du väl också att det är bara lögner då !!!!!! Fan måste gå ut och kolla parkeringen på om det verkligen är en sådan bil jag har, jag verkar ju inte ens veta vad jag kör, nästa gång ska jag ringa dig och fråga vad för bil jag har för du vet ju bättre än mig själv.

Och var har jag skrivit att det är något fel på Classic ????, åker ju för fan en V70N själv om ej Classic, (men viss ja, det vet ju du bättre än jag själv att jag inte gör....eller...) Jag skriver bara att den snart når produktionsstopp, det gör att det säljs få modellaternativ och det gör att det finnas många V70n hos handlarna med liknande motorer osv så att man knappast behöver provköra en kundbil för att tex få rulla med vald motor.

Det är ju stor skillnad med nya V70NN, det finns väl knappt någon handlare som har den hemma med alla motoralternativ för provkörning.
av Lövet
Det är ju skillnad på nybil i hallen och bil som är specificerat och beställd av kund. Att någon får låna en nybil i hallen (beställd av ÅF som lagerbil) tillsammans med en säljare ser jag inte som upprörande.

Om någon däremot skulle åka en meter i onödan med en bil som jag beställt så skulle jag tvinga ÅF beställa en ny bil + hyrbil under väntetiden. Beställer man nytt så ska det vara nytt.

Trist att se att Jensen fortsätter sin jargong med att vara fruktansvärt nedlåtande och otrevlig så fort han ska skriva något.
av air
Bosa skrev:För övrigt, vad ska mätaren stå på när man hämtar bilen, min egen stod på några mil, 3 - 5 någonting, kommer inte ihåg exakt. Men bilen måste väl rullat lite på fabriken osv så jag funderade inte på det?
Nån mil kanske, den teststräckan handlaren kör efter att bilen färdigställts. Det som körs på fabriken och på vägen till handlaren syns inte på mätaren.
Oerhört praktiskt.
av Moody
air skrev:
Bosa skrev:För övrigt, vad ska mätaren stå på när man hämtar bilen, min egen stod på några mil, 3 - 5 någonting, kommer inte ihåg exakt. Men bilen måste väl rullat lite på fabriken osv så jag funderade inte på det?
Nån mil kanske, den teststräckan handlaren kör efter att bilen färdigställts. Det som körs på fabriken och på vägen till handlaren syns inte på mätaren.
Oerhört praktiskt.
För att en bil ska klassas som NY ska den vara max 12 mån sedan tillverkningsdatum och körsträcka max 50 mil. Det är i alla fall den definition jag känner till.

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]