NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlubtu
Hej!

Har fått en del problem med min C30 1.8F. Skulle åk iväg och motorn startade som den brukar. Nästa gång jag ska starta motorn går den inte igång. Belysning m.m. tänds och det hörs ett klickande ljud men sen händer det inget mer. Får hjälp att putta igång bilen och då startar den utan problem. Ska tillägga att häromdagen luktade det bränt efter att jag startat bilen. Typisk doft från elektronik som bränt. Frugan hade också problem att starta bilen för nån vecka sedan, troligtvis samma fel. Bilhandlaren jag köpte bilen av tror att det är startmotorn som är kass. Tyvärr är garantitiden slut (3 månader).

Nu till det andra problemet som dök upp i samma veva när motorn inte startade. Färddatorn visar 99.99 l/mil på genomsnittlig förbrukning samt nuvarande förbrukning. Det felet kom när jag försökte starta bilen. Hjälper inte att nollställa förbrukningen på vanligt sätt i färddatorn. Går det att återställa detta på något sätt?

Ska även tillägga att strålkastarna inte tänds direkt när jag slår på tändningen för att försöka starta bilen, dom tänds först efter några sekunder. Kan det vara batteriet som är dåligt som ger alla dessa symptom? Tidigare har halvljuset alltid tänts direkt när jag slår på tändningen.
Senast redigerad av 1 tlubtu, redigerad totalt 0 gånger.
av Pekkaplanet
Grejade med min V50 i somras, bytte kupefilter med mera, hakade loss batteriet. Efter ett par timmar var allt klart, hade samma problem med en fruktansvärd uppskattad bränsleförbrukning. Tog bilen till en verkstad med en dator, inga felkoder rörande detta kunde utläsas. Jag gav upp/släppte problemet för stunden, tänkte lite logiskt att det kanske kunde bero på att batteriet varit borta och ny förbrukningsinformation behövdes för att beräkna nya genomsnitt.
Det hela rättade till sig efter att jag kört ett par dagar, jag vill minnas att det rättade till sig eftersom och inte "på en gång".

Så det är felet med den biten...
av tlubtu
Färddatorn visar rätt igen. Däremot är det troligtvis generatorn och inte startmotorn som gett upp. Dom elektriska felen uppstod antagligen pga att batteriet var tömt. Generatorn har antagligen inte laddat som den ska på ett tag. Puttade igång bilen och skulle köra till verkstaden och då började den ladda igen samtidigt som det började lukta bränt på nytt. Får se vad verkstaden kommer fram till...
av tlubtu
Jag fick betala 4700 för generatorn på Volvo. Bilhandlaren/verkstaden var sjyssta att bjuda på arbetet trots att garantitiden gått ut så arbetskostnaden vet jag tyvärr inte. Går väl säkert att hitta billigare generator om man letar lite.
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]