NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Har kikat runt lite på forumet någon månad och ni verkar ha trevlig ton här så jag tänkte registra mig och fråga lite.

Köpte en S40N för någon månad sedan så vi behövde en till bil.
18500 mil (import 2006) gick igenom besiktning strax före inköp. (Saknar stolsvärme :crying: )
Fick den till ett bra pris och den verkar funka bra så här långt.

Nu när jag kört lite med den har jag upptäckt lite saker som kanske inte är helt ok. Men får ta tag i det allt eftersom.
Kanske kan bli en lite How-to när jag tar tag i det.

Det som första som uppkom var:
Avgasreningslampan tändes.
Med en enkel OBD och Torque så visas P0420.
Vad jag kunnat förstå här på forumet kan det vara katalysatorn som inte är i bästa skick.
Den återkommer varannan/tredje vecka och ibland vid långkörning.
Något man kan göra för att åtgärda problemet, eller är det byte av katalysator som gäller?

När jag åkte hem får jobbet för någon dag sedan tändes lampan, vid lång motorbroms. Avfart som går 110-60 km/h.
Den här gången säger läsaren P0171.
Forumet tipsar om läckage på vacuum någonstans.
Finns det någonstans där det brukar läcka?

Passagerardörren fram tätar inte uppe mot bakdörren. Vågar jag skicka ner fönstret och rikta lite försiktigt? Skiljer ca 3-5 mm.
Såg lite tips om en träkloss och en handduk vid låset. Kanske kan vara värt att testa.

Jag åker motorväg varje dag till jobbet och upplever att bilien är lite instabil. Den ligger inte alls lika fint på vägen som vår andra bil (DS 5).
Kan det vara några bussningar som börjar bli dåliga? Eller kan det vara något annat?
Såg det fanns lite smått och gott att handla till framvagn.
Funderade ett tag på att köra lite budget och köpa nåt eBay-billigt coilover-kit och styva upp dämpare och fjädrar.

Det sista som inte fungerar är strålkastarmotorn på förarsidan. Går den att fixa eller är det en ny som gäller?

Skulle jag lämna in bilen hos nån firma så tror jag tyvärr det skulle kosta halva bilens värde att åtgärda. SÅ jag tänkte ta tag i det själv (när det är varmare än -15 grader ute).

Jag har skruvat lite på bilar tidigare, typ bromsar, givare, dragkrok etc. Tycker det är ganska kul att skruva man lär sig ju alltid nåt nytt.
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Hej Fråga gällande min Xc-70 -15 Har […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]