Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

x74 skrev: fre 18 jan 2019, 23:08
Cotag skrev:
x74 skrev: fre 18 jan 2019, 19:35 Bytade axeln idag, men kan notera att missljudet försvann inte lika mycket som efter första bytet, då var man tvungen lyssna ordentligt efter frekvensen nu hör jag det tydligt. Jag kan höra det in i kupén, det är ju såklart inte lika kraftigt som före bytet, så bättre blev det men långt ifrån acceptabelt. Detta kan tolkas på 2 sätt antingen att vid monteringen så kan spelet spela in hur noga pst är vid inmätnig, har haft olika pst vid bytena. Eller så är det en rejäl ojämn kvalitet på paketet. För skillnad mellan bytena råder det ingen tvekan om. Känslan är att det kommer räcka med 500 mil innan denna är hel rökt igen. Men jag får stå ut med denna då jag ska få byta till nya varianten, hade jag inte haft det i bak fickan hade jag åkt tillbaka redan efter 5minuter och lämna in bilen igen och begärt, gör om gör rätt.
Dessa axlar är ju rena mardrömmen :-o :-/
Det kan även tolkas som att det större drivande kugghjulet på vevaxeln efter ett tag tar skada av vibrationer och oljud.
Det finns en till på forumet som har en T4 -16 som har bytt engång, dock vet jag inte milen där, han sa med att de bara fick bort det till 50% med en ny axel, ungefär där skulle jag med säga att det vart med detta byte. Jag fick ju iallafall bort missljudet helt acceptabelt med mitt första byte.
Be gärna h*n skriva en rad om det här i tråden, eventuellt ett tube-klipp, så taggar jag i trådstarten.
Känns tyvärr som vi missar informera många ägare med 40, 70, 90-bilar eftersom detta är en 60-tråd.
III skrev: lör 19 jan 2019, 17:50 Nä, den är mera balanserad av naturen, inte som en rak sexa men bättre än en fyra. Å andra sidan behöver ju inte en fyra det heller. Blir ju lite behagligare gång med balansaxlar förvisso.
En rak femma är sämre balanserad än en fyra och lider av kraftiga momentsvängningar av både första och andra graden om jag minns rätt, för den har inte ett jämnt antal kolvar som rör sig upp och ner samtidigt. Det vägs förvisso upp lite av att du har en femte antändning på två rotationer av vevaxeln, men det eliminerar inte behovet av balansaxlar.

Jag är rätt säker på att alla volvofemmor ända från 850 har balansaxlar för att de ska gå så mjukt som de gör.
Här är en bild på ett väldigt snarlikt balansaxelpaket från Mazda. Noterar att lagringen är av glidlagertyp istället för nållager som på Volvo VEA
mazda.JPG
mazda.JPG (55.64 KiB) Visad 1037 gånger
Bilden är från denna video där man ägnar sig åt att plocka bort dessa paket för att få en mer varvvillig maskin.
Cotag skrev: Ditt oljud var väl relaterat till läckande turboslangar? Inte fått ordning på det ännu?
Jag har inte löst det ännu. Jag tror det är avgasturbinen som låter. Har ju provtryckt hela systemet på trycksidan.
Tompamannen skrev: sön 20 jan 2019, 09:11
klirre skrev:
Har du motorkod på d3an? S/V/XC60? AWD?
D4204T9, sitter i en V40 CC-17
Den motorn har väl inga balansaxlar?
Varför reklamerar du bara inte felet?
Cotag skrev: Den motorn har väl inga balansaxlar?
Jag är inte helt 100% övertygad, kanske 95-96%.
Att en turbomotor viner är väl inget ovanligt. Hur mycket det ska vina kan man ju sia om. Funktionsmässigt så är det inget fel på min bil så jag tror det är svårt att reklamera ett ljud som alla kan uppfatta olika. Det är ju inget direkt fel på varan, funktionsmässigt.
klirre skrev: lör 19 jan 2019, 20:56
III skrev: lör 19 jan 2019, 17:50 Nä, den är mera balanserad av naturen, inte som en rak sexa men bättre än en fyra. Å andra sidan behöver ju inte en fyra det heller. Blir ju lite behagligare gång med balansaxlar förvisso.
En rak femma är sämre balanserad än en fyra och lider av kraftiga momentsvängningar av både första och andra graden om jag minns rätt, för den har inte ett jämnt antal kolvar som rör sig upp och ner samtidigt. Det vägs förvisso upp lite av att du har en femte antändning på två rotationer av vevaxeln, men det eliminerar inte behovet av balansaxlar.

Jag är rätt säker på att alla volvofemmor ända från 850 har balansaxlar för att de ska gå så mjukt som de gör.
Nämen så spännande. Jag har fått lära mig att en femma är bättre balanserad än en rak fyra trots ojämnt antal cylindrar som visserligen ger en säregen karaktär och ljud. Men inte hört om balansaxlar i femmorna, drivs ju så fall på annats sätt? Var i motorn sitter den eller de?
Tompamannen skrev: sön 20 jan 2019, 11:09
Cotag skrev: Den motorn har väl inga balansaxlar?
Jag är inte helt 100% övertygad, kanske 95-96%.
Att en turbomotor viner är väl inget ovanligt. Hur mycket det ska vina kan man ju sia om. Funktionsmässigt så är det inget fel på min bil så jag tror det är svårt att reklamera ett ljud som alla kan uppfatta olika. Det är ju inget direkt fel på varan, funktionsmässigt.
År du nöjd med turboljudet så är säkert Volvo det också. :-)
Angående om din bil har balansaxlar eller inte, du kan väl fråga din mek och eventuellt posta svaret här, gärna med bild på vevmekanismen utan balansaxelpaket. Det hade tillfört denna tråd som handlar om balansaxelpaket och inte turboljud något, tänker jag.
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 132

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte