Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bilen det gäller är en för mig nyinköpt S70 T5 -99, "lungt" körd som pendlarbil stor del av sitt 43.000 mil långa liv hos en och samma tidigare ägare, servad på verkstad fram till de senaste 3-4 åren, chippad till (uppskattningsvis) 280-300 hästar sedan mätaren passerade ca 10.000 mil.

Den gick överlag bra men drog en del olja och slirade på kopplingen. Jag har därför under de gångna vinterveckorna haft växellådan nere och bytt koppling och urtrampningslager, fått turbon renoverad, och samtidigt bytt en hel del slitagedelar, kamrem, vattenpump, drivrem, filter, vakuumslangar, ett gäng packningar, rengjort vevhusventilation m.m.
Släckte ABS-lampan pga. glapp i kontakten höger-fram, och motorlampan pga. lambda-fel.
Resultatet av detta arbete blev kanon, avgasvärdena klarade besiktningen och kopplingen tar ordentligt!

Nu däremot, när grå/blåröken har försvunnit, kommer istället vit rök. Ganska mycket, med såväl varm som kall motor. Röken är väldigt fuktig, nästan blöt och luktar mycket bensin.

Jag har klurat lite på detta och tänker att en förklaring kanske kunde vara fel på lambda-sonden. Jag fick felkod P1133 på den främre sonden, som jag åtgärdade genom att rengöra och spraya kontaktspray i kontakterna till denna. Detta fungerade, koden och lampan slocknade. Men, jag gissar att en lambda-sond kan visa felaktiga värden m.m. även utan att datorn fattar att det är "fel".

Jag plockade idag också bort tändstiften för att byta till nya. Efter en snabb kik i haynes-boken konstaterade jag att första stiftet (svart elektrod, inte överdrivet oljig eller sotig, "bara svart") tydde på fet blandning i första cylindern, och resterande fyra stift (vita elektroder) tydde på mager blandning i övriga cylindrar.

Min slutsats, i egenskap av självlärd hemmameckare, av ovanstående upptäckter är följande:
- Av någon anledning dålig förbränning i första cylindern, kanske dålig gnista, glapp i stift/tändspole/kablar till denna
- Avgaserna (inklusive oförbränd bensin) från denna förbränning passerar lambda-sonden som signalerar fet blandning och kortar spridarnas öppningstid nästa takt, vilket resulterar i för mager blandning i resterande cylindrar där allt fungerar korrekt

Bilen går även lite ojämnt på tomgång, kanske en ytterligare produkt av detta "växlande" mellan "fet" och "mager" på grund av första cylindern?
Skulle jag kunna vara på rätt väg? Finns det något jag borde kolla? Mäta på tändspolen, stiftet, kablaget? Finns det andra troligare fel?

Jag har kört fast, lite hjälp från Volvoproffs vore perfekt nu :-)

Tack!
Ja, nå 300hk eller ens i närheten har du iaf inte om den bara är chippad. Eller är laddet ställt på runt 1.5bar? Isf har vi svaret där - motorn är skrot pga. på tok för högt laddtryck.

Du säger "lite ojämn på tomgången", hur mycket pratar vi om? Hur frekvent?

Sen måste man ju ta med i beräkningarna att det är en väldigt fuktig årstid nu, dom allra flesta bilar vitryker väldigt mycket utan att det är något fel, mer än väldigt mycket kondens som samlats i avgasröret och oljan(händer främst om man kör korta sträckor).

Gamla stift kan vara lite si och så att ställa diagnos på, speciellt om dom suttit där medans ett känt fel har funnits på motorn. Mitt förslag är att du kör med bilen ett tag, med nya stift, och sen kollar hur dom stiften ser ut. Stiften kan ju ha sett ut som dom gjorde helt enkelt för att dom var gamla och slitna och inte presterade som dom skulle.

Eftersom bilen klarade avgasprovet så kan vi nog räkna med att lambdan gör sitt jobb och förbränningen är tämligen optimal, eller låg något värde precis på gränsen?
Lucif3r skrev: lör 19 jan 2019, 04:49 Ja, nå 300hk eller ens i närheten har du iaf inte om den bara är chippad. Eller är laddet ställt på runt 1.5bar? Isf har vi svaret där - motorn är skrot pga. på tok för högt laddtryck.

Du säger "lite ojämn på tomgången", hur mycket pratar vi om? Hur frekvent?

Sen måste man ju ta med i beräkningarna att det är en väldigt fuktig årstid nu, dom allra flesta bilar vitryker väldigt mycket utan att det är något fel, mer än väldigt mycket kondens som samlats i avgasröret och oljan(händer främst om man kör korta sträckor).

Gamla stift kan vara lite si och så att ställa diagnos på, speciellt om dom suttit där medans ett känt fel har funnits på motorn. Mitt förslag är att du kör med bilen ett tag, med nya stift, och sen kollar hur dom stiften ser ut. Stiften kan ju ha sett ut som dom gjorde helt enkelt för att dom var gamla och slitna och inte presterade som dom skulle.

Eftersom bilen klarade avgasprovet så kan vi nog räkna med att lambdan gör sitt jobb och förbränningen är tämligen optimal, eller låg något värde precis på gränsen?
Tack för ingående svar!

Jag vet bara vad som sagts om trimningen av föregående ägare - uppskattningsvis 300 hk med 2.5" sportavgassystem och 98 oktanig soppa i tanken. De sistnämnda kanske är viktiga detaljer, då jag såg att BSR erbjuder trim till 294 hk med chip och sportavgassystem..

Varvtalet pendlar mer och mer vartefter motorn blir varm, i början efter kallstartat går den jämnt och fint! Det tycks alltid pendla lite sålänge ingen belastning finns, även om jag gasar upp och håller jämn gas på säg 2000 rpm, så börjar den pendla igen "därifrån". Det rör sig om regelbundna pendlingar på 200-300 rpm med kanske 4-5 sek mellan varje "topp". Den ligger mellan ca 750-1050 rpm på tomgång med varmkörd motor (runt 950 rpm jämnt kall).

Detta är kanske en produkt av den "grova" chippningen, den har till exempel alltid varit väldigt tråkig med varvtalet när man ska försöka släppa kopplingen och rulla iväg på 1:an då den beter sig liknande, går ner lågt och sedan gasar till för att varva upp, går ner lågt igen osv!

Fick följande värden på besiktningen, gränsvärden inom parentes:
- CO 0.0 (0.5)
- HC 46 (200)
- CO2500 0.1 (0.3)
- LAMBDA 1.02 (0.97-1.03)

Mycket möjligt att det är normal rök, men jag är rätt fundersam över den starka bensinlukten, känns som att den inte hör hemma i avgaserna...

Plockade bort bakre ljuddämparen och slutröret, och det skvätte då ut "sotig vätska" när jag gasade upp bilen lite, skulle inte säga att det såg ut som olja utan mer som vattendroppar med sotklumpar. Kanske läckande topplockspackning eller liknande? Men, återigen, avgaserna luktar starkt bensin!
Till att börja med så efter 43,000 mil så kan man anta att det börjar bli klent med kompression som ger sämre förbränning. Sen är det nog frågan om motorn inte får för lite(!) bränsle. Lambdan på besiktningen ligger ju åt den snåla hållet. Återigen med hänvisning till miltal och effekt så kan man anta att bränslepumpen gjort sitt om den inte bytts ut under resans gång mot minst en ny likadan eller helst en bättre. Sen kan ju spridarna vara igensatta. Så det kan ju vara som så att ettans spridare fungerar med den andra 4 börjar bli igensatta och styrsystemet ökar på öppningstiderna men att det inte ger någon effekt på dem andra 4. Och när avgaserna når sonden så vet den ju inte vilken cylinder avgaserna kommer ifrån,, utan så länge snittet är bra så är den nöjd.

När man startar den kall och den går på kallstartsprogrammet så får den ju mer bränsle. Men det tråkiga är att det kan vara en lmm som börjar bli dålig eller något luftläckage också.
Marlboroman skrev: lör 19 jan 2019, 14:25 Till att börja med så efter 43,000 mil så kan man anta att det börjar bli klent med kompression som ger sämre förbränning. Sen är det nog frågan om motorn inte får för lite(!) bränsle. Lambdan på besiktningen ligger ju åt den snåla hållet. Återigen med hänvisning till miltal och effekt så kan man anta att bränslepumpen gjort sitt om den inte bytts ut under resans gång mot minst en ny likadan eller helst en bättre. Sen kan ju spridarna vara igensatta. Så det kan ju vara som så att ettans spridare fungerar med den andra 4 börjar bli igensatta och styrsystemet ökar på öppningstiderna men att det inte ger någon effekt på dem andra 4. Och när avgaserna når sonden så vet den ju inte vilken cylinder avgaserna kommer ifrån,, utan så länge snittet är bra så är den nöjd.

När man startar den kall och den går på kallstartsprogrammet så får den ju mer bränsle. Men det tråkiga är att det kan vara en lmm som börjar bli dålig eller något luftläckage också.
Så skulle det ju också kunna vara förstås! Jag får undersöka lite, ska prova att köra i lite Redline i soppan och se om det gör något bättre!

Jag hör ett lite obestämbart vinande/pipande ljud en stund när jag vrider på tändningen, och sedan också när bilen går, misstänker att det kan vara från bränslepumpen. Är det då ett dåligt tecken? Kass pump? Jag funderade över det någon gång, det låter ju som något som kanske inte borde höras..

Finns det något sätt jag kan mäta eller prova mig fram om LMMen är frisk, utan att behöva hitta en annan att prova med?
Vinandet skulle kunna vara från pumpen, men behöver inte vara detsamma som att pumpen är på väg att ge upp. Det är i princip omöjligt att göra en pump ljudlös, men den ska ju samtidigt inte låta allt för mycket heller. Lmm ska gå att kolla om man har utrustning
Den oroliga tomgången kan ev. vara gasspjället som börjar ge upp. Vad har du för färg på etiketten på spjället? Någon dokumentation på byte av spjäll?

Mager blandning behöver nödvändigtvis inte vara bränsle-relaterat, kan likagärna - och oftast fallet - vara tjuvluft. Du hade fixat med vevhusventen såg jag, kom du ihåg alla slangar? den på gaveln av insuget är mycket lätt att glömma.
Det kan också vara avgasläckage efter lambdan(bilprovningen mäter ju längst bak på hela avgassystemet, ändröret).
Tjuvluft skulle även till en viss grad kunna förklara den oroliga tomgången, men då är läckaget någonstans på insugssidan och inte avgassystemet(det skulle inte påverka motorgången alls)
Du skulle kunna prova att byta plats på spridaren på ettans cylinder för att se om den nya cylindern med den spridaren också får svart stift. Om så har du troligen en läckande spridare. Sitter det kvar orginalkatalysator eller har du nån racekatt eller liknande där som kan orsaka bensinlukten?
43000 mil och 300hk . köp en trislott ;-) var glad om det är 270 hk med bara chip och avgas. Folktror de får 15 hk med ett sportluftfilter, sen 30 hk om du går upp till 98 octan, dra sen ett spett genom katten så har du ytterligare 25 hk ;-) . skulle vara kul testa i bänk alla dessa 300++ bilar på blocket :-D . Gissar många skulle åka hem med svansen mellan benen
Jag har racekatt och det luktar ju lite mera avgaser än med originalkatt. Men avgasvärdens är klockrena.
Gjorde du rent gasspjället när du bytte vevhus? Testa flytta tändspolarna och se om det gör något på motorgången.
Nexus skrev:43000 mil och 300hk . köp en trislott ;-) var glad om det är 270 hk med bara chip och avgas. Folktror de får 15 hk med ett sportluftfilter, sen 30 hk om du går upp till 98 octan, dra sen ett spett genom katten så har du ytterligare 25 hk ;-) . skulle vara kul testa i bänk alla dessa 300++ bilar på blocket :-D . Gissar många skulle åka hem med svansen mellan benen
Jag har racekatt och det luktar ju lite mera avgaser än med originalkatt. Men avgasvärdens är klockrena.
Gjorde du rent gasspjället när du bytte vevhus? Testa flytta tändspolarna och se om det gör något på motorgången.
Like Comments.., :-D :-D

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]