- lör 19 jan 2019, 00:14
#1293279
Hej!
Bilen det gäller är en för mig nyinköpt S70 T5 -99, "lungt" körd som pendlarbil stor del av sitt 43.000 mil långa liv hos en och samma tidigare ägare, servad på verkstad fram till de senaste 3-4 åren, chippad till (uppskattningsvis) 280-300 hästar sedan mätaren passerade ca 10.000 mil.
Den gick överlag bra men drog en del olja och slirade på kopplingen. Jag har därför under de gångna vinterveckorna haft växellådan nere och bytt koppling och urtrampningslager, fått turbon renoverad, och samtidigt bytt en hel del slitagedelar, kamrem, vattenpump, drivrem, filter, vakuumslangar, ett gäng packningar, rengjort vevhusventilation m.m.
Släckte ABS-lampan pga. glapp i kontakten höger-fram, och motorlampan pga. lambda-fel.
Resultatet av detta arbete blev kanon, avgasvärdena klarade besiktningen och kopplingen tar ordentligt!
Nu däremot, när grå/blåröken har försvunnit, kommer istället vit rök. Ganska mycket, med såväl varm som kall motor. Röken är väldigt fuktig, nästan blöt och luktar mycket bensin.
Jag har klurat lite på detta och tänker att en förklaring kanske kunde vara fel på lambda-sonden. Jag fick felkod P1133 på den främre sonden, som jag åtgärdade genom att rengöra och spraya kontaktspray i kontakterna till denna. Detta fungerade, koden och lampan slocknade. Men, jag gissar att en lambda-sond kan visa felaktiga värden m.m. även utan att datorn fattar att det är "fel".
Jag plockade idag också bort tändstiften för att byta till nya. Efter en snabb kik i haynes-boken konstaterade jag att första stiftet (svart elektrod, inte överdrivet oljig eller sotig, "bara svart") tydde på fet blandning i första cylindern, och resterande fyra stift (vita elektroder) tydde på mager blandning i övriga cylindrar.
Min slutsats, i egenskap av självlärd hemmameckare, av ovanstående upptäckter är följande:
- Av någon anledning dålig förbränning i första cylindern, kanske dålig gnista, glapp i stift/tändspole/kablar till denna
- Avgaserna (inklusive oförbränd bensin) från denna förbränning passerar lambda-sonden som signalerar fet blandning och kortar spridarnas öppningstid nästa takt, vilket resulterar i för mager blandning i resterande cylindrar där allt fungerar korrekt
Bilen går även lite ojämnt på tomgång, kanske en ytterligare produkt av detta "växlande" mellan "fet" och "mager" på grund av första cylindern?
Skulle jag kunna vara på rätt väg? Finns det något jag borde kolla? Mäta på tändspolen, stiftet, kablaget? Finns det andra troligare fel?
Jag har kört fast, lite hjälp från Volvoproffs vore perfekt nu
Tack!
Bilen det gäller är en för mig nyinköpt S70 T5 -99, "lungt" körd som pendlarbil stor del av sitt 43.000 mil långa liv hos en och samma tidigare ägare, servad på verkstad fram till de senaste 3-4 åren, chippad till (uppskattningsvis) 280-300 hästar sedan mätaren passerade ca 10.000 mil.
Den gick överlag bra men drog en del olja och slirade på kopplingen. Jag har därför under de gångna vinterveckorna haft växellådan nere och bytt koppling och urtrampningslager, fått turbon renoverad, och samtidigt bytt en hel del slitagedelar, kamrem, vattenpump, drivrem, filter, vakuumslangar, ett gäng packningar, rengjort vevhusventilation m.m.
Släckte ABS-lampan pga. glapp i kontakten höger-fram, och motorlampan pga. lambda-fel.
Resultatet av detta arbete blev kanon, avgasvärdena klarade besiktningen och kopplingen tar ordentligt!
Nu däremot, när grå/blåröken har försvunnit, kommer istället vit rök. Ganska mycket, med såväl varm som kall motor. Röken är väldigt fuktig, nästan blöt och luktar mycket bensin.
Jag har klurat lite på detta och tänker att en förklaring kanske kunde vara fel på lambda-sonden. Jag fick felkod P1133 på den främre sonden, som jag åtgärdade genom att rengöra och spraya kontaktspray i kontakterna till denna. Detta fungerade, koden och lampan slocknade. Men, jag gissar att en lambda-sond kan visa felaktiga värden m.m. även utan att datorn fattar att det är "fel".
Jag plockade idag också bort tändstiften för att byta till nya. Efter en snabb kik i haynes-boken konstaterade jag att första stiftet (svart elektrod, inte överdrivet oljig eller sotig, "bara svart") tydde på fet blandning i första cylindern, och resterande fyra stift (vita elektroder) tydde på mager blandning i övriga cylindrar.
Min slutsats, i egenskap av självlärd hemmameckare, av ovanstående upptäckter är följande:
- Av någon anledning dålig förbränning i första cylindern, kanske dålig gnista, glapp i stift/tändspole/kablar till denna
- Avgaserna (inklusive oförbränd bensin) från denna förbränning passerar lambda-sonden som signalerar fet blandning och kortar spridarnas öppningstid nästa takt, vilket resulterar i för mager blandning i resterande cylindrar där allt fungerar korrekt
Bilen går även lite ojämnt på tomgång, kanske en ytterligare produkt av detta "växlande" mellan "fet" och "mager" på grund av första cylindern?
Skulle jag kunna vara på rätt väg? Finns det något jag borde kolla? Mäta på tändspolen, stiftet, kablaget? Finns det andra troligare fel?
Jag har kört fast, lite hjälp från Volvoproffs vore perfekt nu

Tack!
Vänlig hälsning
Daniel Kvist - Trucker
Volvo S70 T5 -99, 300 hk
Daniel Kvist - Trucker
Volvo S70 T5 -99, 300 hk