NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej, har några funderingar kring generatorn..

Sitter likriktningen i generatorn eller i regulatorn..?
Kan man byta likriktardelen och/eller regulatorn eller är dessa "integrerade" i generatorn..?
Om likriktningen inte sitter i generatorn eller regulatorn, var sitter den då..? och går den att byta/laga separat..?
av Truckdoktor
På nutidens bilar består likriktaren oftast utav inlöjdade dioder i själva regulatorn. En externt likriktare känner jag bra från veteranbilar.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av Truckdoktor
Regulatorn går och byta på det flersta generatorer. Ev. behövs den plockas bort från motorn för att komma åt. Kolla slitringar på rotoraxeln, så nya kol inte slets bort i nolltid eller leder styrström dålig.
Går och kolla upp/mäta allting innan med rätt verktyg.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av dieselputte
Vet inte vilken typ av generator som sitter i 1.8F ,men jag tror säkert att dioderna sitter på samma sätt som i denna video
, d.vs. inte integrerade i regulatorn.
av Okalettos
Har kikat på videon.. Lite svårt att förstå vad han säger ibland men.. Dioderna som han pekar på.. Menar han att man byter dem (löder dit nya) eller bara gör om befintlig diodlödning..?
av Okalettos
Vad kan man förvänta sig för skillnader i driftkvalitet och driftsäkerhet mellan "noname"-generatorer och en märkesgeneratorer?
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle inte oroa mig för att byta till en noname. Som jag förstått det sitter det bara en 120 A i V50:s och det sitter det även i min gamla 940. Det är ju ganska mycket mer el i en V50 så generatorn får nog jobba ganska hårt, därav att det ganska ofta är problem med generatorn i V50/S40/C30 skulle jag gissa på...
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Hej Fråga gällande min Xc-70 -15 Har […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]