Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hafa
Igår körde jag ca 16 mil, när jag kom upp i 90 - 120 km/h kom ett oregelbundet tjutande. Jag tror att det kan ha uppkommit i samban med att jag släppte på gasen men även i samband med kurvor/svängar.

Sen var det tyst i nästan en timme för att börja igen när jag kom in i stan och körde 20-70 km/h även då i samband med att jag saktade in och svängde.

Det är en 89:a, tror motorn är en B230E, har gått knappt 27000 mil.

Kom hem och läste om liknande problem och ser att jag skulle ha provat om det lät med kopplingen nedtryckt också, ska göra det senare idag.

Något som vill gissa vad som kan vara problemet?
Senast redigerad av 1 hafa, redigerad totalt 0 gånger.
av hafa
Åkte några mil idag och kan dementera sambandet med att jag släppte på gasen, däremot har jag testat svänga lite och lyssna i 110 km/h och det är då det låter. Oavsett om jag håller ned kopplingen, gasar eller motorbromsar.

Någon som vågar sig på en gissning nu då?
Användarvisningsbild
av fribbe_740
kolla dessa saker:
servooljanivån
servoremmens spänning
servoremmens utslitning
läcker servon??

låter det när du står stilla och svänger, och isf låter det lika mycket som när du kör snabbt och svänger?
av hafa
fribbe_740 skrev:kolla dessa saker:
servooljanivån
servoremmens spänning
servoremmens utslitning
läcker servon??

låter det när du står stilla och svänger, och isf låter det lika mycket som när du kör snabbt och svänger?
Tack för svar!

Servooljanivån är ok.

Remmens spänning vet jag inte riktigt, hur spänd ska den vara? Kunde trycka ned den 1-1,5 cm ganska lätt. Ser nu i instruktionsboken att den inte bör gå att rucka mer än 1-3 mm. Då kanske det är orsaken då?

Remmens utslitning: tyckte den ser ok ut.

Skulle kolla om servon läcker också, menas servooljabehållaren då? Den läckte iaf inte.

Ja det lät faktiskt när jag stod stilla och svängde också, hade inte testat det. Det lät dock lite mer hackigt än när jag kör snabbt.
av hafa
Just det, såg att motoroljan verkar ha kokat(?) också. Det hade iaf runnit från motoroljalocket.

Bör väl dock inte ha med detta att göra?
Användarvisningsbild
av fribbe_740
hafa skrev:Remmens spänning vet jag inte riktigt, hur spänd ska den vara? Kunde trycka ned den 1-1,5 cm ganska lätt. Ser nu i instruktionsboken att den inte bör gå att rucka mer än 1-3 mm. Då kanske det är orsaken då?

Ja det lät faktiskt när jag stod stilla och svängde också, hade inte testat det. Det lät dock lite mer hackigt än när jag kör snabbt.
1-3mm? är du säker? har för mig att det gäller max en centimeter?
iaf, om det tjuter även när du står stilla å svänger är det med största säkerhet servon som det är fel på. läckaget menas itne bara burken, men om nivån är ok så läcker den antagligen itne såvida du inte fyllt på den väldigt nyligen??

jag skulle bytt servopumpen, men det finns dom här på forumet som kan mer än mig :roll: :wink:
Användarvisningsbild
av fribbe_740
hafa skrev:Just det, såg att motoroljan verkar ha kokat(?) också. Det hade iaf runnit från motoroljalocket.

det råkar itne har runnit olja och lagt sej på servoremmen eller remskivorna?? :roll:
av hafa
fribbe_740 skrev:
hafa skrev:Remmens spänning vet jag inte riktigt, hur spänd ska den vara? Kunde trycka ned den 1-1,5 cm ganska lätt. Ser nu i instruktionsboken att den inte bör gå att rucka mer än 1-3 mm. Då kanske det är orsaken då?

1-3mm? är du säker? har för mig att det gäller max en centimeter?
iaf, om det tjuter även när du står stilla å svänger är det med största säkerhet servon som det är fel på. läckaget menas itne bara burken, men om nivån är ok så läcker den antagligen itne såvida du inte fyllt på den väldigt nyligen??

jag skulle bytt servopumpen, men det finns dom här på forumet som kan mer än mig :roll: :wink:
1-3 mm står det i instruktionsboken, iofs en bild av fläktremmen men det verkar som att det gäller alla drivremmar. Men ja då blir det ju väldigt hårt spänt.

Känns iaf bra att det förmodligen är något med servon och inget större problem. För en ny servopump kostar väl inte mkt?

Servon kan vara nypåfylld också iofs, köpte bilen i lördags.
av hafa
fribbe_740 skrev:
hafa skrev:Just det, såg att motoroljan verkar ha kokat(?) också. Det hade iaf runnit från motoroljalocket.

det råkar itne har runnit olja och lagt sej på servoremmen eller remskivorna?? :roll:
Vart sitter servopumpen? :oops:

Har precis beställt Haynes gör-det-själv bok.
av Kena
remtjut är ju lätt att hitta, häll/spola bara lite vatten på dem blir det tyst så har du hittat felet. Men låter det bara när du kör och svänger?

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]