Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av plutocasper
hej

har bytt kamrem och balansrem på volvon 740glt 16v.

det winer som attan nu efter det. typ som generator ljud fast högre.

jag har läst att man inte behöver den, att man helt enkelt kan klippa av den, stämmer det.. går inget sönder då osv..

:roll:
Användarvisningsbild
av Nexus
vad ska du klippa av???? Att det viner kan bero på att remmen är för hårt spänd men är det hydralisk spännare så kan du ju ej påverka denna.
av lennart lundberg
Hej plutocasper!

Det är med största sannolikhet balansremmen som är för hårt spänd. Har själv haft samma fenomen på en 740 -90 16V motor.
Har själv prövat att ta bort ballansremmen och fick fenomenet att motorn gick ojämnt på tomgång och ett högre motorljud inne i kupén under färd. Effektökningen var försumbar mot nackdelarna som jag upplevde.
Finns säkert de som har andra erfarenheter av borttagen balansrem.

Lennart 960
av Addekarlsson
Man ska oxå tänka på att en ny kamrem kan vina ett tag, innan den nött till sig efter dreven. Så det kan vara det du hör med.

Balansaxelremmen gör man som man vill med. Jag körde utan på både B234F och B204FT som jag hade förut.
Inga nackdelar alls råkade jag ut för.
Sök lite här på forumet, så kommer du hitta mycket info om denna balansaxelrem.

Mvh/ Adde
av plutocasper
hej
tack era svar. jag ska prova att släppa lite på balansremmen, jag spännde nog den för hårt, återkommer mer om detta.

tusen tack för era svar än så länge.
av lennart lundberg
Hej igen plutocasper!

Du kan ha lite lite av det vinnande ljudet kvar vid kall motor och ny rem, det gör inget för det försvinner efter ett tag då motorn har fått sin rätta arbetstemperatur och remmen har blivet varm. Detta ljud försvinner helt med tiden så som Adde skriver i sitt inlägg.
Det var inte all 16 V motorer som hade hydraulisk spännare, så du har förmodligen en med mekanisk spännare och därför har fått detta vinande ljudet.
De som har hydraulisk spännare ska vara försiktig med att spänna ihop den vid byte av balansrem.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Nexus
Är det mekanisk spännare kan ju kamremmen vara för hårt spänd vilket ger ett vinande ljud.
av plutocasper
hej

nu håller jag på att bli tokig på volvon.

har provat att släppa lite på balansremmen samt spänna den lite.

men det viner ändå, kamremmen har jag inte provat att släppa på för den tycker jag är lagom spänd, jagvågar ju inte släppa för mycket på den för då kan den ju kugga över.

bilen startar men vill hhjärna dö efter typ 5 sek. startar igen då går den ett tag sen lägger den av. 3ggr startar den och går men med tomgången upp och ner, men den går... men motorn typ knackar och hoppar om ni förstår. det måste ju vara fel någonstans, men var. jag har provat att vrida på fördelaren men det händer inte mycket varvtal osv..

jag har tittat i hayes gör det själv bok, när det gäller mmarkeringar osv. kan jag ha ställt balansremmen fel, enligt mina bilder ska balans remmen börjas dr vid veven upp till höger till första löp hjulet där är markeringen typ kl 11 sen vidare till löphjulet vid spännarn som oxå är typ kl.11. ock märkningen på veven är den samma som kamremmen öd. eller har jag fel.

sen är det en annan lampa som lyser i bilen typ en gul varnings lampa typ som sladdar vad f...an är det.
av Addekarlsson
Lampan som lyser är lambdalampan. Kolla i den klistrade tråden för felkoder, så kan du snart läsa ut felkoderna och konstatera vad diagnossytemet klagar på.

Mvh/ Adde
av plutocasper
hej

det är inte lamda lampan jag menar, den är ju som en trekant med typ en gul trianel på.

utan det jag menar är.. typ som två sladd spår med en hjulaxel. hoppas ni förstår detta.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]