Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robin Söderblom
nej, när jag har motorn igång och tittar i hålet samtidigt som jag gasar så stiger det sakta men synligt upp där. Vad är hålet till för? Köpte bilen hos en bilhandlare, tror du det går på trafiksäkerhetsgarantin med tanke på att det kommer ner olja på turbo och avgasrör? Måste ju kunna börja brinna?
Användarvisningsbild
av V40RMannen
jag har oxå det problemet att det kommer upp olja där....kan vara för att det är tätt eller håller på att bli tätt i vevhusventilationen. flera som tittat på detta och sagt lika. Får väl lov att rengöra på någe vis...eller så börjar oljefiltret bli tätt?! :???:
Användarvisningsbild
av Nexus
Robin Söderblom skrev:nej, när jag har motorn igång och tittar i hålet samtidigt som jag gasar så stiger det sakta men synligt upp där. Vad är hålet till för? Köpte bilen hos en bilhandlare, tror du det går på trafiksäkerhetsgarantin med tanke på att det kommer ner olja på turbo och avgasrör? Måste ju kunna börja brinna?
Jag skulle självklart åka tillbaka med bilen och kräva att det åtgärdas.
Fanns det ej testprotokoll på bilen???
av Robin Söderblom
nej någe testprotokoll finss ej, men visst måste det finnas någon garanti som täcker detta? Har inte haft bilen 1 vecka ens?
Användarvisningsbild
av Nexus
De brukar ju lämna minst en månads trafiksäkerhets garanti. Och i ditt fall så är det solklart att det ska fixas med risk för att bilen kan börja brinna. Bilprovningen slår oxå gärna ner på minsta oljeläck i närheten av grenrör .
Åk dit imorgon vänta inte för länge utan så fort som möjligt ska du påpeka felet där du köpte bilen.
Är de seriösa så fixar de det utan problem och ger dig en lånebil undertiden.
av Robin Söderblom
Ok jodå, på pappret står det 1 månads trafiksäkerhetsgaranti. Åker tillbaks i morgon bitti och ser till att det åtgärdas. Annars är ju bilen oslagbart skön!! Vill inte byta. Tack så mycket för hjälpen alla ni som hjälpt!!!

Robin S
Användarvisningsbild
av ratten
Robin Söderblom skrev:Ok jodå, på pappret står det 1 månads trafiksäkerhetsgaranti. Åker tillbaks i morgon bitti och ser till att det åtgärdas. Annars är ju bilen oslagbart skön!! Vill inte byta. Tack så mycket för hjälpen alla ni som hjälpt!!!

Robin S
Hur gick det, fick du någon hjälp?
av Robin Söderblom
Haha nja det blir nog till att rensa vevhusventilationen själv, dom var så okompetenta att man knappt vågade lämna dit bilen igen men dom pluggade igen det där hålet med nån hårdplastbit så nu e det tätt iallafall, orkar inte tjaffsa med dom så jag funderar på att försöka få tag på en ny eller bättre begagnad topp. Om det fortsätter strula vill säga. Tnkte väl ändå byta in blen i Jan/Feb till en nyare T4 hos en mer seriös handlare (en riktig volvohandlare) i Norrtälje. Skulle vilja ha tag på en orginal slutdämp oxå, det sitter nåt japanskt hobbyskit i bak, brölar som fan och skrammlar.

mvh Robin
Användarvisningsbild
av vetten
Tror kanske inte att du behöver byta topp utan börja med att kolla om den är tät, eller egentligen Gör Rent Vevhusventilationen för det är antagligen där felet sitter :shock: 1. Åk till närmaste Biltema eller liknande butik och köp en Haynes-bok så att du kan ha lite koll på vad du gör och dom där dryga 200:-hundringen som den kostar har du garanterat igen,hehe, 2. Åk till en verkstad och ta kompprov om du inte fixar det själv, kolla på insidan av locket till oljepåfyllningen så att det inte är grått klägg där, du kan också "sniffa" i expansionskärlet om det luktar avgaser :x och kom igen hit när du kollat dom tipsen så att "Vi Andra" får veta om det va rätt :lol:
av Robin Söderblom
Tack för tipsen, håller tråden uppdaterad så ni kan få veta om det ordnar sig.
Tyvärr så måste man stå på parkeringsplatsen och meka så det tar kanske lite tid. Finns det någon tråd om hur man rengör vevhusventilen?

Robin

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]