Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

mikethebik skrev:
joysam skrev: fre 04 jan 2019, 09:34 Och medan världens befolkning ökar så tycker du att det är ok att vi fortsätter förbruka lika mycket resurser per capita?

Vad tycker du att ”världssamfundet” (detta odefinierbara som alltid går att skylla på) ska göra?

Införa tvingande lagstiftning om barnbegränsning?

V60 D4 MY2019
Detta du kallar det "odefinierbara" är i mina ögon i första hand FN och dess organ, om du blir gladare så skall jag skriva det i stället :-) Nu finns det åtskilliga hundra olika internationella organ och att namnge dem alla är resurskrävande...

Självklart ska det till tvingande åtgärder för barnbegränsning, hur det ska gå till är däremot fullständigt oöverblickbart, alternativet är att blunda och köra på som tidigare tills den totala kollapsen infinner sig.
En kvinna= 2 barn och tvingande vore ju ett bra scenario för planeten och främst för övriga organismer som inte är människor och som tvingas bort pga oss.

Den energi vi förbrukar per capita idag även i västvärlden är hållbar med en konstant världsbefolkning på 3-4 miljarder.
Dagdrömmar givetvis men alternativet är Apokalypsen.

Mike
Har inte Kina haft barn begränsning,eller har?
Vad det gäller befolkningstätheten så kan jag inte nog rekommendera den information/statistik hans Rosling och Gapminder försöker dela med sig av. Paradoxen är att i stora delar av världen har befolkningsökningstakten inte bara stannat av utan till och med backar samtidigt som det på andra ställen fortfarande ökar. I norra Europa kommer det att behövas att antingen få hit folk eller öka fertiliteten om vi inte skall bli färre med allt vad det innebär i form av åldersfördelning med mera.
Totalt sett har antalet födda i världen inte ökat sedan runt millenieskiftet

Kolla från ca. 17-18 minuter om ni inte orkar hela timmen:

/Thomas

fjohan82 skrev:
joel80 skrev: fre 04 jan 2019, 13:58
Jag kommer ägna mindre tid åt laddning än vad som gått åt för tankning. Duger inte det? Hur gör man det om dagens bil går att köra över 120 mil på en tank, medan elbilen kommer 40 mil...?
Genom att de absolut flesta resor jag gör inte kommer behöva snabbladdning. Jag kommer koppla i en sladd där jag parkerar och när jag tar bilen igen har den tankat sig själv.. Billigt.

Skulle jag ha en bil med 40 mils räckvidd skulle snabbladdning vara extremt ovanlig. Kring 40 mil vore optimalt för mig. Dumt att bära runt på massa extra vikt.
Men även om jag bara kommer kring 20 mil på motorväg nu blir det inte ofta jag behöver snabbladda. (270km är officiella WLTP-räckvidden.. Men då ska det vara plusgrader och man ska ta det lugnare än vad jag gör.. Typ ligga i max 100km/h eller nått.)
Och det där med sladdar i bilen... Ja det ligger två laddsladdar i bak i ett par fickor åt sidan. Dom rör jag sällan. Laddaren hemma har fast kabel, vilket också den på jobbet har, samt på alla snabbladdare.
Funk skrev:I norra Europa kommer det att behövas att antingen få hit folk eller öka fertiliteten om vi inte skall bli färre med allt vad det innebär i form av åldersfördelning med mera.
Roslings grafer är fina, man kan ju vrida och vända på siffror hit och dig.

Utan att lägga någon politik i frågan kan man se att en person i Sverige förbrukar 50 ggr så mycket av jordens resurser som en person i Zambia.

För varje person som flyttar från Zambia till Sverige kommer alltså utsläppen att 50 dubblas.

Samma sak, om en Svensk familj skaffar 2 barn ger det samma utsläpp som om familjen i Zambia skaffar 100 barn.

När man ser det så blir det ju rätt svårt att skylla alla problem på barnafödande i 3e världen. I varje fall moraliskt sett.

Man kan ju inte bara köpa en Tesla och sedan känna att man räddat världen, det är ju en enorm snedfördelning på det mesta.

Vi förbrukar inte bara 50 ggr mera energi på bilkörning, utan också 50 ggr mer av de flesta resurser som naturresurser, boende, utbildning, sjukvård, arbetsplatser, resor, nöjen, kultur, sport, osv...borde vi även inom dessa områden fördela jämt globalt?

Det är synd att Rosling inte är med oss längre, det hade varit intressant hur han hade presenterat att vårt barnafödande per person går ned drastiskt när levnadsstandarden går upp, men vår konsumtion av jordens resurser samtidigt per person rusar hysteriskt uppåt direkt proportionellt mot hur bra vi har det ställt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Konsumtion driver utsläpp och tärande på resurser så är det, om man enkelt skall sammanfatta det... Sedan kan man göra analyser, antaganden och ställningstaganden utifrån det.

/Thomas
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 445

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]