Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Och medan världens befolkning ökar så tycker du att det är ok att vi fortsätter förbruka lika mycket resurser per capita?

Vad tycker du att ”världssamfundet” (detta odefinierbara som alltid går att skylla på) ska göra?

Införa tvingande lagstiftning om barnbegränsning?

V60 D4 MY2019
Det finns två sätt att se på miljön. Ett är att allting är förutbestämt, vad jag gör spelar ingen roll -- och det går åt skogen i alla fall p.g.a. utsläpp från resten av världen. Det andra är att det faktiskt spelar roll vad enskilda individer gör, och att allt inte är kört ännu. Ingen löser alla problem -- men alla kan bidra.

Har man det senare perspektivet så är det rätt självklart att t.ex. elbilar i en del fall minskar miljöproblemen. Det är inte lösningen på alla problem men de har definitivt en roll att spela.

Jag har full förståelse för de som kritiserar den ensidiga fokuseringen som våra politiker i dag gör på subventioner till "elprylar". Det tar resurser från mer effektiva åtgärder bara för att det ska se bra ut. Enklaste sättet att lösa det problemet är att fundera på vilka politiker du röstar på...

Hur som helst så är jag rätt säker på att jag kommer att skaffa en elbil inom ett par år. Inte som enda bil, men som komplement till nuvarande XC90. Enda orsaken att jag inte gör det nu är att jag gärna vill ha en bil med manuell låda för övningskörning med barnen.

Jag övervägde en T8 när XC90 inhandlades, men det blev en D5. Den körprofil jag har med i huvudsak långkörning är inte fördelaktig för en T8. Hög förbrukning och hög kostnad gjorde det hela mindre attraktivt för mig. Om bilen hade använts mer för kortare pendling och körning inne i städer skulle det nog blivit en T8 redan förra året.

Så nej, elbilar är inte tokerier. De passar i dag inte alla och för allt. Men de kompromisser som krävs blir mindre och mindre, och i vissa fall är de redan bättre än bilar med "vanliga" motorer. Jag kommer ihåg en Renault Clio électrique från sent 90-tal som en kollega hade. Den krävde rätt stora kompromisser för att kunna användas...
joysam skrev: fre 04 jan 2019, 09:34 Och medan världens befolkning ökar så tycker du att det är ok att vi fortsätter förbruka lika mycket resurser per capita?

Vad tycker du att ”världssamfundet” (detta odefinierbara som alltid går att skylla på) ska göra?

V60 D4 MY2019
Detta du kallar det "odefinierbara" är i mina ögon i första hand FN och dess organ, om du blir gladare så skall jag skriva det i stället :-) Nu finns det åtskilliga hundra olika internationella organ och att namnge dem alla är resurskrävande...

Självklart ska det till tvingande åtgärder för barnbegränsning, hur det ska gå till är däremot fullständigt oöverblickbart, alternativet är att blunda och köra på som tidigare tills den totala kollapsen infinner sig.
En kvinna= 2 barn och tvingande vore ju ett bra scenario för planeten och främst för övriga organismer som inte är människor och som tvingas bort pga oss.

Den energi vi förbrukar per capita idag även i västvärlden är hållbar med en konstant världsbefolkning på 3-4 miljarder.
Dagdrömmar givetvis men alternativet är Apokalypsen.

Mike
mikethebik skrev:
joysam skrev: fre 04 jan 2019, 09:34 Och medan världens befolkning ökar så tycker du att det är ok att vi fortsätter förbruka lika mycket resurser per capita?

V60 D4 MY2019
Detta du kallar det "odefinierbara" är i mina ögon i första hand FN och dess organ, om du blir gladare så skall jag skriva det i stället :-) Nu finns det åtskilliga hundra olika internationella organ och att namnge dem alla är resurskrävande...

Självklart ska det till tvingande åtgärder för barnbegränsning, hur det ska gå till är däremot fullständigt oöverblickbart, alternativet är att blunda och köra på som tidigare tills den totala kollapsen infinner sig.
En kvinna= 2 barn och tvingande vore ju ett bra scenario för planeten och främst för övriga organismer som inte är människor och som tvingas bort pga oss.

Den energi vi förbrukar per capita idag även i västvärlden är hållbar med en konstant världsbefolkning på 3-4 miljarder.

Mike
Ditt förslag är alltså seriöst att förbjuda resten av världen att skaffa barn för att du ska kunna fortsätta åka bil lika mycket? :sick:
Den som fortfarande tror att det är nödvändigt att införa tvingande barnbegränsning i världen för att minska befolkningsökningen bör titta på Hans Roslings presentationer om" Peak Children" …

/Thomas

mikethebik skrev:
joel80 skrev: fre 04 jan 2019, 02:20
Sen det där med två olika slags människor. Det är ju skämmigt att så många i Sverige slår sig för bröstet och tycker andra kan göra nått... Vi är bland de värsta i världen i utsläpp per kapita. Sopa rent framför egen dörr innan det börjar gnälla om andra människors utsläpp.
Att förstå att vi med vårat sätt att leva är helt ohållbart är nog första steget. Man kan göra mycket själv, bara genom att tänka lite och inte behöva gå miste om speciellt mycket komfort och lyx.
Du gör ju själv just detta hela tiden, slår dig för bröstet och tycker att vi andra skall göra som du och köra elbil för att rädda världen... ;-)
Jag skulle gärna ha en Tesla i carporten, definitivt inte pga omsorg om klimat då det saknar betydelse i nuläget.
Däremot för grym acceleration och låga driftkostnader, åtminstone tills de blir vanliga och våra muppar till dagsländepolitiker straffskattar även dessa med diverse obskyra skäl och motiv.

Mike
Nej du det gör jag inte. När det gäller bil har jag turen att både ha möjlighet med två bilar (så att de saker som än saknas med elbil funkar ändå.. T.ex krok med lite dragvikt). Men sen har jag problem att minska mitt köttätande.. Försöker gå över mer till kyckling.. Men borde lära mig laga god mat av vegetariskt ibland också...

Att jag kör elbil har mycket med att jag tycker det är en överlägsen konstruktion också.. Även om det är trevligt att det är miljövänligt, billigt och enkelt att "fylla upp". Det är en betydligt trevligare körupplevelse att ta elbilen nu än T4Fen. Så mycket rappare, bättre och snabbare värme och man slipper åka förbi macken då o då. :)

Det jag blir less på är skitsnacket om att "vi är så få" och "det har ingen betydelse vad vi gör".
Hur kan man tror att de i utvecklingsländerna ska lösa allt? Eller anser man att utvecklingen i de länderna ska stanna upp och att det bara är vi som har rätt till hög levnadsstandard? Eftersom vi är bland de länder i världen med högst levnadsstandard, och det samtidigt också är så att vi i och med det är bland de värsta miljöbovarna, borde vi väl göra allt för att försöka få ner våra utsläpp för att på nått sätt i allafall visa vägen och rättfärdiga att ha en fortsatt hög levnadsstandard, men en mer hållbar sån.
mikethebik skrev:
joysam skrev: fre 04 jan 2019, 08:55
mikethebik skrev:
Bra skrivet, endast de som orkar lyfta blicken inser att vad 10 miljoner svenskar gör saknar betydelse i det stora perspektivet så länge vi globalt har en befolkningsexplosion. Vi gör ingen skillnad alls i nuläget annat än att verka duktiga inför oss själva och givetvis skriva andra på näsan vad de bör eller skall göra.
Lokalt i stadsmiljö bör de som vill göra en skillnad föregå med gott exempel och ta cykeln eller gå för att vara trovärdiga...

Mike
Endast de som lyfter blicken inser att vi i Sverige inte är de enda som försöker göra något.

Vi är inte ensamma om elbilar, om vilja att minska förbrukning av fossila bränslen etc.

Och hur kan det vara möjligt att de som borrar huvudena allt längre ner i sanden för att undgå det uppenbara behovet av förändring samtidigt säger sig lyfta blicken?

V60 D4 MY2019
Nej, jag borrar inte ner mig, jag oroar mig nåt så förbannat över det som betyder något men som de flesta ignorerar:
Att förstå att en global befolkning som under mina 63 års livstid tredubblats är synnerligen skrämmande i mina ögon, nästkommande 63 år med samma takt skulle innebära drygt 20 miljarder individer!!!

Där har du problemet, inte om vi kör elbil eller ej!
Varje ny individ kräver energi.
Världssamfundet borrar huvudet i sanden liksom de som vägrar inse det faktum att befolkningsexplosionen är det enskilt stora problemet, inte bara idag men även igår och i morgon!

Mike
Du vet att befolkningsökning har väldigt mycket med hur svåra förhållanden man har i respektive land att göra va? Att man skaffar fler barn där det är svårare att överleva i hopp om att åtminstone några överlever.
Tack och lov är det väldigt stor skillnad på hur folk lever i världen nu och när du föddes. Barnadödligheten har kraftigt gått ner vilket påverkat barnafödandet på ett positivt sätt och mängden barn som nu föds per förälder är nära 2st i snitt. Befolkningsökningens kurva har sakta in och inom ett eller två decennier tror man det kan ha planat ut. Vi har ändå ett par miljarder fler att vänta, mycket för att vi idag är fler yngre än äldre på planeten så även om det planar ut så ökar befolkningen i och med att det inte dör lika många som det föds innan man kommit ikapp.

Precis som Funk säger.. Kolla peak Child. :)

fjohan82 skrev:
Ge mig en ren elbil med följande spec så ska jag byta bil, lovar! :-)
Kombi
Har en släpvagnsvikt på minst 1800 kg
Automat
Räckvidd på minst 70 mil
Sladdlös laddning (likt till mobilen) så man slipper repa bilen (ser många som drar sladden över bilen)
Laddhastighet som motsvarar tiden vid dagens bränslepump
Möjlighet att få AWD som tillval
Ett listpris som i basutförande motsvarar V60 D4 (ca 356.000:-)
Förstår det som att du bara har en bil idag och behöver det ovan.
Innan jag kan byta ut vör andrabil behöver jag också en elbil med okej släpvagnsvikt.
Automat är alla elbilar.. Det är en växel.. Seamless acceleration.
Sladdlös laddning förstår jag inte varför man ska behöva? Hur svårt tror du det är att koppla in en sladd när du parkerar ibland?
Jag kommer ägna mindre tid åt laddning än vad som gått åt för tankning. Duger inte det?
Kör man långresor kan man ta en paus efter ett antal timmar (har man 40 mil blir det ju ca 4h resa) och ladda en liten stund medans man äter eller nått. Vore det enda som hindrade att det inte finns 70 mils räckvidd har man kanske fastnat lite... De flesta kör inte så långt speciellt ofta, och när man gör det stannar man eller bör kunna planera in ett stopp eller två. Totalt blir dom stoppen ändå mindre i tid än all tid du slipper åka till macken.

Laddhastighet går ner, men till skillnad från när du tankar kan du vid snabbladdning göra andra saker.. Köpa godis till ungarna, fika eller äta. Gå på toa.
Får man ner hastigheten till vad det nu verkar kunna bli med nya 350kW-laddarna handlar det om 10 minuters paus för att kunna köra flera timmar till.

Priserna är på väg ner. Men du får ju också räkna med ägandekostnad och milkostnad. Spar man in 7-8kr per mil i bränsle blir det kanske värt att lägga några tusenlappar till vid inköp?

Min totalkostnad går ner till under hälften nu. Men då bytte jag ju från en rätt dyr V60 D5 TE... Men det finns redan idag alternativ som blir rätt billiga i jämförelse med annan ny bil. (fast då utan flera av dina krav.)
joel80 skrev: fre 04 jan 2019, 13:58
fjohan82 skrev:
Ge mig en ren elbil med följande spec så ska jag byta bil, lovar! :-)
Kombi
Har en släpvagnsvikt på minst 1800 kg
Automat
Räckvidd på minst 70 mil
Sladdlös laddning (likt till mobilen) så man slipper repa bilen (ser många som drar sladden över bilen)
Laddhastighet som motsvarar tiden vid dagens bränslepump
Möjlighet att få AWD som tillval
Ett listpris som i basutförande motsvarar V60 D4 (ca 356.000:-)
Förstår det som att du bara har en bil idag och behöver det ovan. Precis så är det.
Innan jag kan byta ut vör andrabil behöver jag också en elbil med okej släpvagnsvikt.
Automat är alla elbilar.. Det är en växel.. Seamless acceleration. Perfekt!
Sladdlös laddning förstår jag inte varför man ska behöva? Hur svårt tror du det är att koppla in en sladd när du parkerar ibland? Det handlar inte om att det är svårt eller ej. Det handlar om att jag inte vill ha en sladd dragen över bilen, som många verkar ha. Vissa har dock sjukt långa sladdar, som sen ska in i bilen bland packning (kladdiga och dana..) ... Sen känns det lite stenålder att ansluta en sladd, det är något vi har gjort i 100 år. Du streamar ju musik trådlöst och kan ladda bl.a. mobilen trådlöst. Varför då inte kunna ladda bilen trådlöst? Då skulle man kunna stå några platser ifrån stolpen om någon annan har tagit platsen närmast...
Jag kommer ägna mindre tid åt laddning än vad som gått åt för tankning. Duger inte det? Hur gör man det om dagens bil går att köra över 120 mil på en tank, medan elbilen kommer 40 mil...?
Kör man långresor kan man ta en paus efter ett antal timmar (har man 40 mil blir det ju ca 4h resa) och ladda en liten stund medans man äter eller nått. Vore det enda som hindrade att det inte finns 70 mils räckvidd har man kanske fastnat lite... De flesta kör inte så långt speciellt ofta, och när man gör det stannar man eller bör kunna planera in ett stopp eller två. Totalt blir dom stoppen ändå mindre i tid än all tid du slipper åka till macken. Visst tar jag pauser under långresor, men dom kan ju inte bli hur långa som helst bara för att inte bilen laddas till 100% under säg en 30-minuters lunchpaus.

Laddhastighet går ner, men till skillnad från när du tankar kan du vid snabbladdning göra andra saker.. Köpa godis till ungarna, fika eller äta. Gå på toa.
Får man ner hastigheten till vad det nu verkar kunna bli med nya 350kW-laddarna handlar det om 10 minuters paus för att kunna köra flera timmar till.

Priserna är på väg ner. Men du får ju också räkna med ägandekostnad och milkostnad. Spar man in 7-8kr per mil i bränsle blir det kanske värt att lägga några tusenlappar till vid inköp? Jo visst, men inte 7-800 (eller ännu mer, om man bortser från Zoe, Leaf, Ioniq och Niro) istället för 350-400. Även om jag kanske har möjligheten så finns det många andra som stupar på det.

Min totalkostnad går ner till under hälften nu. Men då bytte jag ju från en rätt dyr V60 D5 TE... Men det finns redan idag alternativ som blir rätt billiga i jämförelse med annan ny bil. (fast då utan flera av dina krav.) Ja, jag vill inte åka på långa semesterresor till Spanien, Grekland eller vart det än må vara i en mindre bil. Enkelt men sant...
Lövet skrev: fre 04 jan 2019, 13:17
mikethebik skrev:

V60 D4 MY2019

Mike
Ditt förslag är alltså seriöst att förbjuda resten av världen att skaffa barn för att du ska kunna fortsätta åka bil lika mycket? :sick:
Det där var en mycket förenklad och faktiskt kränkande kommentar, speciellt från en moderator!

Mike
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 445
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]