NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rikhal
Hej!
Ni får ursäkta om det är fel ställe för detta inlägg, men detta är mitt första.
Jag letar efter en 2:a bil som ska vara relativt rymlig och säker. Bilen kommer i första han att gå som pendlarbil på vintern samt även vara ett OK alternativ att köra barnen i när stora familjebilen inte är tillgänglig. Så den kommer med andra ord att stå stilla under vissa perioder. Den kommer gå ca 200-300 mil per år och inte särskilt långa sträckor. Så med dessa förutsättningar har jag snöat in mig lite på V50, och då i Flexifuel utförandet, (pga utbudet). Så till frågorna.
- Är det generellt en driftsäker bil?
- Finns det några vanliga fel som man ska leta efter när man sonderar andrahandsmarknaden?
- Eller ska jag tänka om gällande motoralternativ/modell?

Tack på förhand!
av Lövet
rikhal skrev:Hej!
Ni får ursäkta om det är fel ställe för detta inlägg, men detta är mitt första.
Jag letar efter en 2:a bil som ska vara relativt rymlig och säker. Bilen kommer i första han att gå som pendlarbil på vintern samt även vara ett OK alternativ att köra barnen i när stora familjebilen inte är tillgänglig. Så den kommer med andra ord att stå stilla under vissa perioder. Den kommer gå ca 200-300 mil per år och inte särskilt långa sträckor. Så med dessa förutsättningar har jag snöat in mig lite på V50, och då i Flexifuel utförandet, (pga utbudet). Så till frågorna.
- Är det generellt en driftsäker bil?
- Finns det några vanliga fel som man ska leta efter när man sonderar andrahandsmarknaden?
- Eller ska jag tänka om gällande motoralternativ/modell?

Tack på förhand!
1.8F låter helt klart vettig för det ändamålet. Driftssäker och låga fasta kostnader. En av få saker den inte är bra på är att åka fort på motorväg (pga buller och lite klen), kan man leva med det så är det lugnt.
Användarvisningsbild
av georgeman
Bra val enligt mig. Jag äger en v50 1.8f 1,5 år och jag pendlar till jobbet varje dag. 11 mil fram och tillbaka. Den enda problemet som jag fick är en hjullager fram.
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Hej Fråga gällande min Xc-70 -15 Har […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]