Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Enligt de gamla siffrorna ja.. Idag är det gissningsvis kring hälften.
Gissningar undanbedes. Det är tyvärr inte fake news att världens CO2 utsläpp ökar. Elenergin i ett globalt perspektiv är mycket klimatbelastande.

joel80 skrev:Och nästa generations vindkraftverk får då ännu lägre co2-utsläppsvärde och de gör stål och får ner utsläppen på betong-tillverkningen ännu mer. Fint va? ;)
Klart att det vore fint om så vore fallet. Nu ser det tyvärr inte ut så i ett globalt genomsnittligt perspektiv.

joel80 skrev:Sen är det ju så att varje sol eller vindkwh som ersätter bensin eller diesel också blir ett ordentligt plus. Att ersätta olja från en bil blir ett direkt resultat.
Inte tillräckligt bra för att vara rimligt som enda lösning ur ett globalt klimatperspektiv. Det behövs många andra parallella alternativa lösningar till att ersätta olja och kol. Men med dagens politik trängs många realistiska, storskaliga och klimatsmarta alternativ bort. Det gäller elenergiproduktionsslag såväl som fordonstekniska lösningar.

joel80 skrev: Inte så som sifferövningarna som försöker få det till att all marginalkraft är kolkraft. Det är inte sant. Vi har stört utbyte med Norge, Finland samt Danmark som alltså har ingen eller väldigt liten andel kol/oljebaserad elproduktion.
Diskussionen om elenergins klimatbelastning är ett genomsnitt av elmixen eller marginalbaserad är meningslös eftersom olika intressen styr vilka avgränsningar som görs ur produktions, nätstrukturella, tekniska, ekonomiska, säsongs och förbrukarperspektiv. Alla håller på sitt och anpassar avgränsningarna i diskussionen för deras eget syfte. Dock är den yttersta avgränsningen (förnärvarande) att alla elförbrukare i världen delar på ett genomsnitt av klimatbelastningen för den totala producerade mängden elenergi i världen. En viss enskild elenergi kommer då att belasta klimatet mer än snittet, eller under snittet, beroende på en mängd olika förutsättningar som gäller kring just den elenergins produktion och förbrukning. Det finns en tendens att överinteckna utvalda förutsättningar för att framhäva, eller förkasta, en viss teknologi. Allt beroende på egenintresset. Klimatet är globalt och det viktigaste är att klimatbelastningen minskar globalt i absoluta tal. Just nu ökar klimatbelastningen globalt sett.
Du menar att de som vill sänka förbrukningen av fossila drivmedel, som vill öka användningen av alternativa energikällor, de som inser att elbilar och hybrider inte bara säljs i lilla Sverige är de som lyft blicken och fått ett globalt perspektiv?

I så fall är jag enig med dig.

Självklart spelar det ingen roll i ett globalt perspektiv om en svensk köper en elbil.

Men de säljs ju inte bara här.

V60 D4 MY2019
joysam skrev:
osla skrev:och att vindkraft skulle vara miljövänligt är ju bara lura sig själv. bor själv där sveriges största om inte europas största vind snurre park byggs just nu. vet ni hur mycket olja/bränsle maskinerna som gör vägarna tar per vecka? massor av kubik per vecka bara där, sen ska fundamenten göras, 10 talet betongbilar kör skytte trafik dygnet runt tills dom är gjutna. dom har inte hunnit kompensera det plus allt annat runt omkring innan det är dags att riva dom igen och allt ska återställas
Har du räknat på det?

Det har Siemens.

https://www.nyteknik.se/energi/sa-snabb ... tt-6396597

De har andra siffror än dig, ge oss gärna dina.

V60 D4 MY2019
nä, kör maskin och vet hur många hundra liter en dumper tar under en dag, vad en stor grävare och bandtraktor. där jag var och körde lite var det då kring 10 dumprar som körde berg konstant, en a40 på den körningen tog lätt över 300l under en dag, bara med 10 såna blir det ganska mycket utsläpp, lägg där till massa grävare i 30-70 tons klassen och d8-d9:or som går fur fullt tar ännu mer bränsle. sen skogsmaskinerna som avverkat miltals i skogarna ligger på 15-30 l i timman. och detta bara för att kunna frakta dit dessa snurror.

jag är väldigt tveksam att det kommer löna sig
Camel
Det var en väl avvägd gissning då jag inte kunde hitta nyare siffror än grafen ovan som är från 2016 (som om dom publicerades då troligen är från 2015 som bäst) och det sen dess skett rätt mycket både för vind och solceller i effektivitet. P.g.a större storlekar på vindkraftverk samt ett antal procent högre verkningsgrad på solceller. Samt att många länders elmix blir aningen renare för varje år och att det då i de länder som producerar solceller blir mindre utsläpp per wh, inte bara p.g.a effektivitet.

Sen det där med två olika slags människor. Det är ju skämmigt att så många i Sverige slår sig för bröstet och tycker andra kan göra nått... Vi är bland de värsta i världen i utsläpp per kapita. Sopa rent framför egen dörr innan det börjar gnälla om andra människors utsläpp.
Att förstå att vi med vårat sätt att leva är helt ohållbart är nog första steget. Man kan göra mycket själv, bara genom att tänka lite och inte behöva gå miste om speciellt mycket komfort och lyx.
joel80 skrev: fre 04 jan 2019, 02:20 Sen det där med två olika slags människor. Det är ju skämmigt att så många i Sverige slår sig för bröstet och tycker andra kan göra nått... Vi är bland de värsta i världen i utsläpp per kapita. Sopa rent framför egen dörr innan det börjar gnälla om andra människors utsläpp.
Att förstå att vi med vårat sätt att leva är helt ohållbart är nog första steget. Man kan göra mycket själv, bara genom att tänka lite och inte behöva gå miste om speciellt mycket komfort och lyx.
Ge mig en ren elbil med följande spec så ska jag byta bil, lovar! :-)
Kombi
Har en släpvagnsvikt på minst 1800 kg
Automat
Räckvidd på minst 70 mil
Sladdlös laddning (likt till mobilen) så man slipper repa bilen (ser många som drar sladden över bilen)
Laddhastighet som motsvarar tiden vid dagens bränslepump
Möjlighet att få AWD som tillval
Ett listpris som i basutförande motsvarar V60 D4 (ca 356.000:-)
Lucif3r skrev: tor 03 jan 2019, 16:47 Jag ser här att vi har 2 olika grupper av folk... Ena gruppen stirrar sig blind på sverige och vad lilla fjuttiga sverige påstår sig göra globalt, medans den andra gruppen tittar globalt och inser att allt är åt h-e oavsett hur duktiga vi svenskar låtsas vara :-D
Bra skrivet, endast de som orkar lyfta blicken inser att vad 10 miljoner svenskar gör saknar betydelse i det stora perspektivet så länge vi globalt har en befolkningsexplosion. Vi gör ingen skillnad alls i nuläget annat än att verka duktiga inför oss själva och givetvis skriva andra på näsan vad de bör eller skall göra.
Lokalt i stadsmiljö bör de som vill göra en skillnad föregå med gott exempel och ta cykeln eller gå för att vara trovärdiga...

Mike
mikethebik skrev:
Bra skrivet, endast de som orkar lyfta blicken inser att vad 10 miljoner svenskar gör saknar betydelse i det stora perspektivet så länge vi globalt har en befolkningsexplosion. Vi gör ingen skillnad alls i nuläget annat än att verka duktiga inför oss själva och givetvis skriva andra på näsan vad de bör eller skall göra.
Lokalt i stadsmiljö bör de som vill göra en skillnad föregå med gott exempel och ta cykeln eller gå för att vara trovärdiga...

Mike
Endast de som lyfter blicken inser att vi i Sverige inte är de enda som försöker göra något.

Vi är inte ensamma om elbilar, om vilja att minska förbrukning av fossila bränslen etc.

Och hur kan det vara möjligt att de som borrar huvudena allt längre ner i sanden för att undgå det uppenbara behovet av förändring samtidigt säger sig lyfta blicken?

V60 D4 MY2019
joel80 skrev: fre 04 jan 2019, 02:20
Sen det där med två olika slags människor. Det är ju skämmigt att så många i Sverige slår sig för bröstet och tycker andra kan göra nått... Vi är bland de värsta i världen i utsläpp per kapita. Sopa rent framför egen dörr innan det börjar gnälla om andra människors utsläpp.
Du gör ju själv just detta hela tiden, slår dig för bröstet och tycker att vi andra skall göra som du och köra elbil för att rädda världen... ;-)
Jag skulle gärna ha en Tesla i carporten, definitivt inte pga omsorg om klimat då det saknar betydelse i nuläget.
Däremot för grym acceleration och låga driftkostnader, åtminstone tills de blir vanliga och våra muppar till dagsländepolitiker straffskattar även dessa med diverse obskyra skäl och motiv.

Mike
joysam skrev: fre 04 jan 2019, 08:55
mikethebik skrev:

Mike
Endast de som lyfter blicken inser att vi i Sverige inte är de enda som försöker göra något.

Vi är inte ensamma om elbilar, om vilja att minska förbrukning av fossila bränslen etc.

Och hur kan det vara möjligt att de som borrar huvudena allt längre ner i sanden för att undgå det uppenbara behovet av förändring samtidigt säger sig lyfta blicken?

V60 D4 MY2019
Nej, jag borrar inte ner mig, jag oroar mig nåt så förbannat över det som betyder något men som de flesta ignorerar:
Att förstå att en global befolkning som under mina 63 års livstid tredubblats är synnerligen skrämmande i mina ögon, nästkommande 63 år med samma takt skulle innebära drygt 20 miljarder individer!!!

Där har du problemet, inte om vi kör elbil eller ej!
Varje ny individ kräver energi.
Världssamfundet borrar huvudet i sanden liksom de som vägrar inse det faktum att befolkningsexplosionen är det enskilt stora problemet, inte bara idag men även igår och i morgon!

Mike
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 445
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]