Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av epostaren
Såg precis att Vi Bilägare ska ha Volvo V60 T5 aut Momentum Advanced Edition i sitt långteststall under 2019. Det ska bli kul att följa den testen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
epostaren skrev:Såg precis att Vi Bilägare ska ha Volvo V60 T5 aut Momentum Advanced Edition i sitt långteststall under 2019. Det ska bli kul att följa den testen.
Ja, hoppas den klarar sig bättre än XC40'n dom hade sist.
Användarvisningsbild
av joel80
EbbevonVolvo skrev:
epostaren skrev:Såg precis att Vi Bilägare ska ha Volvo V60 T5 aut Momentum Advanced Edition i sitt långteststall under 2019. Det ska bli kul att följa den testen.
Var det den dom krockade?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Nej, den "bara" var behäftad med en hel del fel och var bl.a. bullrig. Kom väl sist av deras långtestbilar. :-(
Användarvisningsbild
av fjohan82
EbbevonVolvo skrev: tor 03 jan 2019, 20:45
Jag hoppas att dom får samma problem som många ägare har, så att Volvo får sig en näsbränna och inte bara viftar undan ägarsynpunkter.
av Robbo
Hallå alla T5or. Skulle gärna vilja veta lite hur förbrukningen är för er?

Har ju en T5 på ingång som ersätter min V40CC D3 Auto som tagit 0,61 enligt voc sedan jag fick den (ca 3000 mil). Funderade länge mellan D3 auto och T5 på nya V60n (där T5an blev 50kr dyrare per månad med samma spec i övrigt) men är lite trött på diesel för tillfället och vet hur fint T5an går - så jag tycker merkostnaden är värd. Men har inte riktigt kläm på hur mycket dyrare bränslekostnaderna kommer bli, har väl tänkt att det kanske blir drygt 0,8 i förbrukning - eller är det önsketänkande?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Min bil med T5 motor och automatlåda har under drygt 1600 mil dragit 0,78 liter/mil.
Det är en XC60 classic 2017 med ett högre luftmotstånd än vad din blivande nya har. Jag kör med framförhållning och undviker småkörningar. Håller hastighetsbegränsningarna.
Har sparat alla tankningarna på spritmonitor.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/895061.html
av Robbo
Intressant! Tack för info. Jag har en ganska dålig pendlingsväg förbrukningsmässigt till jobbet med en del stadskörning och ibland köer som kommer skada snittet.. Ska bli intressant att se vad det blir när jag får den.
Användarvisningsbild
av Dex
Robbo skrev:Hallå alla T5or. Skulle gärna vilja veta lite hur förbrukningen är för er?

Har ju en T5 på ingång som ersätter min V40CC D3 Auto som tagit 0,61 enligt voc sedan jag fick den (ca 3000 mil). Funderade länge mellan D3 auto och T5 på nya V60n (där T5an blev 50kr dyrare per månad med samma spec i övrigt) men är lite trött på diesel för tillfället och vet hur fint T5an går - så jag tycker merkostnaden är värd. Men har inte riktigt kläm på hur mycket dyrare bränslekostnaderna kommer bli, har väl tänkt att det kanske blir drygt 0,8 i förbrukning - eller är det önsketänkande?
Enligt spritmonitor så ser det ut så här:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
eller ex XC40 T5
https://www.spritmonitor.de/de/uebersic ... owerunit=2
Så räkna med + 0,3l/mil jämfört med den du har idag med samma körstil.
Annars får du lugna ner dig i trafiken så får du ner förbrukningen något.
Min gamla T5 V70 5cyl som jag hade innan kunde ta 0,89l/mil(men då fick man köra väldigt fint med den)
av Robbo
Grym sida! Verkar inte finnas några V60 T5 i statistiken men får ju en hyfsad uppfattning från de andra modellerna med T5.
Kör lugnt, fint och förutseende men otur med rödljus, trafik, köer och annat som inte kan påverkas blir det ibland dåligt för förbrukningssnittet. En bra dag kan jag pendla på knappt 0,5 med min nuvarande.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]