Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En 2002a har ingen TRM-modul, den kom 2005. Det går direkt till REM så det är säkert (kanske) den som är blåst. Men som tur är kan du byta den utan att besöka Volvo om du köper en med samma modellår som din bil!

Modellår kollar du på 10:de tecknet i VIN-koden. Köp sedan från bil med samma tecken, Viktigt!, och byt!
Hogbola skrev:Tack! Jag får gräva vidare i detta efter löning ser jag.
Dra isär kontaktstycket till dragkontakten (i reservhjulsutrymmet) innan du går vidare...
(innan den kopplas på igen, mät att ingen kortslutning eller brott finns i kablar mellan dragkontakt och kontaktstycket i reservhjulsutrymmet)

Fungerar skyltljusen og P-ljus höger fram?
(inte = säkring 31 gavel instrumentbräda)

Är båda två P-ljus lampor mörka på höger sida bak?
(Ja = byt om på shunt RSH4 och RSH5 i REM, och kontrollera skicket på kabelskor till RSH5)

Fortfarande mörkt höger bak?
Mät Volt på båda sidor av RSH5 till jord, medan P-ljus är tänd och shunten på plats i REM.

Vid ok Volt på varje sida av RSH5 : mät Volt mellan grå kabel på höger bakljus och jord, medan P-ljus är tänd.
(ingen Volt på grå kabel, men OK volt på RSH5 = kontaktfel i REM på kopplingar till shunt RSH5)
Kontaktstycket har jag redan mätt upp, men det skadar väl inte att dubbelkolla. Säkring 31 var hel då jag mätte den och alla ljus utom P-belysningen på höger sida bak, lyser. Jag ska gå vidare och undersöka enligt dina anvisningar. Tack så mycket!
Tjenare har lite samma problem bara att min släpvagnaskontakt hängde i marken och slet av alla kablar och nu funkar inte pos varken fram eller bak sen Inge bromsljus.. har kollat alla säkringar samt kopplat ur släpvagnskontakten men fungerar ändå inte nån som har nå tips vart man ska börja :-o
Alla säkringar överallt?
Under huven, gavel instrumentbräda och i skuffen på REM?

Lyser höga bromsljuset?
Annan matning än bakljusen.

Annars samma felsökning som första trådskaparen.

Årsmodell är viktigt, då främst elektroniken skiljer.

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.