S80_140HK skrev: ↑ons 02 jan 2019, 07:57
Det finns tre saker som är tokeri enligt mig.
1. Att man tror att det är miljövänligare att bygga nya bilar än att fortsätta bruka såna som redan finns. Oavsett om det är el eller förbränningsmotorer....
2. Att man får kalla elbilar för "Zero emission"
Visst, när dom väl är i bruk, förutsatt att man laddar dom med el som kommer från förnyelsebara källor men..... Zero emission för mig betyder att hela kedjan från tillverkning till ibruktagande ska vara "grön".
3. Just nu är kostnaden per mil för elbilar relativt låg. Vänta bara när elbilarna dominerar marknaden, då kommer dom också beskattas till skyarna
Att säga något annat är hyckleri.
Jag bevakar elbilsmarknaden lite, främst begagnat marknaden. En E-golf hade varit trevligt. Dock så känns det lite osäkert med livslängd på batterier och hur värdet står sig med ytterligare några år på nacken.
Bra skrivet, så är det!
Och detta med att så många envisas med att kalla konventionellt drivna bilar för "fossilbil", vad är detta för fjanteri?
Är det bara för att racka ner på dessa och få de som kör dem och gillar dem att framstå som bakåtsträvare och miljöbovar?
Lägg ner och inse att elbilar också drivs med fossilt producerad energi om du inte har ett eget vindkraftverk eller eget vattenkraftverk. Laddar man från griden får man energi som med stor säkerhet även är producerad från fossilt bränsle, åtminstone på vintern. Produktionen av denna elbil med batterier är milt sagt energikrävande och får också sin energi fossilt liksom produktion av konventionella fordon.
Med detta sagt så är jag själv ett fan av elbilar men gillar också ett gött morr från en gammal Volvo-sexa eller en jänke-V8.
Så tyck vad ni vill men låt andra köra vad de vill och anser sig behöva. Och till er som tror att ni "Miljöparti-räddar världen" med elbilar, glöm det så länge som att Jordens befolkning ökar med 300 000 människor varje dygn! 100 miljoner fler människor på planeten för
varje år , som skall ha mat, bostäder, kylskåp, bilar och annat.
Fast just det ja, det där med överbefolkning är ju inget problem enligt IPCC och alla klimatkonferenser. Suck.
Mike