Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det handlar kanske inte om att vilja för alla, själv skulle jag aldrig köpa en e golf, leaf el e niro. Ska jag ha en elbil, ska det motsvara xc60in jag åker idag, och då blir det genast lite svårare.

Jag köper inte bil efter miljö, jag köper det jag vill ha och har råd med.

Och jag tror bestämt att man kommer att kunna köpa annat än rena elbilar om 10år Ochså .

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Derank skrev:
XC90_Executive skrev:Ja du har kollat på fel ställe. Finns enormt många! Vilket det även finns i Sverige. Hör fortfarande ofta att det är svårt att hitta möjlighet att ladda. Kommer från folk utan laddningsbara bilar.
Största problemet att ladda är väl i bostadsområdena. Här där jag bor finns det knappt motorvärmsrstolpar så det räcker. Och i ett flertal bostadsområden här står man parkerat ut efter vägarna.
Jag parkerar i ett parkeringshus,en våning endast för boende. Finns några laddplatser,men där står kommunens bilar. Kan inte ladda på jobbet heller

snepo skrev:
Derank skrev:
XC90_Executive skrev:Ja du har kollat på fel ställe. Finns enormt många! Vilket det även finns i Sverige. Hör fortfarande ofta att det är svårt att hitta möjlighet att ladda. Kommer från folk utan laddningsbara bilar.
Största problemet att ladda är väl i bostadsområdena. Här där jag bor finns det knappt motorvärmsrstolpar så det räcker. Och i ett flertal bostadsområden här står man parkerat ut efter vägarna.
Jag parkerar i ett parkeringshus,en våning endast för boende. Finns några laddplatser,men där står kommunens bilar. Kan inte ladda på jobbet heller

+1 på det. Jag kan bara ladda på jobbet, men dit åker jag helst kommunalt. Många förorter i Stockholm med hus byggda före 1970 saknar garage utan man hänvisas till gator och kommunala parkeringar helt utan laddstolpar i dagsläget. Däremot tror jag staden kommersatsa på laddstolpar längs gator när behovet börjar växa.
Derank skrev: tis 01 jan 2019, 14:07 Det handlar kanske inte om att vilja för alla, själv skulle jag aldrig köpa en e golf, leaf el e niro. Ska jag ha en elbil, ska det motsvara xc60in jag åker idag, och då blir det genast lite svårare.

Jag köper inte bil efter miljö, jag köper det jag vill ha och har råd med.

Och jag tror bestämt att man kommer att kunna köpa annat än rena elbilar om 10år Ochså .

Jag undrar hur det ser ut om 10år. Kör vi allt på el då ? Idag kör vi upp 100 TWh bensin o diesel per år. 50 TWh Kol, koks, fotogen och gas och 50 TWh från kärnkraft. Summa runt 200 TWh per år i mängd som vi ska avveckla och ersätta med förnyelsebar produktion och lagring. Jag vet, "lätt som en plätt" säger alltid Joel80, men jag är ändå oroliga att det satsas för lite och för långsamt för vi ska gå iland med det hela.

Låt oss inte följa i Tysklands spår som tänker köpa 110 miljarder kubikmeter gas med ohyggligt CO2 produktion, från Putin varje år, där pengarna går rätt in i Rysslands rustningsindustri.
VolvoB20 skrev: tis 01 jan 2019, 15:19 Låt oss inte följa i Tysklands spår som tänker köpa 110 miljarder kubikmeter gas med ohyggligt CO2 produktion, från Putin varje år, där pengarna går rätt in i Rysslands rustningsindustri.
Frågan är om vi inte kommer hamna där, åtminstone delvis. Vi kan, som jag ser det, inte undvika det om vi skall uppfylla det som planeras. Missförstå mig rätt. Jag är inte emot el-bilar, men de kan inte ersätta alla fossilfordon. Jag tror att vi måste inse att en mix av energi är den enda vettiga vägen. Tvåbilshushållen kommer nog i stor utsträckning ha ena bilen eldriven om 10 år.
Äh, inte behöver vi hamna där. Peppra södra Sverige fullt med vindkraftverk och solceller. Reglera upp några älvar i norra Sverige så vi har ström de perioder det inte blåser och är soligt.

Då blir vi koldioxidneutrala i ett huj. Vi slipper importera energi, handelsbalansen stärks, jobben stannar i Sverige, vi behöver inte stödja korrupta diktaturer.

Ända problemet är miljöpartisterna som vill blockera allt.

VolvoB20 skrev: Jag vet, "lätt som en plätt" säger alltid Joel80
Trist att du ska hålla på sådär.
Sen har jag aldrig sagt så heller. Jag står vid att det är fullt möjligt att göra omställningen, men omställningar är aldrig "lätt som en plätt.".
Det finns tre saker som är tokeri enligt mig.

1. Att man tror att det är miljövänligare att bygga nya bilar än att fortsätta bruka såna som redan finns. Oavsett om det är el eller förbränningsmotorer....
2. Att man får kalla elbilar för "Zero emission" :-/ Visst, när dom väl är i bruk, förutsatt att man laddar dom med el som kommer från förnyelsebara källor men..... Zero emission för mig betyder att hela kedjan från tillverkning till ibruktagande ska vara "grön".
3. Just nu är kostnaden per mil för elbilar relativt låg. Vänta bara när elbilarna dominerar marknaden, då kommer dom också beskattas till skyarna :sick: Att säga något annat är hyckleri.

Jag bevakar elbilsmarknaden lite, främst begagnat marknaden. En E-golf hade varit trevligt. Dock så känns det lite osäkert med livslängd på batterier och hur värdet står sig med ytterligare några år på nacken. :-(
S80_140HK skrev: ons 02 jan 2019, 07:57 Det finns tre saker som är tokeri enligt mig.

1. Att man tror att det är miljövänligare att bygga nya bilar än att fortsätta bruka såna som redan finns. Oavsett om det är el eller förbränningsmotorer....
2. Att man får kalla elbilar för "Zero emission" :-/ Visst, när dom väl är i bruk, förutsatt att man laddar dom med el som kommer från förnyelsebara källor men..... Zero emission för mig betyder att hela kedjan från tillverkning till ibruktagande ska vara "grön".
3. Just nu är kostnaden per mil för elbilar relativt låg. Vänta bara när elbilarna dominerar marknaden, då kommer dom också beskattas till skyarna :sick: Att säga något annat är hyckleri.

Jag bevakar elbilsmarknaden lite, främst begagnat marknaden. En E-golf hade varit trevligt. Dock så känns det lite osäkert med livslängd på batterier och hur värdet står sig med ytterligare några år på nacken. :-(
Bra skrivet, så är det!

Och detta med att så många envisas med att kalla konventionellt drivna bilar för "fossilbil", vad är detta för fjanteri?
Är det bara för att racka ner på dessa och få de som kör dem och gillar dem att framstå som bakåtsträvare och miljöbovar?
Lägg ner och inse att elbilar också drivs med fossilt producerad energi om du inte har ett eget vindkraftverk eller eget vattenkraftverk. Laddar man från griden får man energi som med stor säkerhet även är producerad från fossilt bränsle, åtminstone på vintern. Produktionen av denna elbil med batterier är milt sagt energikrävande och får också sin energi fossilt liksom produktion av konventionella fordon.

Med detta sagt så är jag själv ett fan av elbilar men gillar också ett gött morr från en gammal Volvo-sexa eller en jänke-V8.

Så tyck vad ni vill men låt andra köra vad de vill och anser sig behöva. Och till er som tror att ni "Miljöparti-räddar världen" med elbilar, glöm det så länge som att Jordens befolkning ökar med 300 000 människor varje dygn! 100 miljoner fler människor på planeten för varje år , som skall ha mat, bostäder, kylskåp, bilar och annat.

Fast just det ja, det där med överbefolkning är ju inget problem enligt IPCC och alla klimatkonferenser. Suck.

Mike
Att ladda en elbil i Sverige är oftast helt fossilfritt. Totalt under året ligger vår användning av fossila energislag för elproduktion på 1.1% (2017).
De gånger vår egen produktion inte räcker till är det oftast norsk vattenkraft eller finsk kärnkraft som importeras. Vi får en del från Danmark också, där har man en mix som innehåller 18% fossilt över året, men det är ändå en väldigt liten del som kommer därifrån, och inte alls säkert att det då är fossilt, blåser det lite klarar dom sig numera ibland på enbart vind!

Det finns väldigt få elbilsförespråkare som är på folk om att dom ska skrota sina gamla bilar. (även om det efter ett antal år och mil faktiskt skulle bli bättre med elbil) utan trycket ligger på nybilsköparna. Ska man köpa ny bil har man ju bonus-malus som gör det lite lättare.

Jag producerar mer el på taket på ett år än jag skulle behöva till båda bilarna.. Det är relativt lätt att komma ner i kostnad för el även om man börjar ladda elbil hemma. (om man bor i hus.. Men finns även alternativ för de som bor i lägenhet där man köper in sig i en solfarm)

Inför man kilometerskatt kommer det ju ändå att vara billigare mil med elbil. Kilometerskatten kommer sannolikt läggas på alla bilar isåfall. Men det finns ju inga färdiga förslag där.. Så det blir väl lite spekulativt.

Jag gillar smidigheten att kunna "tanka" i garaget eller på stormarknadens parkering när jag handlar.

Även körningen är trevligare.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 445
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]