Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

T-rex skrev: tis 01 jan 2019, 15:34 Oljeräknaren ska kompensera för oljeslitaget, dvs den får lådan att "tänka" på att oljan är sämre och anpassar växlingarna därefter. Denna ska man nolla det är viktigt.
Har alla volvo denna oljeräknare? Fluchade min på mekonomen och han sa att det inte fanns på min modell, B5244s 03a aut.
Om han inte nollat så kan det ju förklara vf den ff växlar som tidigare
Jo den finns på alla. Men vad jag förstått ska den inte påverka adaptionen utan bara ge en varning när oljan varit x minuter över en viss temperatur och då kan antas vara bränd.
SBergdahl skrev:
T-rex skrev: tis 01 jan 2019, 15:34 Oljeräknaren ska kompensera för oljeslitaget, dvs den får lådan att "tänka" på att oljan är sämre och anpassar växlingarna därefter. Denna ska man nolla det är viktigt.
Har alla volvo denna oljeräknare? Fluchade min på mekonomen och han sa att det inte fanns på min modell, B5244s 03a aut.
Jo den finns på alla. Men vad jag förstått ska den inte påverka adaptionen utan bara ge en varning när oljan varit x minuter över en viss temperatur och då kan antas vara bränd.
Inte en enda gång på någon volvobil har det dykt upp något felmeddelande som säger att oljan är slut. Och då har växellådorna misshandlats med biltrailrar och båtar på kroken etc. Vad jag förstått så kompenserar oljeräknaren för växlingarna också, alltså hur mycket den ska slira innan den greppar igen.
På min blev det iallafall en jävla skillnad då lådan började bete sig som VW dsg låda
Knatch skrev: fre 04 jan 2019, 14:59
SBergdahl skrev:
Inte en enda gång på någon volvobil har det dykt upp något felmeddelande som säger att oljan är slut. Och då har växellådorna misshandlats med biltrailrar och båtar på kroken etc. Vad jag förstått så kompenserar oljeräknaren för växlingarna också, alltså hur mycket den ska slira innan den greppar igen.
På min blev det iallafall en jävla skillnad då lådan började bete sig som VW dsg låda
Jag märkte också skillnad när jag bytte oljan. Dock hade jag inte Vida då så nollade aldrig räknaren. Det gjorde jag först något tusental mil senare och då märkte jag inget.

Men givetvis ska man om man har möjlighet nolla räknaren vid oljebytet när jobbet ändå göra.
Du behöver inte åka till volvo för att nolla. Det räcker med Delphi eller vilket annat program som helst som hittas hos alla firmor.
Han du pratade med på mekonomen har antingen missat det och inte orkar göra det i efterhand eller så vet han inte vad han pratar om för din låda har visst en sån räknare.
Man kan också adaptera om växellådan och då får man köra utifrån en viss körcykel. Men även om du nollar både adaption och oljeräknare så tar det inte många kilometer innan lådan "fattar" ditt körsätt och växlar antingen silkeslent eller kastar i växlarna fort som fan.
Skit i volvo för du kommer säkert få betala 6-700 för det arbetet och åk istället till någon verkstad med fikabröd så gör dom nog det. Det tar bara några minuter
Knatch skrev: ...
Man kan också adaptera om växellådan och då får man köra utifrån en viss körcykel. Men även om du nollar både adaption och oljeräknare så tar det inte många kilometer innan lådan "fattar" ditt körsätt och växlar antingen silkeslent eller kastar i växlarna fort som fan.
När vi pratar nu pratar adaption. Är man tvungen att köra adaptionscykel om man nollar adaptionen, eller kan man köra vanligt? Kommer lådan växla som skit undertiden, kanske?
Hur lång tid tar det för lådan att adaptera själv till den nya oljan utan nollställning? Görs det över huvud taget?
Intressant frågeställning Thomas - speciellt då jag får för mig att jag läst att adaptionscykel skall endast köra vid temperatur över XYZ (kommer inte ihåg), dvs inte under vinten då det är för kallt. Hoppas halvgute dyker in denna tråd med lite råd.
ThomasNygards skrev:
Knatch skrev: ...
När vi pratar nu pratar adaption. Är man tvungen att köra adaptionscykel om man nollar adaptionen, eller kan man köra vanligt? Kommer lådan växla som skit undertiden, kanske?
Hur lång tid tar det för lådan att adaptera själv till den nya oljan utan nollställning? Görs det över huvud taget?
jag sket faktiskt i adaptionscykeln och körde jäävligt mjuk för att lära min låda att bete sig. Jag kör för övrigt bara mjukt och lugnt så efter säg 100km så började växlarna sitta som dom ska med ett jubel från mig varenda gång :-D :-D
nolla allt och kör som folk så är min erfarenhet att det blir bra.
jag gjorde denna procedur under januari månad förra året och då var det mellan 5-10 minusgrader ute.
Mitt enda problem var tidigare mellan växel 3 och 4. Det blev faktiskt bättre men inte helt hundra

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]