Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja, växellådsoljan är väldigt brun och jag skulle vilja göra en full sköljning men jag är rädd för att växlarna kommer förlora grepp, hur stor chans är det att det händer? bilen är ju från 2001 och jag har ingen aning när den byttes sist (köpte bilen i somras).

Jag vet inte om det var jag som gjorde något fel men när jag tog ut oljestickan till växellådan så var oljan ända upp till "OV" dvs. den täckte lite av ordet Overfill: Do not overfill. vet inte hur det är möjligt jag testade 2 gånger och oljan åkte upp till samma mått förbi Cold och Hot tills man kom till ordet overfill. oljan var helt kall om det spelar någon roll?
Finns olika åsikter om detta. Jag spolade lådan på min förra T5a från 2000. Den funkade fint efter det.

När du kollar oljan i lådan så ska oljan vara riktigt varmkörd.
Om jag inte minns fel så ska motorn stå på tomgång, man går igenom alla växlar och ställer spaken i neutral läge. Sedan kollar man oljenivån.

God jul

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Luktar oljan bränt? Om inte så bör det inte vara några problem att spola lådan.
Är oljan riktigt skitig och luktar illa så kan det hända att det sätter sig skit i någon ventil när den nya oljan kommer i. Men risken är nog väldigt liten. Lådan kan ju även i det fallet vara på väg att tacka för kaffet och en liten skitflaga kan räcka för att trilla över kanten, men då hade det hänt inom en snar framtid i alla fall.

Jag har spolat flera lådor med skitig olja (inte bara Volvo) har aldrig råkat ut för problem utan tvärt om, lådan växlar bättre.
Jag sköljde min 2001 V70 som gått 33500 mil, och den gick något bättre efteråt, så jag tror nog inte risken är så stor att just oljebytet/sköljningen knäcker lådan, bör också observeras att sköljning inte innebär att man på något sätt trycker olja genom lådan med högre tryck eller så, det innebär bara att man gör ett komplett oljebyte, istället för att bara tömma tråget och hälla i nytt.
Jag sköljde min 2001 V70 som gått 33500 mil, och den gick något bättre efteråt, så jag tror nog inte risken är så stor att just oljebytet/sköljningen knäcker lådan, bör också observeras att sköljning inte innebär att man på något sätt trycker olja genom lådan med högre tryck eller så, det innebär bara att man gör ett komplett oljebyte, istället för att bara tömma tråget och hälla i nytt.
Byt olja..
Jag bytte på min v70 D5 -04 på 41.300 mil och den var aldrig bytt innan. Jag spolade inte utan jag tömde och fyllde på med cirka 1000km intervall. Gjorde 3-4 byten ungefär och sen lämnade jag in bilen hos volvo för att uppdatera lådans mjukvara (ville få bort funktionen att lådan lägger i neutralen varje gång jag står vid rödljus, för så fort jag skulle iväg så smällde den i ettan vilket kändes som att köra ner i ett potthål). Jag nollställde även adaptionen och oljeräknaren. Oljeräknaren ska kompensera för oljeslitaget, dvs den får lådan att "tänka" på att oljan är sämre och anpassar växlingarna därefter. Denna ska man nolla det är viktigt.
Så klart man ska byta oljan men det är också ett faktum att om är lådan riktigt sliten så kan det vara så att den fungerar "bra" som den gör pga alla smutspartiklar i oljan vilka ger viss friktion och låter bilen röra sig framåt fortfarande. Gör man en spolning i det läget så blir det inte bra.

Söker man på jagrullar.se och svxc.se så hittar man personer som gjort detta misstag också. De är oftast personer som dyker upp när felet inträffat och sedan inte besöker forumet något mer. Till skillnad från entusiasterna som återkommer till forumet och skriver i den här tråden ex.vis.

Jag spolade 1:a gången på min automat vid 14k mil, den hade dock inga problem varken före eller efter. Jag nollade inte oljeräknaren.
Oljeräknaren ska kompensera för oljeslitaget, dvs den får lådan att "tänka" på att oljan är sämre och anpassar växlingarna därefter. Denna ska man nolla det är viktigt.
Har alla volvo denna oljeräknare? Fluchade min på mekonomen och han sa att det inte fanns på min modell, B5244s 03a aut.
Om han inte nollat så kan det ju förklara vf den ff växlar som tidigare

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]