Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Laddhybrider är helt klart bästa alternativet när det gäller räckvidd men, man får ju ofta det sämsta av båda världarna - elmotor/batteri som inte räcker länge och en förbränningsmotor som knappt duger till en moped(grovt överdrivet givetvis :p). Återspeglar helt klart inte vad varken föbränningsmotorer eller rena elbilar är kapabla till. Bara den extra vikten av batterier + förbränningsmotor drar ju ner den upplevda prestandan.
Jag hade också rätt ok förbrukning på min hybrid, men körde lite för långa sträckor för att det skulle bli riktigt bra. Snittade 3-4l/mil. Elbil passar bättre då jag nu kommer hela sträckan på el. ;)

Själv klarar jag släp-behovet (typ varannan månad) med den äldre V60 vi har kvar. Det är väldigt enkelt med behoven om man nu från början har två bilar. Man kan ha kvar en andrabil för de tillfällen då det t.ex behövs krok.

Om 3-4 år hoppas jag dock det blir möjligt för oss att skippa även den, och uppfylla behovet av dragkrok för husvagn, utan att behöra ruinera sig allt för mycket. :)
Lucif3r skrev:
joel80 skrev:Jag hade också rätt ok förbrukning på min hybrid, men körde lite för långa sträckor för att det skulle bli riktigt bra. Snittade 3-4l/mil.
3-4l/mil? Nu måste du väl skrivit fel ändå :p
Ops..
3-4l/100km såklart...

Ang laddare i UK så har Zap Map rätt många. Även appen Plugshare har många i UK. :)
Screenshot_20181231-232208_Chrome.jpeg
Screenshot_20181231-232208_Chrome.jpeg (72.71 KiB) Visad 1100 gånger
XC90_Executive skrev:Ja du har kollat på fel ställe. 😉 Finns enormt många! Vilket det även finns i Sverige. Hör fortfarande ofta att det är svårt att hitta möjlighet att ladda. Kommer från folk utan laddningsbara bilar. 😉
Okey då så,då behöver man inte vara orolig för det.
XC90_Executive skrev:Ja du har kollat på fel ställe. Bild Finns enormt många! Vilket det även finns i Sverige. Hör fortfarande ofta att det är svårt att hitta möjlighet att ladda. Kommer från folk utan laddningsbara bilar. Bild
Största problemet att ladda är väl i bostadsområdena. Här där jag bor finns det knappt motorvärmsrstolpar så det räcker. Och i ett flertal bostadsområden här står man parkerat ut efter vägarna.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Jag klipper ur ett inlägg från ett annat forum som jag tycker var väldigt bra skrivet, och det är inte jag som har skrivit.

Eftersom tråden numer handlar om enkelheten/tillgängligheten att ladda, kommer jag nu med en personlig iakttagelse:
Har kört eGolfen 460 mil på 2 månader och: JA - det är lite meck vid långresor (vilket vintertid handlar om +15 mil). Vi har som längst varit 32 mil hemifrån och då får man planera lite. Inget som stör om man VILL köra elbil. Om man inte vill köra elbil, så kommer det nog dröja 5-10 år innan man tänkt om då merparten bilar kommer att vara elbilar. Samma omställning var när fossilbilen kom. I början fanns det ont om fungerande mackar och man hade ju redan hästen och visste hur den skulle skötas.
Diskussionen är en ickefråga: Du som VILL köra på el - gör det (och njut av det) Du som INTE vill - fortsätt med din gamla fossilhäck (eller en nyinköpt dito) Det finns för och nackdelar med båda. Själv så blir det aldrig mer en fossilbil.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 445

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Konstigt elfel

V70 årsmodell 04. Under färd "d&ou[…]

AC fungerar bara på en sida

Hej! Jag har en Volvo s60 2001 och har ett problem[…]