NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AutoFredrik
Hej på er!
Har kommit till en punkt där jag börjat titta på ersättare till tyska skolådan. En bil i lämplig storlek för våra behov är V50. Diesel är inte aktuellt alls, och då blir utbudet helt plötsligt väldigt mycket mindre. Finns det någon här inne som kan dela med sig av lite erfarenhet av 2.0 motorn? Är det några för eller nackdelar jämfört med etanolvarianten 2.0F? Något speciellt jag ska hålla utkik för? Andra erfarenheter av Classic-modellen?
Tack på förhand!
av Rådlös
"Rent generellt är det hugget som stucket med eller utan F. "

F har ju i så fall två fördelar, lägre skatt och en fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. I många fall kan det vara utbyggt med kupévärmaruttag och/eller andra tillbehör. Sedan en annan fördel men den är lite mera "diffus" och ingen självklarhet. Lägre inköpspris.
av AutoFredrik
Hur känslig är etanolmotorn om man kör den utan värmare? Har endast uteparkering och ser det som ett extra moment innan färd, därför tror jag inte att den alltid kommer användas...
Vidare så behöver den service var 1000e mil jämfört med bensinaren, något mer som skiljer mellan dem i serviceväg? Detta skulle antagligen inte vara något problem eftersom vi skulle köra ca 1000mil per år så servicen blir hugget som stucket på årsintervall eller miltal.

Generella tankar kring Classic?
Användarvisningsbild
av fjohan82
AutoFredrik skrev: lör 29 dec 2018, 10:43 Generella tankar kring Classic?
Rent generellt är det bäst att köpa en bil av sista årgångarna, för att inte få ett exemplar som drabbas av barnsjukdomar. Så Classic är inte så dumt...

Classic finns i olika utrustningsnivåer, men jag tycker att 17" Spider som sitter på vissa gör så mycket för bilen.
Vissa har även så man kan streama Spotify från mobilen via stereon ocg ut i bilens högtalare, detta fanns endast på Classic i något paket vill jag minnas.
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 2-12527979
av Lövet
AutoFredrik skrev:Hur känslig är etanolmotorn om man kör den utan värmare? Har endast uteparkering och ser det som ett extra moment innan färd, därför tror jag inte att den alltid kommer användas...
Vidare så behöver den service var 1000e mil jämfört med bensinaren, något mer som skiljer mellan dem i serviceväg? Detta skulle antagligen inte vara något problem eftersom vi skulle köra ca 1000mil per år så servicen blir hugget som stucket på årsintervall eller miltal.

Generella tankar kring Classic?
De som inte äger etanolmotorer säger att de är svårstartade utan värmare, de som äger säger att det inte är några problem alls ;-)

2.0F och utan F verkar generellt sett vara oerhört driftssäkra. Jag kan inte det exakta släktskapet med Fords "vanliga" 2,0 som satt i Mondeo men den motorn har jag också väldigt bra erfarenheter av. Min mamma hade en -99 som hon ägde i tid och evighet och hon hade noll, alltså exakt 0, motorrelaterade reparationer på 15 års ägande. Det är rätt imponerande.
Användarvisningsbild
av Derank
Undvik F om du kan, i övrigt är som redan nämts en skotsäker motor dom dok surrar högt i motorvägsfart

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av Lövet
qsecofr skrev:Är 1,8f och vanliga 1,8 samma motor också i grunden?

Tapatalked.
ja, samma
av Rådlös
AutoFredrik: Detta har jag skrivit flera gånger förut, men det tål att upprepas.
För ett antal vintrar sedan glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på min V70 2.0F -08. Nästa morgon var det -27° C. Bilen startade som den alltid har gjort, utan problem. Och ännu mera, jag har aldrig tankat något annat än E85 i den bilen. Till våren har jag ägt den i 9 år. Det enda motorrelaterade felet jag har haft på den bilen var ett sotigt igenkleggat gasspjäll.

Och jag måste korrigera dig när du säger att det är service var 1000 mil. Service är var 2000 mil! Däremellan är det olje- och filterbyte var 1000 mil. Vid servicen var 2000 mil går man igenom fastställda punkter efter ett serviceschema plus att man byter olja och filter. Däremellan kommer olje-och filterbytet. Då görs inget annat på bilen (om man inte ber om det). Därför är det fel att kalla detta service.
Sedan är det en annan sak. I moderna bilar framgår det i instruktionsböckerna att man skall byta olja och filter varje år oavsett körsträcka.
Dom flesta av oss medelsvenssonbilister kör 1250 mil om året. I alla fall säger dom så när dom skall teckna försäkring på bilen. I denna vägsträcka har du det tusenmila olje- och filterbytet. Alltså inget extra eller tillägg eller fördyrande kostnader. Det är bilens normala skötsel.
Nu vet jag att det finns många som kör mycket mer per år. Många av dessa bilägare använder sin bil i jobbet. För den som har det så är det superviktigt att man kan lita på att bilen fungerar. (Jag har själv varit resemontör så jag vet. Dock inte med den aktuella V70'n) Därför måste den som kör mycket kunna lita på att bilen tjänstgör i alla upptänkliga lägen. En god grund för detta är att bilen är vårdad på rätt sätt, med olje- och filterbyten inom intervallerna.
Sedan finns det ju dom som slarvar med olje- och filterbytena. Deras bilar blir inte så gamla.
Det är som Lövet svarar här, det är i grunden samma motor, F eller inte F. Jag har en lista här i datorn med skillnaderna på F-motorn och återkommer med det.
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Hej Fråga gällande min Xc-70 -15 Har […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]