Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

x74 skrev: lör 22 dec 2018, 19:11 Har du möjlighet att spela in motorljudet från din bil? och posta här? skulle vara mycket intressant, då du säger att din är befriad från missljud trots att den passerat milen för missljud, jag ställer mig frågan vad är det som skiljer sig åt mellan motorerna då? För som jag sagt tidigare en undermålig konstruktion, och alla är monterade med den skulle ju alla drabbas med missljud, och har inte din det undrar man ju varför volvo inte monterar dessa axlar i bilarna om de har en annan konstruktion som håller. :-/
Det kan jag absolut göra, så får vi se om någon annan hör något ljud som jag inte hör/tänker på. Man blir ju ibland "hemmablind" även på bilar.
Kan även lägga till att jag varken byter olja mellan servicear eller är speciellt lättfotad bakom ratten, så är det någon bil som borde ge upp är det min...
Jag har från en källa fått höra att ljudet kommer av felaktigt spel (oklart vilket). Man byter balansaxelpaketet för säkerhetsskull för man är fortfarande osäker på om det uppstår skador på balansaxelpaketet. Enl denna källa skulle det räcka att justera spelet och att det kanske blir åtgärden framöver utan byte men analyserna är inte klara. Huruvida detta är korrekt eller inte vågar jag inte svara på men det kanske är förklaringen till att inte alla låter och att man inte har utvecklat något nyare balansaxelpaket. Så fall skulle man kunna undra varför det är tyst från början för att sedan bli missljud.
Ok undra om det är spelet monterat mot vevaxeln? Tror trådskaparen fick sitt paket testat utanför bil och hade missljud när det låg löst så att säga, man veva upp det i varv med maskin. Men intressant ändå. Fast frågan blir ju då har man monterat motorer med olika spel?!
Volvo har gett mig enheldel huvudbry :-/

Kan tilläggas att jag haft problemet i 2.5år, Volvos ingenjörer arbetar inte särskilt snabbt.

Tänk när man köpte ny bil tänkte man inga bekymmer inga missljud, klonk, ojämn gång nybils känsla osv. Vad blev det ont i magen sömn svårigheter energi krävande huvudbry, förbannad, ständigt sökande, funderande, köra ner bilen i ån tankar, tankar om stämning, behöver jag säga aldrig mer en ny Volvo hehe :-D :-D men jag kan ändå skratta åt eländet.
Senast redigerad av 2 x74, redigerad totalt 0 gång.
Tyvärr vet jagvinte mer än så. Hör jag mera så återkommer jag. Borde vara enkelt att åtgärda kan man trycka. ... kanske för stor tolerans vid monteringen? Men låter det även utanför motorn så faller ju teorin jag hörde.
Nu har jag varit under huven och lyssnat på min bil.
Det enda jag kan höra är ett svagt, svagt lite metalliskt ljud vid ca 1900 varv som företrädesvis låter när man lättar lite på gasen vid det varvtalet. Detta kommer från höger sida, lite längre bak, sett i färdriktningen.
Något annat kan jag som sagt inte höra hur jag än gör med gasen.
Håller på att försöka ladda upp ljudet, återkommer med en länk.
x74 skrev: sön 23 dec 2018, 16:44 Din är helt kry, intressant, ja vad skiljer det sig? vad har du för mil på din?
Min mätare står på 6737,8 mil, annars är det en helt vanlig 190 hk D4 VEA med Polestaroptimering.
Bilen är byggd 201604 som MY17, en väldigt tidig sådan.
Ok😀 Här kommer en video från mitt oljud, obs detta är alltså axel nr2 min är bytt engång.
Detta ljud hörs tydligt även vid körning om man kör i ex stan och har varvet mellan 1500-2000v även på tyst lands väg sitter man å lyssnar på weeeeeeeee weeeeee😏

[url]
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 132

Det tyder på att dina glidkolvsok spontant […]

Luktar avgaser i kupen

Garanterat vevhusventilationen då. Har du gj[…]

Bilen har fungerat utan problem sedan i mitten av […]