apersson850 skrev: ↑ons 19 dec 2018, 00:01
Motorer som inte uppnår rätt drifttemperatur har en tendens att inte leva lika länge.
Jag undrar hur det ligger till med en diesel egentligen,
Jag bor ju vid en Europaväg, (15 meter till påfart). Kör ej värmare, har ett skydd över vindrutan så man slipper skrapa.
Hoppar in i bilen, startar och kör iväg, efter ca 700 meter är jag uppe i 80 km/h på 6:an (plan väg) så är förbrukningen nere på 0.57 - 0.61 och lägre än så kommer jag inte om jag så kör hela dagen och motorn blir megavarm (2-ton AWD med 230 hk så snålare går det aldrig). När jag byter olja så är den fin och hittar ingen kondens i tex topplockskåpa, aldrig haft problem eller varning från partikelfilter. Glödstiften regleras ju progressivt och kan hjälpa till även efter start för att få till perfekt förbränning, och förbränningen kan ju inte vara dålig, då hade förbrukningen inte droppat till under 0.6 l/m
Nu ska ju tilläggas att jag åker manuell diesel med 0W-30 olja som är lättflytande som vatten vid kallstarten .
Har provat samma bil med automat och då får man ju köra nästan en mil innan förbrukningen har lugnat ned sig (växellådsoljan som ska pumpas runt i automatlåda och converter är ju betydligt mere trög och motorn vägrar lockup för att värma upp oljan i lådan.). Har kört bensinare och det är samma problem där. De går ju fett i över en halvmil med högre förbrukning och slitage i cylindrarna pga att den fetare blandningen tvättar cylinderväggarna, något man inte behöver oroa sig över på en diesel..
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.