Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev: tis 18 dec 2018, 17:02 Tidigare hade jag en V50 D2, med en värmare som la av. Det var omöjligt att få upp värmen i motorn utan den, trots att bilen stod i varmgarage varje natt.
Var tvungen att laga värmaren för att kunna få behaglig värme i motor och kupé.
Och jag hade en XC60 D5 med trasig värmare över julhelgen för ett antal år sedan.
Det var inget problem att hålla värmen i kupen trots tjugo minusgrader.
Det är samma mojäng. Den värmare som kan gå in och se till att motorn får upp temperaturen vid körning, kan även användas som en mer eller mindre avancerad parkeringsvärmare, beroende på övrig utrustningsnivå.
mikebike skrev:
fjohan82 skrev: tis 18 dec 2018, 17:02 Tidigare hade jag en V50 D2, med en värmare som la av. Det var omöjligt att få upp värmen i motorn utan den, trots att bilen stod i varmgarage varje natt.
Var tvungen att laga värmaren för att kunna få behaglig värme i motor och kupé.
Och jag hade en XC60 D5 med trasig värmare över julhelgen för ett antal år sedan.
Det var inget problem att hålla värmen i kupen trots tjugo minusgrader.

Det är ju lite skillnad på en D2 och en D5 vad gäller effektivitet, min far hade en renault med 1,5 dci med 90 hästar tidigare där det inte ens fanns någon dieselvärmare/tillsats.. var det under -10 grader så gick det inte att få någon vettig temperatur på motorn även om man körde på fel växel och som en biltjyv, dock måste det var något elektrisk tillsats till kupén för där var det varmt. :-)
apersson850 skrev: ons 19 dec 2018, 00:01 Motorer som inte uppnår rätt drifttemperatur har en tendens att inte leva lika länge.
Jag undrar hur det ligger till med en diesel egentligen,

Jag bor ju vid en Europaväg, (15 meter till påfart). Kör ej värmare, har ett skydd över vindrutan så man slipper skrapa.

Hoppar in i bilen, startar och kör iväg, efter ca 700 meter är jag uppe i 80 km/h på 6:an (plan väg) så är förbrukningen nere på 0.57 - 0.61 och lägre än så kommer jag inte om jag så kör hela dagen och motorn blir megavarm (2-ton AWD med 230 hk så snålare går det aldrig). När jag byter olja så är den fin och hittar ingen kondens i tex topplockskåpa, aldrig haft problem eller varning från partikelfilter. Glödstiften regleras ju progressivt och kan hjälpa till även efter start för att få till perfekt förbränning, och förbränningen kan ju inte vara dålig, då hade förbrukningen inte droppat till under 0.6 l/m

Nu ska ju tilläggas att jag åker manuell diesel med 0W-30 olja som är lättflytande som vatten vid kallstarten .

Har provat samma bil med automat och då får man ju köra nästan en mil innan förbrukningen har lugnat ned sig (växellådsoljan som ska pumpas runt i automatlåda och converter är ju betydligt mere trög och motorn vägrar lockup för att värma upp oljan i lådan.). Har kört bensinare och det är samma problem där. De går ju fett i över en halvmil med högre förbrukning och slitage i cylindrarna pga att den fetare blandningen tvättar cylinderväggarna, något man inte behöver oroa sig över på en diesel..
hullan skrev: ons 19 dec 2018, 15:56 Lånar din tråd lite. En sak jag undrat över är att jag inte ens har någon extravärmare i min V70 d4 MY15

Jag blir inte riktigt klok på om jag ska ha någon värmare eller inte på manualen. Det enda menyvalet jag har är parkeringsvärmare. Kan det helt enkelt vara så att jag inte har någon?
Det är det enda menyvalet för dieselvärmaren på min bil, parkeringsvärmare. Där styr du både tidsstyrd och direktvärme.
Jao men jag tror ni missförstår mig. Utöver parkeringsvärmaren med direktstart och tidur ska det eventuellt finnas en extravärmare som man kan sätta i autoläge. Denna hittar jag icke.

I manualen står det att i semikalla klimat kan en elektrisk extravärmare vara installerad som man inte kan ställa in.

Jag vet inte vad jag har - om jag har något?
Hmm då begriper jag inte varför jag inte hittar den i menyn. Den ska finnas under ”extravärmare” när man är i nyckelläge 1.

Jag upprepar dock att det i manualen står att det i lite mildare klimat kan vara en elektrisk extravärmare som man INTE kan manövrera. Denna kan ju inte vara samma som den bränsledrivna park-värmaren.
hullan skrev: tor 20 dec 2018, 13:52 Jao men jag tror ni missförstår mig. Utöver parkeringsvärmaren med direktstart och tidur ska det eventuellt finnas en extravärmare som man kan sätta i autoläge. Denna hittar jag icke.

I manualen står det att i semikalla klimat kan en elektrisk extravärmare vara installerad som man inte kan ställa in.

Jag vet inte vad jag har - om jag har något?
Det är jag övertygad om att du har. I instruktionsboken till din bil står det säkert hur du aktiverar/avaktiverar din Extravärmare. På min bil skall man göra det med motorn avslagen och nyckeln i läge 1

Elbilsbolaget Tesla avslutar produktionen av mode[…]

Jag har hört om en del problem med dom fö[…]

Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]