Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gurrv40
Hej.

Har 15Liter olja som jag inte blir av med som jag hade till min förra bil, går det att använda 0w-30 A5/B5 i en volvo 2.0T 2004 som igentligen skall köras på 5w-40?

Kan det hända något med motorn eller liknande? tänkte isf slänga i det på sommaren och byta efter 500mil tills oljan är slut.

någon som kan något om oljor?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Den är väl inom godkänd viskositet och så enligt boken så det lär funka. Visst fel klassning men lägstakravet för din motor är väl A2 som är så gammalt att det inte finns att få tag i längre så A5 borde duga även om det inte är tekniskt sett rätt.

Men 500 mil är onödigt kort om du inte kör skiten ur bilen.
av Gurrv40
SBergdahl skrev: sön 09 dec 2018, 18:29 Den är väl inom godkänd viskositet och så enligt boken så det lär funka. Visst fel klassning men lägstakravet för din motor är väl A2 som är så gammalt att det inte finns att få tag i längre så A5 borde duga även om det inte är tekniskt sett rätt.

Just att oljan är så tunn så tänkte jag att det kanske är bäst att endast köra på sommaren då det inte är så kallt i sverige? April-september sen byta?

haha nej, kör vanlig landsväg ,vill mest inte slänga oljan då den bara står och skräpar samt oöppnade flaskor.

igentligen skall bilen köras på A3/B3 men A5/B5 går alltså till en sådan gammal bil som 2.0T 2004? :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Gurrv40 skrev: sön 09 dec 2018, 18:41
SBergdahl skrev: sön 09 dec 2018, 18:29 Den är väl inom godkänd viskositet och så enligt boken så det lär funka. Visst fel klassning men lägstakravet för din motor är väl A2 som är så gammalt att det inte finns att få tag i längre så A5 borde duga även om det inte är tekniskt sett rätt.

Just att oljan är så tunn så tänkte jag att det kanske är bäst att endast köra på sommaren då det inte är så kallt i sverige? April-september sen byta?

haha nej, kör vanlig landsväg ,vill mest inte slänga oljan då den bara står och skräpar samt oöppnade flaskor.

igentligen skall bilen köras på A3/B3 men A5/B5 går alltså till en sådan gammal bil som 2.0T 2004? :-)
Om något är det bättre att köra den tunna på vintern när kallstartsegenskaperna är till nytta.
av Yaniz
Nej, det där ska du glömma. Du skall inte köra med en 0W-30 olja i en motor som inte är byggd för denna visko. Vintervärdet 0W är inget att orda om. En 0W, 5W eller 10W är alla lika tunna eller tjocka vid arbetstemperatur. Det är vid kallstart en 0W kommer till sin rätt, då den har bättre pumpbarhet vid sträng kyla. Det andra värdet exv 30 eller 40 anger oljans styrka (värmebeständighet) vid höga motortemeperaturer/ arbetstemperaturer. En 40-olja är starkare än en 30-olja avseende värmebeständighet, men motorn ska vara byggd för en 30-olja, annars kan det gå illa. Tvärtom är dock inga problem. OBS! Beskrivningen ovan är mycket förenklad!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Om nu inte S40 med sin fyra skiljer sig från femmorna av samma årsmodell så är en *w30 godkänd enligt instruktionsboken. Men det behöver TS så klart bekräfta genom att läsa sin egen bok.

Läser jag i min egen bok ser jag dock att just 0w30 ska vara A3-klassad för att stämma.

A5B5 är dyrare än A3B4 som är mest rätt till TS bil annars så någon som behöver den kanske vill köpa den till samma pris som ny korrekt olja.
av Yaniz
En A3- och A5-olja är i praktiken samma olja med den skillnaden att A5-oljan innehåller tillsatser för förlängda bytesintervaller. Förlängda bytesintervaller skall man dock undvika, då de är tillämpbara endast under idealiska körförhållanden. Disclaimer: återigen mycket förenklat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bytte nyss olja i min bil, 0W-30 är ju tunn som vatten även om det är rätt olja för bilen jag har.. kändes scary att hälla i motorn.

Du får väl köpa några dunkar 10W-60 och blanda med den 0w-30 du har för att få vettig visco som passar din motor :-D
Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]