Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740 GL
hejhej.

Min volvo 740 vill inte starta! Den bara dog igår när jag körde!

Vad är fel? har precis bytt tändstift och bränslefilter!

Kan det vara bränslepumpen som har gett sig nu?
Om man ligger under bilen och kör fram huvet till pumpen och nån slår på tändningen så ka man väl höra pumpen? eller? det gör iaf inte jag!

Om man försöker starta den så låter det inte bra! det låter som om det inte är nåt mos alls i den! bar wjakwjakwjak. =) (typ)

Kamremmen är hel för motorn går runt iaf.

Nåt annat föslag på vad det kan vara?

Mycket tacksma för svar!
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla båda pumparna, för är det huvudpumpen som är trasig så kan
det bero på en trasig tankpump oxså.
av volvo740 GL
ok. men hur kommer jag åt tankpumpen då?
Användarvisningsbild
av Lilja
Motorn går runt även om kamremmen har gått av bara det att kammen inte följer med :wink:

Det där med pumpen vet ja inte, den går ju inte sålänge den inte behöver pumpa. Om motorn inte roterar behöver den ju inte pumpa så rent logiskt borde den inte heller låta något. Borde dock kunna lossa en slang efter pumpen och se om det kommer något. Kolla så du har gnista på alla tändstiften med.
av volvo740 GL
ok. men slangen som går upp till motorn!? är det bara att rycka av den eller?
Användarvisningsbild
av Lilja
volvo740 GL skrev:ok. men slangen som går upp till motorn!? är det bara att rycka av den eller?
Jo det borde funka, kan dock komma ganska häftigt har aldrig provat själv. Men innan du gör det hade jag nog plockat av kamremskåpan och kollat för säkerhetsskul. Eller bara plocka av oljepåfyllnadslocket och kör på startmotorn och se om vipparmarna rör sig.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vad har du för motor?
av volvo740 GL
Jocke S. skrev:Vad har du för motor?
B230F

hurså?
av Addekarlsson
Då har du en pump under bilen, samt en förpump i tanken. Pumpen under bilen hör du direkt om du vrider tändningen på läge 2. Då ska det surra till en sekund eller 2 under bilen.
BIlen ska gå även om förpumpen i tanken är kass, så länge pumpen under bilen är ok.

Låter det som att motorn går runt lätt, så kolla att kamremmen är hel, och är den det, så ska kammen snurra när du vrider på nyckeln.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mätning av bränslepumpar.
Tändning av!
Ta ur säkring #1. Mät spänningen mellan den nedre hållaren och jord. Det ska visa batterispänning. Sätt tillbaka säkringen.
Ta ur säkring #11. Mät spänningen mellan den övre hållaren & jord, då du rör på startmotorn. Det ska visa mellan 9,5 &11 volt.
Koppla loss lambdasondens dubbla kontakt och mät resistansen (ohm) mellan den övre anslutningen & jord. Det ska visa 1 till 2 ohm. (huvudpump)
Mellan den nedre & jord. Ca. 8 ohm. (förpump i tank)
Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]