NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lenileni
Hej. Jag har en V50 2.4 2005 som värmen inte fungerar på. Detta är mindre roligt då det är minusgrader ute just nu. Motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur och slangarna är ljumna dock inte varma. Glykolen är dock kall.

Har spolat elementet utan någon märkbar förbättring. Ska tillägga att jag har felkod CCM DD21 Linbus 2 felaktig signal. Har ingen aning om vad lin bus är. Hjälp!

Snabbsvar
av Jonas_latt
Linbus är ett system som är i de nya bilarna.
Vad felkoden betyder kan jag inte kolla just nu.

Men jag hade samma fel. Fick spola alla kylarslangar åt alla håll flera gånger. Efter detta verka det funka.
Användarvisningsbild
av jiha1968
"CCM DD21 Linbus 2 felaktig signal" : databuss 2 från CCM är kortslutat. (till jord/spänning)

Linbus 2 är en styrkabel kopplat till:
DMM (Spjällmotor "temp höger sida" , "defroster" och "recirkulation")
AQS (Luftkvalitésensor, på luftintag uppe vid torpedvägg, om bilen har sensorn)
SHM (passagerarens stolvärmemodul)

Koppla bort SHM och/eller AQS.
Om felet kvarstår, är felet troligen en spjällmotor, kablage till passagerarens stol eller CCM (klimatmodulen)

Men om "glykolen är kall" i slangarna* när motorn är värm, då cirkulerar inte vattnet...
Troligen vattenpump, luftficka eller en kollapsad slang. (Vattnet i expansionskärlet är normalt inte värmt)

*EDIT: "slangarna" är slangarna från motor till värmepaketet.
Om det var slangarna från motor till kylaren TS kände på, så skall övre slang vara värm som en god kaffekopp vid normal motortemp, och slangen nere på kylaren mera ljummen/kall.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av Miinan
Idiotisk fråga.. har du tillräckligt med glykol i behållaren ? om inte termostaten öppnar så får du inte heller värme i bilen, så har du kollat den ?
av Lenileni
Tack för alla tips de har hjälpt en bra bit på vägen. Jag spolade alla slangar och värmepaket åt alla håll och har nu värme på passagerarsidan och ljummet på förarsidan.

Har också kontrollerat shm.

Av de 2 slangarna som sitter på torpedväggen så är det bara den övre som blir ordentligt varm. Slangen på höger sida om kylaren ( om man står framför bilen, alltså förarsidan ) är kall men blir varm om man trycker på den ett par gånger. Då blir det också lite varmare på förarsidan...

Något stopp i slangarna är otänkbart då jag har spolat dom minst 5 gånger idag.

Märkte också att det inte blir lika varmt vid fötterna som de andra utblåsen.

Har kalibrerat spjällmotorerna och kan inte för alla pengar i världen förstå vad jag kan göra mer för att få det att fungera som det ska.

Och ja jag har glykol. Finns inga dumma frågor bara dumma svar.
av Lenileni
Har tyvärr inte tillgång till vida då den under mystiska omständigheter kom på avvägar för nån månad sen. Har dock felsökt med andra program och inga felkoder syns till.
Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]

Bromsrör höger fram

Jo jag jämförde med den gamla och de &au[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]