Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
Det gäller en XC70, 2013. På nåt vis har jag lyckats få höger backspegel att vinkla ner sig när man lägger i backen. Och så vill jag inte ha det. Det är bara höger spegel. Hur får jag bort det? Står kanske i instruktionsboken men jag har inte läst nån sån de senaste 15 åren för det är alldeles för mycket prylar och finesser som jag varken fattar eller är intresserad av (tror jag).
Om nån kan säga hur jag ska göra vore det bra. Annars får det vara så där. Har köpt ny Volvo som kommer snart och hoppas speglarna på den inte vinklar ner sig.

Är det nån som är intresserad av en Summum D4 Polestar, 11.700 mil, fullutr, ljus skinnklädsel, lucka, drag, 4C tror jag fjädringen heter, den har allt utom el baklucka, servad och skött även om jag inte läser boken
Man behöver inte plöja igenom manualen men tittar man i registret längst bak finner man att den guidar en rätt, finns online samt som app med "Volvo Manual" :-)
Du hittar under vilken meny på sidan 117 i manualen ;-)
Finns under Bilinställningar i menyn (My car).
Om man har funktionen avstängd kan man ändå tillfälligt fälla ner en spegel, om man trycker på inställningsknappen i dörren när backväxeln är ilagd.
Själv köper jag aldrig nåt utan att läsa bruksanvisningen. Det vore ju vansinne att betala för något som jag inte vet hur det fungerar. Sen kanske jag hittar nåt som jag tycker att det där vill jag inte använda, men då har jag ju valt bort det aktivt, inte för att jag inte iddes ta reda på om det fanns eller ej.
Mer tid till att svara på de frågor som inte täcks av instruktionsboken. Det är rätt många, det också.
Notera att jag gnäller inte på de som inte läser den boken. De får skylla sig själva. Jag bara redovisade hur jag tänker.
apersson850 skrev:Mer tid till att svara på de frågor som inte täcks av instruktionsboken. Det är rätt många, det också.
Notera att jag gnäller inte på de som inte läser den boken. De får skylla sig själva. Jag bara redovisade hur jag tänker.
Håller med fullständigt. Personligen har jag ingen förståelse för personer som köper nya bilar och sedan gnäller på att man måste läsa instruktionsboken för att få reda på nya funktioner i bilen, hur ska man annars veta vad som finns och hur de ska användas, det är helt omöjligt?? Forumet tycker jag ska ta upp övrigt som inte är självklart och framgår av instruktionsboken samt egna problem som man behöver lösa, hur kul skulle det vara om var och varannat inlägg skulle handla om hur man tankar, startar, fyller på olja, slår på helljus osv.
Ett vanligt exempel är hur man kollar oljan utan sticka som tydligt framgår i boken, vilket är betydligt snabbare att kolla i (eller även menyn i bilen) än att skapa inlägg på forumet vilket även gäller detta inlägg som tråden handlar om.
Allting går i etapper.

På min XC70 kunde jag i princip alla funktioner. På nuvarande XC90 kan jag bara de relativa fåtal funktioner jag använder. Det finns efter ett år ett flertal knappar på sensusskärmen som jag inte har en aning om vad de gör.

På samma sätt som jag inte kan allt som min iPhone kan.

När mängden tillgängliga funktioner blir för stor, så tappar i alla fall jag lusten att lära mig allt. Det tar för lång tid.
Malmstroem skrev: När mängden tillgängliga funktioner blir för stor, så tappar i alla fall jag lusten att lära mig allt. Det tar för lång tid.
Har man investerat i t.ex. en modern bil med funktioner så bör man väl skumma igenom manualen så vet man vad allting är så man vet vilka funktioner och möjligheter som finns. Är man sedan intresserad av en funktion så vet man exakt vart infon finns. Tar väl typ max 20-30 minuter att skumma igenom manualen har man inte denna tid så kanske man inte heller har tid att sitta på detta forum.

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]