Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mossbo
Jag får inte heller min fjärrstart att gå på D5an, parkeringsvärmaren funkar utan problem. Finns det nån temperatur gräns eller nåt kanske?
av joysam
permikael skrev:
Kör kanske korta sträckor så att batteriet inte hinner ladda?
Vill få varme i ratten och stolen när man hoppar in i bilen?
Eller vill få bilen sval på sommaren :D

Offtopic: men blev lite besviken att våran v40 med VEA motor och automat inte har ERS, då det hade passat frugan och barnen perfekt med endast 2minuter bilfärd till förskolan, nu på vintern just för att få bilen varm...
Att starta bilen för att ladda batteriet låter som ett fantastiskt onödigt sätt att använda en extremt ineffektiv generator. Batteriladdare låter smartare.

Att hålla bilen igång på tomgång längre än vad resan är lång? De kommer inte dö, de kommer inte ens bli lite snuviga av att sitta i en kall bil i 2 minuter.

Tar bilfärden bara 2 minuter vore det kanske lika bra att inte ta bilen alls, det lär inte vara någon längre promenad.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av permikael
Är egentligen ganska logiskt att bilen går ner i viloläge.
Det är som ni skriver för att spara batteri, i tidigare versioner utav VolvoOnCall såg man inte att bilen var i viloläge, utan kunde glatt "ställa" värmaren, men utan att det "slog" i bilen.
Våran v40 går ner i viloläge efter drygt 3dagar i standby.
Testade att låsa upp den, men nyckeln och sedan låsa igen, men det kräver som ni säger att man startar bilen.
Visst är det irriterande framför allt när man är på resa och vill få sin bil varm när man har landat, jag tror dock man hade upplevt det som ännu mer irriterande att batteriet drar ur sig för den skall hålla VolvoOnCall up to date...?

Men har inte SPA bilen någon form utav kalender funktion, isf kan man ju ställa att bilen skall vara varm på Söndag om en vecka när vi är tillbaka från våran resa osv?

Tilläggas är att min tjänstebil (xc60 Classic) inte går ner lika snabbt som den privata V40:in just i viloläge, V40:in är en MY16 och används inte så mycket just nu, alltså en kombination av äldre batteri samt kortare körsträcka...
av Rophphe
Jag undrar om fler upplever att värmaren inte är lika effektiv som när den var ny (V60 D3 2013). När det är kallt ute känns det som om kapaciteten (eller maxtiden 50 min) inte är tillräcklig.
av wetterstrom
stämmer säkert har en kollega på jobbet som bytte en s60 d4 2014 tror jag mot en vw tiguan och han tyckte att tiguanen har mycket bättre värmare i bilen men då är den ju ny ,kan väl inte vara någon större skillnad på värmarna annars,är väl webasto lr eperspächer på marknaden för det mesta så slitage gör nog skillnad efter några års användning
av xc60bob
Har också haft problem med att skicka timerinställningar till min. Har nu fått veta av min lokala volvohandlare att den efter 6 dagar går i viloläge för att en gång i timmen gå till molnet för att söka skickade instruktioner.
Det verkar inte fungera för mig i alla fall, den vägrar ta emot några som helst kommandon jag försöker skicka.
Var härom dagen i kontakt med volvo on call supporten och fick det här svaret;

”Viloläget påbörjas mellan tre till fem dagar efter att bilen stått stilla och tjänsten inte använts.
Du kan skicka kommandon till bilen men det kan ta tid innan de når fram.”

Eftersom det verkar omöjligt att läsa om det någonstans så frågade jag efter den informationen. Har sedan dess inte fått någon respons från supporten mer...

Min fungerar helt uppenbart inte i alla fall. Är ju väldigt störande eftersom det var ju den funktionen som var vitsen för mig med volvo on call tjänsterna.

Blir nog till att reklamera igen.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]