NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isla
Jag hade bilen (V50 1.6D -07) inne på besiktning idag (eller EU-kontroll som det kallas här i Norge) och bilen fungerade fint innan dess. Jag körde hem bilen och tyckte väl att bilen var lite trött kanske, men tänkte inte så mycket på det. Nu vid middagstid skulle jag åka och träna och jag märker att bilen är tröttare än vanligt. I en uppförsbacke märker jag att bilen inte orkar trycka på, det finns ingen kraft i motorn när jag gasar. Varvräknaren ökar kanske nån "pinne" (från kanske 2,0 till 2,1 i varv), men inte mer än så, fastän jag mer eller mindre trycker gasen i botten. Detta problem kvarstår och finns med mig hela vägen hem, i varje uppförsbacke sackar bilen, men det blir bättre sista biten, som är en kraftig uppförsbacke. Jag kör här på tvåan och kan tom öka farten där. Jag brukar dock jag köra på trean upp för den backen (30-son), men vågade inte lägga i mer än tvåan idag.

Om jag gasar utan att ha någon växel i, så varvar motorn fint.

Vad har hänt? :-o Det jag vet är att handbromsen ligger på och jag bad dem att inte dra i den, men så sa dem att det måste de göra, men att de lossat den igen efter det... Hm... kan det vara så att de inte gjort det? Men borde inte bilen spinna då, när jag trycker på gasen ? Jag tycker dessutom inte att bilen saktar ner fortare än vanligt, om jag lägger ur växeln och låter bilen rulla.

Har de pajat turbon? Jag har haft en Saab 9-5 där en slang till turbon var trasig. Den bilen var pigg, men tjöt. V50:n är trött, men tjuter inte... Men i och med hur trött bilen är, så kan jag ju inte låta bli att undra. Men tappar bilen så mycket kraft, om turbon är trasig?

Har någon några förslag på vad som kan ha hänt? Jag kommer ringa till verkstan i morgon bitti och fråga vad i hela friden de har gjort... men känner mig jäkligt nervös. Har varken tid eller råd med att bilen har gått sönder. :(
av Isla
Fick inte upp motorn över 3000 varv när jag hade växel i, men utan växel var det inga problem.

Inga lampor tända och inga felkoder i displayen. Kan ju hända det kommer upp något om man pluggar in en avläsare.
av viz
Kolla felkoder =)

Inte för att skrämmas men nåt liknande hände min arbetskollega. Det visade sig att de på besiktningen ville dra upp motortemp och varvade en kall motor lite väl mycket, inte så bra för kalla dieselmotorer. Hans turbo gick sönder, fick köpa en ny och besiktningen frånsa sig allt ansvar. Får hoppas du inte har sån otur!
av Isla
viz skrev:Kolla felkoder =)

Inte för att skrämmas men nåt liknande hände min arbetskollega. Det visade sig att de på besiktningen ville dra upp motortemp och varvade en kall motor lite väl mycket, inte så bra för kalla dieselmotorer. Hans turbo gick sönder, fick köpa en ny och besiktningen frånsa sig allt ansvar. Får hoppas du inte har sån otur!
Vet inte om det är tur eller otur (vet inte vad det kostar att byta en turbo), men visade sig vara partikelfiltret. Ingen billig historia, de räknar med att det kommer kosta 15000:- att byta. :crying: Men men.... får se vad det landar på....
av Puttemjuk
Hade också problem med inget drag i bilen och fick upp felkoden att partikelfiltret var fullt.
Hittade en firma som gör rent filter till bussar och lastbilar, samt lite bilar vid sidan om.
5,000 kr gick nedmontering, rengöring och återmontering på. Då ingick trycktest och om filtret inte skulle klarat rengöringen, så kunde jag köpa ett nytt filter och få prisavdrag för rengöringen.

Bilen går bättre nu än när jag köpte den. Men har också fyllt på Eolysvätska, något som förra ägaren missat.
Bilen har precis passerat 14,000 mil, och gick igenom besiktningen utan problem för en månad sedan och filterrengöring för två månader sedan.

Mitt tips är att fråga runt vad en seriös firma tar för att rengöra filtret. Finns ju de som sysslar med detta.
Användarvisningsbild
av SvenB
Puttemjuk skrev: fre 30 nov 2018, 20:22
Mitt tips är att fråga runt vad en seriös firma tar för att rengöra filtret. Finns ju de som sysslar med detta.
Har lite svårt att tycka att en verkstad som rengör ett partikelfilter kan kallas "seriös". Det fungerar nog en tid, men man skall tänka på att "gångtiden" på ett rengjort filter är betydligt kortare än ett nytt.
av Puttemjuk
Firman som gjorde jobbet rengör partikelfilter för bussar och lastbilar i linjetrafik i Danmark, och tydligen så har de rengöring av filter som en fast servicepunkt. Så om rengöring räcker för dem så ska det också fungera på Volvon.

Om rengöringen håller bara halva tiden/miltalet är jag nöjd. Har inte tänkt ha kvar bilen ('09) i tio år till :-)
Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]

Bromsrör höger fram

Jo jag jämförde med den gamla och de &au[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]