- ons 28 nov 2018, 19:13
Jag hade bilen (V50 1.6D -07) inne på besiktning idag (eller EU-kontroll som det kallas här i Norge) och bilen fungerade fint innan dess. Jag körde hem bilen och tyckte väl att bilen var lite trött kanske, men tänkte inte så mycket på det. Nu vid middagstid skulle jag åka och träna och jag märker att bilen är tröttare än vanligt. I en uppförsbacke märker jag att bilen inte orkar trycka på, det finns ingen kraft i motorn när jag gasar. Varvräknaren ökar kanske nån "pinne" (från kanske 2,0 till 2,1 i varv), men inte mer än så, fastän jag mer eller mindre trycker gasen i botten. Detta problem kvarstår och finns med mig hela vägen hem, i varje uppförsbacke sackar bilen, men det blir bättre sista biten, som är en kraftig uppförsbacke. Jag kör här på tvåan och kan tom öka farten där. Jag brukar dock jag köra på trean upp för den backen (30-son), men vågade inte lägga i mer än tvåan idag.
Om jag gasar utan att ha någon växel i, så varvar motorn fint.
Vad har hänt?
Det jag vet är att handbromsen ligger på och jag bad dem att inte dra i den, men så sa dem att det måste de göra, men att de lossat den igen efter det... Hm... kan det vara så att de inte gjort det? Men borde inte bilen spinna då, när jag trycker på gasen ? Jag tycker dessutom inte att bilen saktar ner fortare än vanligt, om jag lägger ur växeln och låter bilen rulla.
Har de pajat turbon? Jag har haft en Saab 9-5 där en slang till turbon var trasig. Den bilen var pigg, men tjöt. V50:n är trött, men tjuter inte... Men i och med hur trött bilen är, så kan jag ju inte låta bli att undra. Men tappar bilen så mycket kraft, om turbon är trasig?
Har någon några förslag på vad som kan ha hänt? Jag kommer ringa till verkstan i morgon bitti och fråga vad i hela friden de har gjort... men känner mig jäkligt nervös. Har varken tid eller råd med att bilen har gått sönder. :(
Om jag gasar utan att ha någon växel i, så varvar motorn fint.
Vad har hänt?
Har de pajat turbon? Jag har haft en Saab 9-5 där en slang till turbon var trasig. Den bilen var pigg, men tjöt. V50:n är trött, men tjuter inte... Men i och med hur trött bilen är, så kan jag ju inte låta bli att undra. Men tappar bilen så mycket kraft, om turbon är trasig?
Har någon några förslag på vad som kan ha hänt? Jag kommer ringa till verkstan i morgon bitti och fråga vad i hela friden de har gjort... men känner mig jäkligt nervös. Har varken tid eller råd med att bilen har gått sönder. :(
- By StefanNkpg