- tor 29 nov 2018, 08:52
Kört ca 10 dagar med min T8 nu. Jag har en snittförbrukning på ca 1.2-1.3 men det beror på att enda gångerna jag egentligen kör med motorn är när jag "buskör".
Jag har 2 mil ToR till jobbet, i nästan konstant kö(De gräver, som vissa vet, upp hela Göteborg) så det är inga rättvisa siffror när det kommer till bränsleförbrukningen. Och då går den på el hela tiden, så när jag väl får chansen att känna på de 400hk man har så gör jag det gärna, så där av den höga förbrukningen, har inte heller kört några längre sträckor så får återkomma efter julledigheterna när det ska tuneras runt i Sverige.
En stilla iakttagelse: Bensinmotorn känns mycket tamare vid pure läget jämfört med power(vilket är självklart). Men vet ni ifall volvo använder sig av någon teknik likt tyska bilar med V8 eller större där man "stänger" av cylindrar för att dra ner motorstyrka och förbrukning? I Volvos fall man kanske byter bränslemap, tänk typ T3 effekt i Pureläge och Polestar effekt i Power(för att försöka förklara hur jag tänker).
Tycker jag själv hör en skillnad på fullgas på Pure och Power, men det är som sagt en iakttagelse och undran.