NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sonen köpte för någon vecka sedan en v50 1.8f 09 17000mil
Nu under kvällen blev han stående efter en kortare biltur på dryga kilometern. Bilen vägrade att starta. Till slut så var batteriet så dåligt att den bara klickade. Fram med startkablar. Googlade lite snabbt att man skulle trycka ner gaspedalen, och då startade den till slut. Hackade rätt så ordentligt framförallt på tomgång och dippade ordentligt vid växling.
Blev väl antagligen "sur" Det är nog givet.
Körde en sväng så att bilen blev ordentligt varm, och då gick den sen som den skulle.

Har läst en himla massa på detta forum och andra ställen, men lösningar på problemet står det mindre om, än om problemen många har.

Kan tillägga att ingen motorlampa har lyst eller så.
Har visat liknande tendens någon gång innan, men inte så som idag. Är även lite kallare idag också, om det kanske haft en bidragande orsak?

Verkar vara ganska vanligt problem. Magnetventil, virvelspjäll, gasspjäll osv. verkar vara problem för en del, men har inte kunnat få fram att det är just "det" eller "det" som är orsaken. Ska kolla och rengöra gasspjället under morgondagen.

Ska sen åka till volvoverkstaden i morgon och höra, men har lite dåliga erfarenheter av den lokala verkstaden. Brukar vara att "det har vi aaaaldrig varit med om förut"
Kanske någon här har varit med om samma sak och funnit lösningen på problemet.

Blir nog antagligen ett batteri byte också så småningom. Står så här på vissa sidor som säljer batterier "Batteribytet måste uppges på styrenheten" Låter onödigt krångligt tycker jag. Går det alltså inte bara att byta?
Mvh.
Tror faktiskt mer på något helt annat. Hade en 2006:a 1.8 dock ej f men det är i stort samma motor. De är känsliga för "gräsklipparsyndromet" som vissa andra. De blir så ibland när man kör under säg en 2-3km och sedan stänger av motorn. När man vet det och den visar minsta lilla tecken på att vara svårstartad trycker men på pedalen och bilen startar.
Rådlös skrev:Går bilen på E85 eller bensin eller båda lite hur som helst? E85 eller bensin ungefär var annan gång?
Bara bensin än så länge.
Micce1980 skrev:Tror faktiskt mer på något helt annat. Hade en 2006:a 1.8 dock ej f men det är i stort samma motor. De är känsliga för "gräsklipparsyndromet" som vissa andra. De blir så ibland när man kör under säg en 2-3km och sedan stänger av motorn. När man vet det och den visar minsta lilla tecken på att vara svårstartad trycker men på pedalen och bilen startar.
Ok. Nåt speciellt läge på gasen? Halvgas, fullgas? Eller bara testa sig fram?
Men måste ändå vara nåt som är fel. Kan inte vara rätt att en hyfsat modern bil uppför sig så.
Micce1980 skrev:Tror faktiskt mer på något helt annat. Hade en 2006:a 1.8 dock ej f men det är i stort samma motor. De är känsliga för "gräsklipparsyndromet" som vissa andra. De blir så ibland när man kör under säg en 2-3km och sedan stänger av motorn. När man vet det och den visar minsta lilla tecken på att vara svårstartad trycker men på pedalen och bilen startar.
Ice71 skrev:Ok. Nåt speciellt läge på gasen? Halvgas, fullgas? Eller bara testa sig fram?
Men måste ändå vara nåt som är fel. Kan inte vara rätt att en hyfsat modern bil uppför sig så.
Tror inte jag behövde stampa i mattan men att gasa till gjorde susen, den hade iof alltid startat ändå men man behövde nöta på lite mer än vanligt när det blev så. Den finns kvar i släkten och fick frågan efter de ägt den något år på om den var svårartad ibland men nej tänkte jag då. De förklarade då att de alltid kör 600 meter till dagis/skola med den och där händer det ibland, ahh...
Det är inget fel utan en motor bör egentligen alltid vara varm när den stäng av. Däremot kanske de bilar som råkar ut för detta har en lägre inställning på startvarvtal? Man kan ju se att bilen först gasar upp sig själv till ca 1500 varv och genast släpper detta

Hur som, inget att bry sig om, startar den inte på stört vilket den lär göra 95% av gångerna så gasa bara till lite
Kolla att alla vakuumslangar sitter fast ordentligt och att de är hela. Min v50 började bete sig likadant och jag letade som en tok efter problemet. Kände mig ganska dum när en vän kollade på bilen och såg att en slang hade lossnat.
Vore kul att veta om detta med svårstartade volvo flexifuels har kommit i takt med att bilen fått mer mil på mätaren, eller om det kommit som en "produktegenskap" redan från fabrik liksom..

Är det möjligen insprutningen som inte stängs i samma ögonblick som man vrider nyckeln, eller "läcker" det in bränsle i cylindrarna trots att motorn stängts av?
Jag har aldrig haft en bil tidigare som beter sig så här.. Bmw-93, Mercedes-74, audi-91, volvo240, 940, 850.. Samtliga bensinmotorer..
Har heller inte hört något om att Ford flexifuels beter sig så..?
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]