Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
blue eagle boy skrev:Länge sedan jag var aktiv på forumet men hoppas att det går bra att ställa en fråga ändå till er som är grymma på hjulinställning.
Jag har problem med däckslitage på framdäcken. De slits ut total på mindre än 1000 mil.
Slitaget är på innersidan av däcken och det är så kraftigt så att kordan i däckena ger sig, på slitbanan är det fortfarande ca 6mm kvar.
Bilen är sänkt 20mm runt om. Rullar på Rohanna RF2 med Dunlop Sports max 275/25 r20.
Har haft bilen på hjulinställning och det blev inte så stor skillnad på varken slitaget eller hur bilen beter sig på vägen.

Före justeringen hade vänster fram däck toe in på +3.30 camber på -2,54
Höger framdäck toe in på +0,60 camber på -2,69
Total toe +3,90

Efter justering
Vänster framdäck toe in på +1,70 camber -2,51
Höger framdäck toe in på +2,00 camber -2,70
Total toe +3,70
Camber går inte att ställa!

När jag vart ute kört med bilen och känner på däcken så är innersidan på höger framhjul varmare än övriga ytor på båda framhjulen.
Hur och vad skulle ni göra med hjulinställningen för att få längre livslängd på däcken?
Jag har lite svårt att tyda protokollet om de med + på toe menar toe-out eller toe-in... Men normalt i protokoll så brukar en positiv toe-vinkel vara lika med toe-in.
Men jag har svårt att tro att de skulle ställa toe-out på en gatbil då den skulle bli väldigt orolig på vägen...

Hursom... nu till problemet med slitage...

Efter som du inte kan ställa camber så får vi ju leva med det eller höja bilen vilket inte är lika kul... OM man kör med mycket camber på en gatbil måste du ställa 0 eller så lite toe-in som möjligt för att inte slita kant. Camber ihop med toe ger en rörelse av däcket mot vägbanan som sliter galet mycket.

.
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Var inte en militär :-o "Om kartan och verkligheten inte överensstämmer så går vi efter kartan" :-D :-)

Det är ju bara att skruva på TOE tills det slutar slita snett och inte bry sig om vad som står i dator/spec, du har ju sänkt bilen så dessa värden är ju ointressanta och "överensstämmer" inte med verkligheten längre. Jag fick verkstaden att justera så till jag fick absolut jämt slitage, det blev 3-4 st justeringar innan vi hittade helt rätt.. Skit i specen och gå efter verkligheten.
Det var ungefär så jag menade, fast jag skrev på ett "snällare??" sätt
När jag jobbade som bilmek (det är några år sedan nu) så var det optiska instrument med glödlampor, speglar och glasrör med bubbla i (typ vattenpass) då var det så att det hette Toe-In oavsett om det utåt eller inåt det pekade. Var avståndet mellan hjulens framkant kortare än bakkanten var det minus Toe-In och var avståndet större var det plus Toe-In. Samma sak med Camber-vinkeln, lutar hjulet utåt i överkant är det plus Camber och lutar det inåt är det minus Camber
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: lör 24 nov 2018, 08:53
VolvoB20 skrev:Var inte en militär :-o "Om kartan och verkligheten inte överensstämmer så går vi efter kartan" :-D :-)

Det är ju bara att skruva på TOE tills det slutar slita snett och inte bry sig om vad som står i dator/spec, du har ju sänkt bilen så dessa värden är ju ointressanta och "överensstämmer" inte med verkligheten längre. Jag fick verkstaden att justera så till jag fick absolut jämt slitage, det blev 3-4 st justeringar innan vi hittade helt rätt.. Skit i specen och gå efter verkligheten.
Det var ungefär så jag menade, fast jag skrev på ett "snällare??" sätt
När jag jobbade som bilmek (det är några år sedan nu) så var det optiska instrument med glödlampor, speglar och glasrör med bubbla i (typ vattenpass) då var det så att det hette Toe-In oavsett om det utåt eller inåt det pekade. Var avståndet mellan hjulens framkant kortare än bakkanten var det minus Toe-In och var avståndet större var det plus Toe-In. Samma sak med Camber-vinkeln, lutar hjulet utåt i överkant är det plus Camber och lutar det inåt är det minus Camber
Var inte menat att vara elak.... :-D :-) :-D

Men jag har sett för många tekniker som stirrar på datorskärmen och säger att hjulvinklarna är rätt, då får man be dem slita blicken från skärmen och titta på däcket istället som är fullständing snedslitet :-o .
Användarvisningsbild
av lennarte
-
VolvoB20 skrev:Men jag har sett för många tekniker som stirrar på datorskärmen och säger att hjulvinklarna är rätt, då får man be dem slita blicken från skärmen och titta på däcket istället som är fullständing snedslitet .
Det är ju det som skiljer dagens reservdelsbytare mot gårdagens bilmekaniker (att kunna tänka själv). Vet flera (på mitt förra jobb) som fått tillbaka en sämre bil än dom lämnat in (auktoriserad VW verkstad). Och fått lämna in den igen för ännu mer pengar. En nära kompis svärson fick t.ex bärga sin då ganska nya VW Passat (minst) 6 ggr på 5 år för fel på den elektriska handbromsen. Han (svärsonen) kör numera sedan några år en Toyota Avensis......

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]