Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joli
caradioa skrev:
Volvo mitt val skrev:
caradioa skrev:Varför har de snålat med motorn och varför presterar denna bil sämre? Jag kan inte acceptera nåt sånt på en uppföljare! En uppföljare ska vara bättre, men den skithögen kan inte ens klå en äldre V70n 2.5t! Skam!

Jag bara säger det att en uppföljare ska vara radikalt bättre än sin föregångare och så verkar inte vara fallet denna gång. Att en föregångare spöar sin uppföljare fartmässigt ger dåliga signaler när konkurrenterna gör tvärt om. Volvo var i bräschen att förbättra och göra ordentliga uppgraderingar innan, men det verkar blir sämre med det nu känns det som
Om en bil är bättre än sin föregångare avgörs väl inte bara av hur motorn presterar. Visst, den har sämre prestanda och högre förbrukning (vilket är särskilt dåligt) men den är tystare, har bättre fjädring, bättre styrning, bättre köregenskaper, bättre kupéutrymmen (fram och bak), högre säkerhet, fler praktiska funktioner (fällbart säte 40/20/40, ventilerade stolar, eluppvärmt baksäte, elstyrd baklucka, lastskenor och mycket annat), större bagageutrymme med uppfällt baksäte (vilket man ju oftast utnyttjar) o.s.v.

Sedan tycker jag också att...
- bilen kunde ha varit snyggare (inte varit så hög, haft lägre markfrigång och mindre glipa mellan däck och hjulhus samt haft smäckrare bakre kofångare)
- att benutrymmet i baksätet kunde gjorts större, då axelavståndet ökat med 6 cm
- att baksätet var bekvämare (mjukare, mer skålat)
- att total lastvolymen i baksätet inte borde ha minskat med 41 liter i en 11 cm längre bil
- att bensinförbrukningen borde kunna ha optimerats och sänkts
- att framstolarna haft längre sittdyna, varit mer skålade och gått att sänka mer
- att nackstöden var justerbara på "längden" så att de gick att få närmare bakhuvudet
- att dörrarna var lite tyngre och hade bättre klang när de stängs
- att mittkonsolen var lite fetare och inte så avskalad (ser lite för enkel ut)
- att plastmaterialen inte var så blanka, släta och hårda (ser lite billigt ut)
av perhall
Joli skrev:
caradioa skrev:
Volvo mitt val skrev: Om en bil är bättre än sin föregångare avgörs väl inte bara av hur motorn presterar. Visst, den har sämre prestanda och högre förbrukning (vilket är särskilt dåligt) men den är tystare, har bättre fjädring, bättre styrning, bättre köregenskaper, bättre kupéutrymmen (fram och bak), högre säkerhet, fler praktiska funktioner (fällbart säte 40/20/40, ventilerade stolar, eluppvärmt baksäte, elstyrd baklucka, lastskenor och mycket annat), större bagageutrymme med uppfällt baksäte (vilket man ju oftast utnyttjar) o.s.v.

- bilen kunde ha varit snyggare (inte varit så hög, haft lägre markfrigång och mindre glipa mellan däck och hjulhus samt haft smäckrare bakre kofångare)
- att benutrymmet i baksätet kunde gjorts större, då axelavståndet ökat med 6 cm
- att total lastvolymen i baksätet inte borde ha minskat med 41 liter i en 11 cm längre bil
- att framstolarna haft längre sittdyna, varit mer skålade och gått att sänka mer
- att nackstöden var justerbara på "längden" så att de gick att få närmare bakhuvudet
Det är väl inte helt säkert att motorn är så "dålig" gällande prestanda och förbrukning som t ex ams hävdar.

Att såga en ny bilmodell pga motorn kan man göra men då får man nog såga många nya modeller. Det är ganska vanligt att en ny motorgeneration inte införs exakt iom ett modellskifte.

I auto motor & sport testades S80 med 2,5 T-motorn och den fick beröm för allt det som utgör en bra motor:
- ganska snål (9,6 testförbrukning)
- tyst
- bra gasrespons
- pigg (0-100 7,7)
- bra vrid från låga varv

varför skulle den vara så mycket sämre i V70?
av haxpet
Joli skrev:
caradioa skrev:
Volvo mitt val skrev: Om en bil är bättre än sin föregångare avgörs väl inte bara av hur motorn presterar. Visst, den har sämre prestanda och högre förbrukning (vilket är särskilt dåligt) men den är tystare, har bättre fjädring, bättre styrning, bättre köregenskaper, bättre kupéutrymmen (fram och bak), högre säkerhet, fler praktiska funktioner (fällbart säte 40/20/40, ventilerade stolar, eluppvärmt baksäte, elstyrd baklucka, lastskenor och mycket annat), större bagageutrymme med uppfällt baksäte (vilket man ju oftast utnyttjar) o.s.v.

Benutrymmet är ju större i nya V70, nästan 5cm.
Bagageutrymmet är ju 70 liter större än gamla. Jag vet ju dock inte skillnaden när baksätet är nedfällt, men hur ofta använder man det, och man kan ju fälla baksätet 40/20/40 i nya vilket ger fler möjligheter.
av Joli
Haxpet, du skrev:
Benutrymmet är ju större i nya V70, nästan 5cm.
Bagageutrymmet är ju 70 liter större än gamla. Jag vet ju dock inte skillnaden när baksätet är nedfällt, men hur ofta använder man det, och man kan ju fälla baksätet 40/20/40 i nya vilket ger fler möjligheter.

Benutrymmet är inte 5 cm större i nya V70...eller, Volvo skriver på sin sajt att "det redan generösa benutrymmet har ökats med 48mm".
"Det redan generösa benutrymmet" - bara en sådan mening får en ju att tvivla på uppgifterna. :D
Diverse biltidningar har dessutom rapporterat att Volvo gett dem uppgifter om att benutrymmet ökat med 4,5 cm och knäutrymmet med 2,1 cm. Vad som menas med benutrymme vet jag inte, men jag har själv mätt och jämfört och nya V70 har c:a 2 cm större utrymme mellan knän och framstolen än gamla versionen... så uppgifterna om knäutrymme verkar ju stämma. Frågan är bara vad de menar med "benutrymme".

Bagageutrymmet är inte 70 liter större än i gamla V70. Vet inte vad du fått den siffran ifrån.
Nya V70 har 525 liter bagageutrymme med baksätet uppe och ytterligare 30 liter i det dolda, låsbara utrymmet under = 555 liter totalt.
Gamla har 485 liter bagageutrymme med baksätet uppe och ytterligare 10 liter i den lilla plastlådan som finns under = 495 liter totalt.

Gamla V70 har alltså 40 - 60 liter större utrymme med uppfällt baksäte, beroende på om man räknar utrymmet mellan bagageutrymmet och reservdäcket eller inte.

Nya V70 har 1600 liter bagageutrymme med baksätet nerfällt.
Gamla V70 har 1641 liter bagageutrymme med baksätet nerfällt.
av haxpet
Joli skrev: Bagageutrymmet är inte 70 liter större än i gamla V70. Vet inte vad du fått den siffran ifrån.
Nya V70 har 525 liter bagageutrymme med baksätet uppe och ytterligare 30 liter i det dolda, låsbara utrymmet under = 555 liter totalt.
Gamla har 485 liter bagageutrymme med baksätet uppe och ytterligare 10 liter i den lilla plastlådan som finns under = 495 liter totalt.

Gamla V70 har alltså 40 - 60 liter större utrymme med uppfällt baksäte, beroende på om man räknar utrymmet mellan bagageutrymmet och reservdäcket eller inte.

Nya V70 har 1600 liter bagageutrymme med baksätet nerfällt.
Gamla V70 har 1641 liter bagageutrymme med baksätet nerfällt.
Hur räknar du??

Om nya har 525 och gamla har 485. Då har väl den nya 40 liter större, eller?

Angående benutrymmet så stämmer det ju att den "gamla" dvs V70N har dåligt utrymme för benen bak, i alla fall om jag (189 cm) sitter fram. Men den nya har ju bättre utrymme, men det kanske inte är riktigt bra ännu.
Jag har inte suttit i den nya V70 så jag kan inte säga vad jag tycker om det. Men siffrorna pekar ju på att det skulle finnas mera rum.

Siffrorna som jag använt var från Volvos hemsida, där stod det att gamla hade 485 liter och nya hade 555 liter, därav 70 liters skillnad.
av addeer
Jag har en V70N och har provsuttit nya V70 och den nya är klart rymligare i baksätet. Förstår inte dem som påstår att den gamla är större...? dream on....
av Joli
Till Haxpet;
Du skrev "Om nya har 525 och gamla har 485. Då har väl den nya 40 liter större, eller? " - det var ju det jag skrev när jag skrev följande:

"Nya V70 har 525 liter bagageutrymme med baksätet uppe och ytterligare 30 liter i det dolda, låsbara utrymmet under = 555 liter totalt.

Gamla V70 har alltså 40 - 60 liter större utrymme med uppfällt baksäte, beroende på om man räknar utrymmet mellan bagageutrymmet och reservdäcket eller inte."

525 - 485 = 40. 555 - 495 = 60. Vad är det du inte förstår? :???:

Siffrorna som anges under tekniska detaljer på resp. bil (485 resp. 555 liter) är felaktiga eftersom de inte gäller samma sak... men det är ju inte så lätt för folk att veta. Jag råkar veta det för att en journalist på tidningen Auto Motor & Sport berättade det för mig... och så har jag läst det i tidningen Volvo Life.

När det gäller benutymmet så har jag mätt det till c:a 2 cm bättre (mätt från knäskål till framsäte) än gamla V70n och dessutom läst i flera biltidningar att detta skall ha växt med 2,1 cm, enligt uppgifter de fått från Volvo.

Till Addeer kan jag ju bara säga att jag också har en V70n och att jag också har provsuttit nya V70 (och dessutom mätt) och, precis som tidingen Auto Motor och Sport, så tycker jag inte att det blivit så mycket större. Journalisterna på Vi Bilägare, Teknikens Värld och Aftonbladet (R.Collin) håller med dig, däremot. :)
av ljungström
nike69 skrev:Det vore det väl fantastiskt att Ford för en gångs skull lyckats bygga en vettig bil .

om det nu händelsevis skulle vara sant :wink:
Alla biltidningar ÄLSKAR mondeo när den kommer ut i ny version. År 1993, 2001 och nu 2007 så vinner Mondeon alla tester, utnämns till bäst köp osv. "Äntligen är Fords kvalitesproblem borta" skriver lyriska konsumentupplysare efter att ha kört den nya modellen runt kvarteret. Ett par år senare kommer verkligheten i kapp, med utslitna hjullager, rostiga dörrar och trasiga ac-anläggningar osv häckar mondeobilarna i bilhallarnas mörkaste hörn med röda rea-prislappar i vindrutan - prislappar som motsvarar ungefär hälften av vad en motsvarande Toyota Avensis är värd. "Mondeo bäst köp", jo just det.
av addeer
Håller med "ljungström" helt och hållet. En Ford må vara bra ett par år men sen så börjar förfallet.....
Bilar med bättre kvalitet håller sig på en jämnare kvalitetsnivå även fast åren går. Ford is the shit! eller som min far lärt mig sedan barns ben "ingen Ford på våran gård" och det håller jag fast vid.
Volvo vet hur man bygger bilar så V70 II lär hålla måttet även i fortsättningen.
av Steff 99
Vem bestämmer i Volvocars?..Tas inte besluten i Dearborn, Detroit, huvudkontoret för FORD.
Sista "riktiga" Volvon är snart borta och det är väl XC90.
Så att förkasta Fords kvalite´ är nog som att kasta sten i glashus om man åker i en ny Volvo.
Det finns säkert en skillnad i kvalite´men frågan är hur stor är den mellan V70II och nya Ford Mondeo
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]