Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HPinter skrev:
x74 skrev: fre 16 nov 2018, 09:51 Ringde till reservdelar på bilia och kolla den vägen i reservelsystemet om det kommit en ny axel, men det nummer som fanns var den gamla axeln ingen ny alltså :-( , jag upptäckte den axeln felande när den gått ca 1500mil nu har den gått 2600mil och volvo har ingen lösning än, bilen är 3år gammal nu med 5100mil, man undrar om de inte tar detta dilemma på största allvar, jag menar det är rätt dålig reklam när det smyger runt flera 1000 bilar med tydliga missljud. Jag skulle ha ont i magen om jag var i deras kläder.
Det är väl den jag får monterad idag då.. Suck. Men om den börjar krångla så blir det ju bara till och byta igen - blir dyrt för Volvo... Får hoppas trots allt att den här håller. Alla axlar verkar ju inte drabbas av det här felet.
Ja dieslarna kan ju vara annat om man har tur bla att det till de kommit en uppd axel, för det är iallafall olika nr mellan diesel och bensin. skriv gärna några rader hur du upplever skillnaden efter bytet.
x74 skrev: fre 16 nov 2018, 13:52
HPinter skrev:
x74 skrev: fre 16 nov 2018, 09:51 Ringde till reservdelar på bilia och kolla den vägen i reservelsystemet om det kommit en ny axel, men det nummer som fanns var den gamla axeln ingen ny alltså :-( , jag upptäckte den axeln felande när den gått ca 1500mil nu har den gått 2600mil och volvo har ingen lösning än, bilen är 3år gammal nu med 5100mil, man undrar om de inte tar detta dilemma på största allvar, jag menar det är rätt dålig reklam när det smyger runt flera 1000 bilar med tydliga missljud. Jag skulle ha ont i magen om jag var i deras kläder.
Det är väl den jag får monterad idag då.. Suck. Men om den börjar krångla så blir det ju bara till och byta igen - blir dyrt för Volvo... Får hoppas trots allt att den här håller. Alla axlar verkar ju inte drabbas av det här felet.
Ja dieslarna kan ju vara annat om man har tur bla att det till de kommit en uppd axel, för det är iallafall olika nr mellan diesel och bensin. skriv gärna några rader hur du upplever skillnaden efter bytet.
Utlovar självklart en rapport om detta. Ska få bilen idag men dom verkar inte vara klara ännu.
HPinter skrev: fre 16 nov 2018, 12:07
Nej jag har, mig veterligen, inte detta felet på min V60... Tack å lov.
Bil hämtad. Låter bättre. Det vinande vvviiiiiu vviiiiuuuu- ljudet som letade sig in i kupén är borta. Men med öppen huv är det fortfarande ett sugande "luft"-ljud kvar faktiskt. Verkar finnas många varianter på ljud från dom här motorerna. Det är helt olikt från min kompis S90 som bara diesel-knattrar.
halvgute57 skrev: ons 14 nov 2018, 15:59 Du kan säkerligen köra på 5/30 eller 0/30, jag tycker 0/20 är för tunn,är som vatten när man tömmer ut på en VEA...förstår inte varför volvo rek.0/20??
Ja det lutar åt att prova 5W-30 eller -kanske- t.o.m 0W-40 nästa byte. Eftersom oljepumpen är helt variabel på dessa maskiner får man väl va försiktig med att ändra för mycket, verkar gå mot ett börvärde på ett tryck vad jag förstår och då kan möjligen risken vara att flödet blir (för) lågt vid uppnått tryck, tänker jag.
Pratade med en annan volvo-mek som hade taxiföretag som kunder, en del av deras VEA-bilar som börjat ta rejält med olja (påfyllning vid varje tankning typ) hade, på eget bevåg såklart, bytat till 0W-60 (BMW kör ju med en sån spec.) och därefter rörde bilarna inte en droppe olja längre. Hur rekommenderbart detta är vet jag inte, men har man en taxi med 50000 mil på mätaren och alternativet bara är ett motorbyte så är det helt ok i min värld.
Såg i en annan tråd att du är servicetekniker, får man fråga om din uppfattning hur vanligt balansaxelproblematiken på VEA är?
Drivlinan skrev:Jag bytte till 5w/30 när min hade gått 250 mil. Balansaxlarna blev då något tystare och motorn
i helhet blev också tystare (har en T3 2018).

0w/30 och 5w/30 används ju i USA och då funkar det även här.
Intressant, du hörde alltså av balansaxlarna redan vid 250 mil och dom blev tystare med 5w-30.
Det är inte orimligt tro att ett tyst paket slits mindre än ett som väsnas..
Skulle varit kul att se statistiken på antal rasade paket på amerikanska kontra europamarknaden.
freda155 skrev: ons 14 nov 2018, 15:04 Här är en med en -17 V60 T3 manuell (2,0) (byggd november -16) med detta vinande (hörs upp till 60-70 blås med dubbdäck). Det började vid kanske 2 500 mil, låter idag vid 3 600 mil lika mycket som de värsta i tråden här.

Tog upp det i samband med service (idag 14/11 2018) och de påstod sig inte ha en aning om va det berodde på. "Bensinarna brukar låta så där". Hur som helst, tack vare detta eminenta forum, utbildade jag mekanikern i problematiken och jag kommer bli kontaktad när nya versionen kommer. Ingen idé att byta nu för att sedan byta om ett år igen...
"Bensinarna brukar låta så där" Jo..dieslarna också :-)
Bra att det blir "inrapporterat" bilar i tråden.
Användarvisningsbild
av x74
klirre skrev: tor 08 nov 2018, 07:50
MartinS skrev: tor 08 nov 2018, 07:03 Det är förvånande hur vida känt (hos volvo) ett problem kan vara utan att verkstäderna vet om det, jag hade ju ett typfel med kopplingen på min V40 D2 VEA under över ett halvår och till slut bytte man "allt" vilket löste problemet. Det kom fram från annat håll att det var fel på den versionen av urtrampningslagret jag hade från fabrik, men verkstaden visste inget om detta och brydde sig inte om att ta reda på det heller. Det kan inte uteslutande bero på dåliga verkstäder känner jag utan det måste bero på att det är svårt att få reda på informationen från volvo centralt, för så dåliga kan bara inte alla verkstäder vara känner jag.

Balansaxlar finns inte på D2 VEA eller? Min har snart gått 10.000mil och jag har inget visslande alls.
Det länkades tidigare i tråden, balansaxlar sitter inte på motorerna märkta T2, D2, D3 samt T3 med 1,5 liters slagvolym (dvs. T3 med automatlåda). Resten har samma balansaxelpaket och ligger i riskzonen för missljud.
Verkar vara axlar även på t2 i helgen kom det en v40 smygandes tok vinande, var tvungen att vända mig om kolla motorn. Även en xc60 d4 hördes på långt håll inkommandes på parkeringen med vinande. Ja dålig reklam som sagt. :-/
Användarvisningsbild
av Cotag
x74 skrev: mån 26 nov 2018, 00:30
klirre skrev: tor 08 nov 2018, 07:50
MartinS skrev: tor 08 nov 2018, 07:03 Det är förvånande hur vida känt (hos volvo) ett problem kan vara utan att verkstäderna vet om det, jag hade ju ett typfel med kopplingen på min V40 D2 VEA under över ett halvår och till slut bytte man "allt" vilket löste problemet. Det kom fram från annat håll att det var fel på den versionen av urtrampningslagret jag hade från fabrik, men verkstaden visste inget om detta och brydde sig inte om att ta reda på det heller. Det kan inte uteslutande bero på dåliga verkstäder känner jag utan det måste bero på att det är svårt att få reda på informationen från volvo centralt, för så dåliga kan bara inte alla verkstäder vara känner jag.

Balansaxlar finns inte på D2 VEA eller? Min har snart gått 10.000mil och jag har inget visslande alls.
Det länkades tidigare i tråden, balansaxlar sitter inte på motorerna märkta T2, D2, D3 samt T3 med 1,5 liters slagvolym (dvs. T3 med automatlåda). Resten har samma balansaxelpaket och ligger i riskzonen för missljud.
Verkar vara axlar även på t2 i helgen kom det en v40 smygandes tok vinande, var tvungen att vända mig om kolla motorn. Även en xc60 d4 hördes på långt håll inkommandes på parkeringen med vinande. Ja dålig reklam som sagt. :-/
Vad jag förstår så har manuella T2-bilar 2-litersmaskiner och därmed balansaxlar.
Har på kort tid hört 3 taxibilar komma ylandes, alla D4or. Måste ju vara enerverande att sitta och höra på det ljudet hela dagarna som yrkeschaffis. :bored:
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 132

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]