Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tombee
Jag utgick från att lilla nyckeln använder sig av RFID-teknik och därför inte har några batterier.
Det är signalen från sändaren (bilen) som förser nyckeln med nödvändig energi för att uppnå handskakning med bilen.
Säkert finns en eneriaccumulator (typ konding) i den men inget batteri.

Både den och de stora nycklarna störs av skärmande material (typ foliehatt) och konkurrerande signaler i närliggande frekvensområden så som t.ex. mobiltelefoner som ofta arbetar med allt från 2G till 4G/5G, wifi-banden 2,4 (där även bluetooth frekvenshoppar) och 5.

Det är trångt i etern :-)

Och så klart störsändaren från bilen bredvid på parkeringsplatsen som sneglar på att du ska knalla iväg visslandes från din (olåsta) bil...
av Xanthopteryx
Att man säger så lång livslängd på lille nyckeln är nog för att den betraktas som en sportnyckel och en sådan används normalt inte särskilt ofta.
Men använder man den dagligen lär den säkert inte hålla mer än några år då varje användning kostar på extra strömuttag.
av least
Key tag.jpg
Key tag.jpg (84.01 KiB) Visad 689 gånger
Den lilla nyckeln har naturligtvis ett eget batteri, annars skulle räckvidden blir mycket kort.
Användarvisningsbild
av Tombee
Det var verkligen en lurig konstruktion men visst skulle räckvidden bli klart kortare med en passiv lösning.
Känns dock som det finns klart förbättringspotential...
av mikebike
Tombee skrev:Jag utgick från att lilla nyckeln använder sig av RFID-teknik och därför inte har några batterier.
RFID brukar ju bara räcka ett par cm...
av Lockis
Lockis skrev: ons 07 nov 2018, 22:01 Har bett min säljare om prisuppgift på lilla nyckeln och bett han återkomma.
1700:- + programmering för den lilla nyckeln tar min ÅF.
Inte jätte billigt men inte 4500 iaf :)
av Xanthopteryx
Så glad över att vi beställde till en röd nyckel när vi tog bilen. Den kostade en tusenlapp! Dock saknas fysisk nyckel i den vilket vi köpte till för...ja... en tusenlapp till *suck* Men 2.000 för en helt komplett extra nyckel är inte helt fel ändå tycker jag.
Användarvisningsbild
av Tombee
mikebike skrev: mån 12 nov 2018, 14:17
Tombee skrev:Jag utgick från att lilla nyckeln använder sig av RFID-teknik och därför inte har några batterier.
RFID brukar ju bara räcka ett par cm...
Jag hade fel men passiv RFID kan räcka upp till 10 meter - används bland annat i vissa betalstationer.
(Tidvis begränsas räckvidden på RFID-lösningar mest som ett led i ökad säkerhet)
av least
Tombee skrev: mån 12 nov 2018, 14:09 Det var verkligen en lurig konstruktion men visst skulle räckvidden bli klart kortare med en passiv lösning.
Inte bara kortare räckvidd, även tiden för att ladda upp nyckeln skulle vara orimligt lång (i sammanhanget).
Processorn i nyckeln som hanterar de rullande koderna måste även den ha strömförsörjning, att köra detta passivt är ogörbart.

Vanliga (passiva) RFID-brickor svarar alltid med samma svar när de strömförsörjs utifrån.
Användarvisningsbild
av Tombee
least skrev: ons 14 nov 2018, 09:05
Tombee skrev: mån 12 nov 2018, 14:09 Det var verkligen en lurig konstruktion men visst skulle räckvidden bli klart kortare med en passiv lösning.
Inte bara kortare räckvidd, även tiden för att ladda upp nyckeln skulle vara orimligt lång (i sammanhanget).
Processorn i nyckeln som hanterar de rullande koderna måste även den ha strömförsörjning, att köra detta passivt är ogörbart.

Vanliga (passiva) RFID-brickor svarar alltid med samma svar när de strömförsörjs utifrån.
Sant så sant - Roterande nycklar kräver oftast en energikrävande process.

Kollade f.ö. upp lite mer om denna sportnyckel och den är ju snarlik konstruktion som de andra (fast utan knappar). Lite lustigt att man inte använt sig av ett utbytbart batteri som de andra (fast mindre och med vattentät lucka).
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]