- sön 11 nov 2018, 18:54
Hej!
Jag har en V50 D2 -11 och har börjat få problem med avgaslukt i kupén och hoppas på lite hjälp här bland allt kunnigt folk var man ska börja leta efter fel. Bilen har gått ca 14000 mil. Lukten kommer från luftintagen i kupén.
Det luktar när:
*Jag saktar ner och kommer under ca 30 km/h.
*När bilen står stilla på tomgång.
*Det spelar ingen roll hur lång sträcka jag kört, det kan vara 1 km eller 20 mil, luktar oavsett.
Det luktar inte när:
*Jag kör och håller hastigheten över ca 30 km/h.
*Direkt när jag startar bilen, utan först efter en liten stund, behöver dock ej ha kommit upp i full arbetstemp.
*Bilen står på tomgång med motorhuven öppen.
*Värmaren är igång och bilen för övrigt är avstängd.
Jag upplever inte att det alltid har varit så här utan den är ett nytt fenomen.
Jag kör mestadels korta sträckor (<5km) men längre (>3mil) ca en gång i veckan.
Det är ca 10 grader ute för tillfället om det kan vara relevant för hur bilen använder värmaren.
Jag har nyligen haft inne bilen på stor service där dom bytt; Kamrem, vattenpump, olja, luftfilter och kupéfilter. Det behöver inte ha någon koppling men dom kanske har gjort något galet?
Tack på förhand!
Jag har en V50 D2 -11 och har börjat få problem med avgaslukt i kupén och hoppas på lite hjälp här bland allt kunnigt folk var man ska börja leta efter fel. Bilen har gått ca 14000 mil. Lukten kommer från luftintagen i kupén.
Det luktar när:
*Jag saktar ner och kommer under ca 30 km/h.
*När bilen står stilla på tomgång.
*Det spelar ingen roll hur lång sträcka jag kört, det kan vara 1 km eller 20 mil, luktar oavsett.
Det luktar inte när:
*Jag kör och håller hastigheten över ca 30 km/h.
*Direkt när jag startar bilen, utan först efter en liten stund, behöver dock ej ha kommit upp i full arbetstemp.
*Bilen står på tomgång med motorhuven öppen.
*Värmaren är igång och bilen för övrigt är avstängd.
Jag upplever inte att det alltid har varit så här utan den är ett nytt fenomen.
Jag kör mestadels korta sträckor (<5km) men längre (>3mil) ca en gång i veckan.
Det är ca 10 grader ute för tillfället om det kan vara relevant för hur bilen använder värmaren.
Jag har nyligen haft inne bilen på stor service där dom bytt; Kamrem, vattenpump, olja, luftfilter och kupéfilter. Det behöver inte ha någon koppling men dom kanske har gjort något galet?
Tack på förhand!
- By JohanES