NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrikolausson
Hej!

Jag har en V50 D2 -11 och har börjat få problem med avgaslukt i kupén och hoppas på lite hjälp här bland allt kunnigt folk var man ska börja leta efter fel. Bilen har gått ca 14000 mil. Lukten kommer från luftintagen i kupén.

Det luktar när:
*Jag saktar ner och kommer under ca 30 km/h.
*När bilen står stilla på tomgång.
*Det spelar ingen roll hur lång sträcka jag kört, det kan vara 1 km eller 20 mil, luktar oavsett.

Det luktar inte när:
*Jag kör och håller hastigheten över ca 30 km/h.
*Direkt när jag startar bilen, utan först efter en liten stund, behöver dock ej ha kommit upp i full arbetstemp.
*Bilen står på tomgång med motorhuven öppen.
*Värmaren är igång och bilen för övrigt är avstängd.

Jag upplever inte att det alltid har varit så här utan den är ett nytt fenomen.
Jag kör mestadels korta sträckor (<5km) men längre (>3mil) ca en gång i veckan.
Det är ca 10 grader ute för tillfället om det kan vara relevant för hur bilen använder värmaren.
Jag har nyligen haft inne bilen på stor service där dom bytt; Kamrem, vattenpump, olja, luftfilter och kupéfilter. Det behöver inte ha någon koppling men dom kanske har gjort något galet?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag satar en gammal 5-krona på att lukten kommer från den bränsledrivna motorvärmaren.
Avgaserna går ut vid höger framhjul helt orenade och luktar således mer än vanligt, när bilen är igång drar fläkten in denna lukt.
När värmaren blir lite mer sliten kan lukten tillta, så var det åtminstone när jag hade en bil av samma modell/motor/årgång.
Jag hade inne den på renovering, då folk trodde att bilen brann när värmaren var igång på grund av kraftig rökutveckling. När detta genomfördes konstaterades bl.a. att brännkammaren var sprucken vilket orsakade Lützendimman.

Kör man kortare sträckor hinner inte värmaren bränna ur bränslet, min upplevelse var att den luktade mer när man hade kört många korta sträckor.
Tyvärr går det inte att stänga av värmaren på dessa när man kör korta sträckor, den startar per automatik när man drar igång motorn.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Henrikolausson skrev: sön 11 nov 2018, 19:32 Ja det låter väl rimligast, men går verkligen värmaren hela tiden när det är 8-10 grader ute?
Nu minns jag inte vid vilken temperatur den är ställd på för att starta, men är det under denna grad och motorn inte är varm så startar värmaren.
Detta gör även att batteriet slits ut relativt snabbt om man inte stödladdar det.
Användarvisningsbild
av peppepp
@Henrikolausson, Tror den går igång automatiskt när temperaturen är under 4 eller om det är under 2, nu minns jag inte exakt. Men inte ska den starta vid 8-10 grader. Fungerar din tempmätare korrekt?
peppepp skrev:@Henrikolausson, Tror den går igång automatiskt när temperaturen är under 4 eller om det är under 2, nu minns jag inte exakt. Men inte ska den starta vid 8-10 grader. Fungerar din tempmätare korrekt?
Ja den fungerar korrekt. Det här är anledningen varför jag är skeptisk till att det är värmaren, då det är ca 8-10 grader ute och jag är tveksam till om den går hela tiden när motorn är igång men lukten är där hela tiden.
av aspakern
Hej
Har haft samma problem med min 1,6drive 2009. Den luktade avgas direkt man stannade vid en vägkorsning eller rödljus.
Detta var mitt i sommaren så jag uteslöt direkt att det skulle kunna vara dieselvärmaren.
Då sa en mekaniker som jag känner att det kan vara en spridare som läcker avgas. Jag tog bort plastkåpan
ovanpå motorn och hade bilen på tomgång, då man la näsan över en spridare åt gången så märkte man direkt vilken som
luktade avgas. Efteråt såg jag att isoleringen i plastkåpan som täcker motorn var lite svart just över den spridaren.
Jag tog loss spridaren och bytte kopparbrickan som tätar mellan topplocket och spridaren. Nu luktar den inte mera efter det.
Kan också vara Dpf tryckgivar slangarna som läcker men då borde det komma felkod. Har läst på nätet att turbon kan också
läcka avgas. På min syns det också lite svart vid turbon men det verkar inte läcka så mycket att det luktar.
aspakern skrev: tis 13 nov 2018, 08:37 Hej
Har haft samma problem med min 1,6drive 2009. Den luktade avgas direkt man stannade vid en vägkorsning eller rödljus.
Detta var mitt i sommaren så jag uteslöt direkt att det skulle kunna vara dieselvärmaren.
Då sa en mekaniker som jag känner att det kan vara en spridare som läcker avgas. Jag tog bort plastkåpan
ovanpå motorn och hade bilen på tomgång, då man la näsan över en spridare åt gången så märkte man direkt vilken som
luktade avgas. Efteråt såg jag att isoleringen i plastkåpan som täcker motorn var lite svart just över den spridaren.
Jag tog loss spridaren och bytte kopparbrickan som tätar mellan topplocket och spridaren. Nu luktar den inte mera efter det.
Kan också vara Dpf tryckgivar slangarna som läcker men då borde det komma felkod. Har läst på nätet att turbon kan också
läcka avgas. På min syns det också lite svart vid turbon men det verkar inte läcka så mycket att det luktar.
Hej! Tack för ditt svar!
Jag uteslutit värmaren nu.
Har öppnat motorhuven och tagit bort plastkåpan och försökt lokalisera var det kommer ifrån men det är väldigt diffust. Vad jag kunde se är att man har sölat väldigt mycket när man fyllde på olja på senaste service så det har runnit rätt bra från påfyllningslocket och ner över motorn, kan detta lukta?
Sen ser det ut som det är olja över en av spridarna, men det kan ju lika gärna vara olja som runnit?

Sen kan man känna att det sprutar ut lite luft på ett ställe (se bild) jag kan inte känna att det luktar där dock.
IMG_20181113_122235.jpg
IMG_20181113_122235.jpg (645.51 KiB) Visad 10203 gånger
IMG_20181113_122517.jpg
IMG_20181113_122517.jpg (949.3 KiB) Visad 10203 gånger
av aspakern
Hej
Det kan nog lukta en del av olja om den rinner ned på avgasröret men det brukar inte lukta avgas då. bränd olja
har lite annan lukt.
Tycker det ser konstigt ut att bara en spridare skulle vara våt av oljespillet och då skulle det bara vara i nedre delen av spridaren men på bilden ser det ut som hela spridaren är våt. Oljan brukar rinna nedåt.
Min spridare som läckte var också våt. Spridaren längst till höger ser ut att vara bytt då det inte finns någon rost på den.
Din motor verkar vara den nyare modellen än min. Varför det blåser där du pekar kan jag inte svara på tyvärr.
Min åsikt är nog att det är spridaren som läcker men svårt att vara säker.
Tätningen till spridaren kostar inte mycket. Här i Finland kostade de ca. 1,20 eur st det blir väl 12kr st.
Spridaren kan sitta fast men min lossnade ganska bra, det brukar vara gegga runt dem när de har läckt.
@aspakern, Jag tror jag har löst det. Locket där man fyller på olja var inte åtskruvat ordentligt utan det satt på sniskan, och det sitter ju en o-ring där så jag antar att det behöver vara tätt. Jädra tattarverkstad som inte ens kan skruva på ett lock ordentligt! Man kan se det på den ena bilden att det sitter väldigt snett. Jag tryckte ner näsan bland spridarna och kände ingen lukt alls så det måste ha varit locket. Morgondagens tur får ge svar!
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]