NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick mina bakre bromsskivor samt belägg bytta hos auktoriserad verkstad för ca 2 år sedan och bytte sedan dom främre själv ett halvår senare.
Nu är bakre skivorna så ojämna att hela bilen skakar och det blir ett bankande ljud i hela bakvagnen när man bromsar. I vissa lägen så skakar även rätten varav jag tror att även främre skivorna också är ojämna. När jag bytte skivorna fram så passade jag även på att konditionera kolvarna med lite olja under gummidamasken för att möjliggöra att kolven skulle gå tillbaka efter bromsning.
När detta problem började uppkomma så åkte jag ned till närmaste parkering och bromsade allt jag kunde både framåt och bakåt ca 4 ggr åt båda håll. Detta hjälpte inte.
Vad tror ni är det som orsakar detta? Eftersom jag kör ca 3000 mil/år och mycket motorväg så bromsar jag inte särskillt ofta. Min egna terori är att kolven trycker mot beläggen och dessa i sin tur mot skivorna så att dessa blir alldeles för varma vilket har resulterat i att dom slår sig? Eller tror ni på någon annan anledning?
Jag tror på din teori, påliggande bromsar ger ofta skivor som slår sig. Sedan kan man ju i alla fall i teorin sabba skivor genom att köra i vattenpölar med varma skivor som kyls snabbt. Tänk på vad som händer när man kyler en stekpanna under kranen.
frasse4 skrev:Jag tror på din teori, påliggande bromsar ger ofta skivor som slår sig. Sedan kan man ju i alla fall i teorin sabba skivor genom att köra i vattenpölar med varma skivor som kyls snabbt. Tänk på vad som händer när man kyler en stekpanna under kranen.
Ja, det lär inte vara bra med vatten som du skriver...

Finns det någon gyllene regel för att behålla sina förhållandevis nya skivor i bra skick så att dom håller längre?
Borde inte uppsmorning av kolvarna vart tredje-fjärde år räcka och att man motionerar bromsarna genom att tok-bromsa några gånger per år?
Är det något annat man kan tänka på?
Det spelar ingen roll hur mycket man smörjer glidpinnar etc, det är självjusteringen av parkeringsbromsen som gör att oket kärvar pga klen returfjäder. Man måste se till att rengöra hävarmen samt smörja denna vår och höst så den med fjädern hjälp återgår till neutral läget. Då greppar självjusteringen och kolven ligger inte på belägen.
dieselputte skrev:Det spelar ingen roll hur mycket man smörjer glidpinnar etc, det är självjusteringen av parkeringsbromsen som gör att oket kärvar pga klen returfjäder. Man måste se till att rengöra hävarmen samt smörja denna vår och höst så den med fjädern hjälp återgår till neutral läget. Då greppar självjusteringen och kolven ligger inte på belägen.
Tack för era svar. Jag får helt klart kolla detta då nu när jag ändå blir tvungen att byta skivor än en gång...
Någon som har några skivor att rekommendera? Sist så blev det Bilia skivor bak och när jag bytte själv fram så köpte jag ett par på Mekonomen.

Har hört att Biltemas skivor numera är riktigt bra. Någon som har åsikter om det eller rekomendation på vilka som är bra till ett någorlunda vettigt pris?
Jag kör med biltemaskivor fram på min 940 sedan 2000 mil. Funkar kanon. Bytte från Volvo orgiinal som slagit sig. TIllverkade i Sverige dessutom!
Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]

Bromsrör höger fram

Jo jag jämförde med den gamla och de &au[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]