NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har lite bekymmer med min C30 1.8 F i vilken varvtalet tenderar att sjunka ner mor ett par hundra varv per minut för att sedan studsa upp emot 1-1 000 rpm direkt. Detta händer i stort sett varje gång jag närmar mig ett rödljus eller en rondell och då jag frikopplar för att lägga i tvåans eller ettans växel. Vid högre farter exempelvis vid växling från 5 till 4 märker jag inte av problemet. Står jag stilla med tomgång och gasar lite lätt så sjunker varvtalet på samma vis för att direkt studsa upp igen.

Jag har varit ordentlig och filmat varvtalsmätaren så det blir tydligare för dig som är intresserad :)
[GoogleVideo]
[/GoogleVideo]

- Bilen har gått 12 500 mil
- Diodbryggan i generatorn är utbytt sedan en vecka tillbaka
- Spjällhuset rengjordes med spjällhusrengörning i helgen som var.
- Inga felkoder förutom airbagen som beror på att kontaktstycket under p-stolen har åkt ur tillfälligt.
Hej! Jag har inga felkoder, nollade en felkod för spjällhuset efter att jag rengjorde det. Jag borde ha ryckt batteriet innan jag drog ur kontakten till spjällhuset, kan vara det som utlöset koden som nu är puts väck.

Fråga... magnetventilerna, vad har de för funktion?
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]