Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Leopold skrev: fre 09 nov 2018, 23:02
Derank skrev: fre 09 nov 2018, 22:22 Slår Kubal igen så lär det finnas el över alal ett mindre kärnkraftverk igen, och priset lär störtdyka
Förstår inte riktigt ditt svar i sammanhanget av diskussionen, utveckla gärna.
Föredetta Gränges aluminium i Sundvall. Numera ägt av rysk ogliark

Drar 1.8 Twh per år. Alltså bara 1/10-del av vad SSAB kommer förbruka om man bygger om masugnarna till eldrift.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Leopold skrev: fre 09 nov 2018, 19:38 Det handlade om förväntade framtida behov av en el-omställd stålindustri, i tillägg till vad en elektrifierad fordonspark innebär. Som sagt så räknar man med att en omställd stålindustri kräver i storleksordningen 15 TWh per år i merförbrukning.
I någon intervju jag såg pratatde man t.o.m om 20 TWh för framställning av vätgas för reduktion av järnoxiden i masugnarna plus uppvärmningen.
Leopold skrev: fre 09 nov 2018, 19:38 Vattenkraft har ofta hyllats som en relativt "grön" och utsläppsneutral kraftkälla. Det finns mycket som tyder på att detta är en grav missuppfattning, googla tex "hydropower methane emissions" och det dyker upp en otrolig mängd information som man tycks sopa under mattan i den allmänna debatten. Vattenkraft kommer med ett pris både vad gäller miljövärden och - uppenbarligen - klimateffekter.
Men i dagsläget är det enda sättet att lagra stora mängder energi från tex sol och vind till vintern, att tex bygga ut vattenmagasinen och turbiner/generatorer.
Leopold skrev: fre 09 nov 2018, 19:38 Finland bygger ett par nya moderna kärnkraftsanläggningar nu med en helt annan effektivitetskalkyl än vad som gäller för våra urgamla svenska anläggningar. Vi behöver bygga ett antal sådana och vi borde satt igång med detta för ett decennium sedan minst. Men inte för sent att korrigera och göra rätt för att framtida generationer ska kunna få en dräglig tillvaro.
___
PS. Angående allt detta med vindkraftsutbyggnad måste jag säga följande. För säg 10 år sedan så kunde jag känna en viss glädje över att se stora propellerblad fraktas över de svenska vägarna, kändes som att det var något bra på gång. Idag när jag ser motsvarande så blir jag bara sorgsen eftersom jag nu vet hur detta påverkar folk som råkar ha oturen att bo i närheten av dessa anläggningar, även vet hur det påverkar djurliv och den skövling av skog som det medför.
I Sverige är Kärnkraft ett politikt dött ämne, kommer aldrig gå få majoritet för att bygga nytt, och snart stängs befintliga av. Tyskarna ersätter kärnkraften med 110 miljarder kubikmeter fossilgas. Låt oss inte göra samma utan bygg ut vatten/sol/vind av bara den.

Man kan lära sig mycket av grafen på spotpriser. Om det vore enkelt/billigt/snabbt att lagra elenergi hade så klart någon byggt upp detta i nätetför länge sedan och köpt när det är nere på 10 öre och sålt tillbaka när det är på 10 dubbla priset.

Vem skulle väl säga nej till 10 ggr tillbaka på satsat kapital. Nå varför ser nätet inte ut så, jo det är dyrt, svårt och tar lång tid att bygga lagring för el i de volymer som behövs-

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Det är ju för att det ser ut sådär som det börjar komma sånna tjänster jag pratade om. Från årsskiftet laddar jag min bil för halva kwh-priset via Tibbers laddare, som alltså kan reglera laddstyrka direkt utefter pris och tillgång.

Alla kwh som används till elbil eller masugnarna är ju en direkt minskning med oljeanvändning. Även om man vissa veckor under vintern skulle behöva täcka upp med en sämre elmix är det under större delen av året en klar vinst för klimatet och utsläppen.

Att det är många som hela tiden försöker få det till att elbilen är hemsk bara för att det finns risk för att vi får importera sämre el under vissa veckor när det resten av tiden blir en rejäl minskning av fossil energi blir så tröttsamt.

Nedstängningen av kärnkraften blir intressant att se hur man löser, men att det skulle stå och falla med elbilar tror jag inte på. Elbilar går till väldigt stor del att styra till lämpliga tider, på helt annat sätt än t.ex matlagning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allt är inte elbilar.....

Nattaxa på el fanns långt innan du föddes så tibbler är ju knappast rocket science.

Min uppfattning är att även om inte en enda svensk köper elbil överhuvudtaget så kommer det bli stora problem när vi stänger av kärnkraften och ska ersätta reglerbara energikällor med helt oreglerbara.

Du tycker det är "interssant" hör msn löser kärnkraftavstängningen, jag tycker det är oansvarigt att inte planera och investera i förväg. Det kommer inte vara elbrist någon kall vecka som du säger, utan hela året om vi bara slår av rektorerna utan någon ersättning samtidigt som förbrukning ökar med all omställning.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:Allt är inte elbilar.....

Nattaxa på el fanns långt innan du föddes så tibbler är ju knappast rocket science.

Min uppfattning är att även om inte en enda svensk köper elbil överhuvudtaget så kommer det bli stora problem när vi stänger av kärnkraften och ska ersätta reglerbara energikällor med helt oreglerbara.

Du tycker det är "interssant" hör msn löser kärnkraftavstängningen, jag tycker det är oansvarigt att inte planera och investera i förväg. Det kommer inte vara elbrist någon kall vecka som du säger, utan hela året om vi bara slår av rektorerna utan någon ersättning samtidigt som förbrukning ökar med all omställning.
Nu är de ju inte bara tim/natt-taxa det handlar om, utan ett elbolag som kan erbjuda bättre pris när de själva kan bestämma under vilka timmar/minuter dom levererar el. (så länge dom levererar en viss mängd innan jag drar på morgonen gör det ju mig inget)
Det gör att elbolaget även kan använda laddning av elbilar som frekvensreglering. En ganska stor skillnad.

Att man inte skulle planera något för minskningen av kärnkraft, var får du det ifrån?
av Leopold
Pratar vi el-bilar som vi ju gör i denna tråd så kommer det bevisligen att leda till större behov av stabil baskraft, tillsammans med övrig elomställning av industrin. Visst man kan lägga ner effektkrävande industriverksamhet men det minskar inte behovet av produkterna som då får produceras någon annan stans och till typiskt högre klimat- och miljökostnad.

Jag kan inte se att det skulle vara i linje med miljörörelsernas intressen - och ännu mindre i allmänhetens och kommande generationers livsvillkor - att skövla skog och lusa ner hela Sverige från norr till söder med vindkraftverk. Kalkylerna bortser från konsekvenserna detta har på folks livsmiljö och värde på fastigheter osv, tillkommer ekologiska effekter. Fortfarande fyller det inte behoven av stabil baskraft, spelar ingen roll hur mycket man försöker trolla med knäna.

Jag är inte motståndare till att vi på sikt ställer om till en fordonsflota som på ett eller annat sätt drivs fossilfritt - batteridrift eller vätgas - men man måste ta de fulla konsekvenserna av detta i planering av ny baskraft.
Användarvisningsbild
av joel80
Vi kommer behöva mer elproduktion.. Men inte så säker på det där med "mer stabil baskraft". I viss mån kommer ju elbilar att kunna just motverka instabil kraft, genom att många kommer kunna ha 40-100kwh i garaget.
Flera bilmodeller stödjer ju redan inte bara styrd laddning utan även urladdning.

Gör man det rätt kan elbilar bli en stor tillgång till ett elnät med mindre andel baskraft.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: sön 11 nov 2018, 13:24 Att man inte skulle planera något för minskningen av kärnkraft, var får du det ifrån?
-Jag ser inte att man bygger några ersättningskärnkraftverk för de som snart stängs.

-Jag ser inte att man planera några ersättningskärnkraftverk för de som snart stängs.

-Jag ser inte att man bygger ut några vattenmagasin för att kunna lagra vatten till torra somrar eller kalla vintrar.

-Jag ser inte att man bygger ut installerad effekt i några vattenkraftverk för att kunna ersätta tappad kärnkrafteffekt under vecker-månader det behövs

-Jag ser inte att man bygger ut några pumpkraftverk för att klara en tex en kall vintermånad

-Jag ser inte att man bygger ut någon annan storskalig lagring av el-energi heller.

-Jag ser inte att man kan bygga ut värmekraftverken mer heller. Idag eldas massor av dessa med sopor, vi t.o.m importerar sopor från europa för att elda. Det är inte långsiktigt hållbart. Det vi kan öka i biomassa bortfaller när vi slutar elda sopor.

Sol och vind är helt oreglerbara och behöver en helt ny infrstruktur som kan jämna produktion/efterfrågan. Att hoppas på att elbilarna ska klara lagra stora mänger energi över längre vindfattiga kalla vintrar är hybris.

Hur många Nissan Leaf går det åt för att hålla igång LKABs 20-Twh masungar om det inte blåser på 14 dagar?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag menar inte att elbilar ska lagra stora mängder så det kan helt motverka effekten av nedstängningen, där missförstod du. Däremot kommer elbilar snarare bli ett hjälpmedel till stabilare elnät än tvärtom, vilket betyder att man inte kommer behöva lika stor andel baskraft som idag. Man behöver inte ha lika stor överkapacitet.

Det mesta du inte hört talas om, är det kanske för att du inte ens försökt? De flesta av de punkter du tar upp hittar man planeringsunderlag eller rapporter från tidigare och kommande års genomföranden genom en enkel googling. Det mesta härifrån: https://www.svk.se/om-oss/rapporter-och ... =6442#6442

Men även många nyheter så som den här.. nytt värmeverk:
https://www.mariestadstidningen.se/2018 ... rmeverket/

Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
I och med att det är 38 år sedan vi röstade bort kärnkraften i kärnkraftomröstningen så vore det väl konstigt om vi i bryråkratsverige inte hunnit skriva några rapporter.

Men det är ju bara snack och ingen verkstad. Hur många bygglov har sökts och beviljats. Hur många miljötillstånd har sökts och beviljats under 38 år för ersättning av kärnkraften. Hur många byggen har finansierats och hur många har kommit igång...

Några vindsnurror och solceller för produktion har vi lyckats få till. För lagring är det nada, zero, ingenting på 38 år....
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]