NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joe2311
Hej! Lång historia kort, bilen är en v50 1,6d -09 som bara dog under färd. Puttar bilen till sidan för att sedan hämta upp den 2 timmar senare. Det första jag märker när jag är tillbaka är att batteriet är väldigt varmt. Kopplar på ett annat batteri på plats och så fort jag drar på plus och minus så kommer det rök från generatorn. Bogserar hem bilen och byter till en helt ny OEM generator och startar bilen med ett fulladdat och bra batteri och den går inte igång, så jag kablar bilen och den startar men väldigt segstartad. Inga varningslampor eller felmeddelanden kommer upp när bilen är igång men bilen är känns tung på starten som att den knappt orkar komma igång även med ett fulladdat batteri och startkablar från en annan bil, vad är felet?
av dieselputte
Kan vara startmotorn som lastar ned spänningen, den ligger ju ansluten via samma kabel som går från generator till batteri.
av dieselputte
Prova att ta loss startmotorn och testa den manuellt direkt mot ett batteri, brukar bli lite fyrverkeri när de är kassa, se denna video (för 2.0D) , men skulle tro det är i princip samma startmotor ?

Kan även vara kass jordning av startmotorn, kolla jordflätan, ta ev med startmotorn till nån firma som har testbänk för startmotorer.
Användarvisningsbild
av frasse4
Prova med en startkabel mellan batteriets minuspol till motorblocket. Startar den lättare så är det dålig jord kanske beroende på strömrusningen till den felande generatorn.
Vad är detta för kontakt?

Spräckta dimljus ger anmärkning vid besi[…]

Bromsrör höger fram

Jo jag jämförde med den gamla och de &au[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]