NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag köpte en begagnad Volvo s40N T5 2003 som kort efter inköp började visa två felkoder: P7122 & 2188. Jag vill inte ens gå in på antalet gånger jag har varit hos olika verkstäder med bilen. Bägge lambdasonder bytta liksom luftmassemätare. Slutligen åkte jag till en verklig volvo certifierad verkstad och efter en ingående felsökningar för 2200 kr så visar det sig att det är kompressionsfel på tre av cylindrarna. Gissningsvis behöver kolvringarna eller ventiltätningarna bytas. Nu till frågorna:

Vilken är den mest kostnadseffektiva/minst förlustfria vägen att gå - Sälja bilen som renoveringsobjekt? Renovera motorn eller helt enkelt köpa en begagnad motor och byta ut motorn? Oavsett väg jag väljer att gå förstår jag att jag antingen kommer att få betydligt mycket mindre för bilen vid försäljning eller höga kostnader hos verkstad.
Tanken är sedan en tid tillbaks att sälja bilen pga att jag kommer att börja studera och behöver en billigare bil.

Om någon har tips på verkstad som kan utföra jobbet till låg kostnad eller kan peka mig i rätt riktning är detta av stor uppskattning.

Tack!
Om det är dålig kompression i tre cylindrar beror troligtvis felet på skadade ventiler. Att det just är tre cylindrar, ger dåliga vibbar, har kamaxlarna kuggat över vid något tillfälle? Om så är fallet kan kolvar vara skadade mm. Att lämna in bilen till verkstad och få motorn reparerad kommer troligtvis kosta mer än bilen är värd.

Frågan är om den volvocertifierade verkstadens felsökning är rätt? Hur är tomgången, den borde vara ojämn, speciellt vid varm motor?
Har du fått rätt på de första felkoderna P7122 & 2188? Hur mycket avvikande var kompressionsproverna på de "defekta" cylindrarna? Fota gärna provprotokollet och lägg upp.
Hasse53 skrev: tor 08 nov 2018, 21:54 Om det är dålig kompression i tre cylindrar beror troligtvis felet på skadade ventiler. Att det just är tre cylindrar, ger dåliga vibbar, har kamaxlarna kuggat över vid något tillfälle? Om så är fallet kan kolvar vara skadade mm. Att lämna in bilen till verkstad och få motorn reparerad kommer troligtvis kosta mer än bilen är värd.

Frågan är om den volvocertifierade verkstadens felsökning är rätt? Hur är tomgången, den borde vara ojämn, speciellt vid varm motor?
Du får ursäkta min okunnighet - hur vet jag om kamaxlarna har kuggat över?

Mycket riktigt - ojämn tomgång när motorn är varm.
Cotag skrev: tor 08 nov 2018, 22:39 EHar du fått rätt på de första felkoderna P7122 & 2188? Hur mycket avvikande var kompressionsproverna på de "defekta" cylindrarna? Fota gärna provprotokollet och lägg upp.

Enligt volvoverkstaden säger felkoderna:

ECM-262A-Adaptiv lambdareglering tomgång bank 1 - undre gräns, ECM-263A-adaptiv lambdareglering last, bank 1 - övre gräns.

Ytterligare en sak volvoverkstaden kommenterade på är att någon tidigare ägare (hobbymekaniker) har dragit ut en slang från vevhusventilationen så den löper ut under motorn.

Varvtalet går ner vid inbromsning till exempel vid rödljus, ibland dör motorn helt vid sådana tillfällen. Motorn misständer även ibland vid tomgång när motorn är varm. Bilen drar mer olja än vad jag anser är normalt.
Bilagor
DSC_0351.JPG
DSC_0351.JPG (321.41 KiB) Visad 2178 gånger
Jag hade plockat av stiften och försökt titta ner på kolvtopparna med en inspektionskamera efter märke efter ventilinslag på cylindrarna med sämst kompression. Ser du märken så har ventilerna slagit i kolvarna, krökts och är den mest troliga anledningen till dålig komp. Det går också att slå i en skvätt olja i varje cylinder och göra om komp-testet, är det dåliga kolvringar kan man få hyfsade resultat på det viset vid prov, medans är det krökta ventiler så bör provet förbli dåligt. Håller mao med Hasse53 tidigare i tråden.
Gick bilen dåligt redan vid köp? Köpt privat?
Cotag skrev: lör 10 nov 2018, 01:17 Jag hade plockat av stiften och försökt titta ner på kolvtopparna med en inspektionskamera efter märke efter ventilinslag på cylindrarna med sämst kompression. Ser du märken så har ventilerna slagit i kolvarna, krökts och är den mest troliga anledningen till dålig komp. Det går också att slå i en skvätt olja i varje cylinder och göra om komp-testet, är det dåliga kolvringar kan man få hyfsade resultat på det viset vid prov, medans är det krökta ventiler så bör provet förbli dåligt. Håller mao med Hasse53 tidigare i tråden.
Gick bilen dåligt redan vid köp? Köpt privat?
Tack så jättemycket för era svar. Det är långt mer behjälplig än den hjälp eller svar jag har fått på flera verkstäder.

Jag har tyvärr inte utrustningen eller kompetensen att utföra det här provet själv men jag ska förmedla det här till en verkstad jag litar på.

Bilen köptes faktiskt på Bilia. Troligtvis fanns kompressionsproblemen redan då med deras vetskap. Tomgången var lite ojämn redan då och man fick möta upp med mer gas vid koppling från stillastående läge. Felkoderna dök upp mer eller mindre direkt.

Vad i Hasse53's inlägg är det du håller med om?

Vad tror ni de ungefärliga priserna för att fixa ventiltätningarna kontra kolvringarna kan tänkas ligga på?
Och det finns ingen garantitid kvar antar jag? Hur länge har du haft bilen? Hur långt har du kört?
Har du reklamerat felen på bilen? Vad säger Bilia? Dom har iallafall misslyckats med att ställa den i ordning vad jag förstår?

Det jag menade att jag höll med om är att kamremmen, för en tidigare ägare, kanske har hoppat några kuggar och därmed krökt ventilerna på cylindrarna med dålig komp. Någon som eventuellt säger emot detta är att någon klåpare har kopplat ner vevhusventilationen under motorn, kraftig vevhusventilation skvallrar väl mer om kassa kolvringar.

En kompressionsprovare kan du handla på Biltema för 2 hundralappar, dessutom få en krona i växel :-) https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000016979
Har du inte plockat av/bytat tändstift någon gång så kan det väl vara kul att lära sig, tänker jag.
Verktyg till detta bör väl finnas i familjen eller så stannar du till i den hyllan oxå när du ändå är på Biltema.

Det lilla jag läst om din historia får mig känna att du fått tag i en "fixa till den så jag kan byta in den" bil.
Nu blir det många månader sent svar här.

Tiden gick och bilen blev avställd tills jag hittade en mekaniker som menade att de låga kompressionerna berodde på att turbon höll på att ge sig. Han visade med en fiberoptik-kamera skadorna på turbon. Nu turbobytet gjort och bilen är starkare och jämnare tomgång och en av felkoderna har försvunnit helt, dock hae p2188 återkommit vid ett tillfälle.
Men problemet kravstår fortfarande med att bilen lätt stannar vid lägre varvtal och den går ner till 400-500 rpm vid inbromsning till stående läge och hostar sedan upp till 750 rpm I tomgång. Den är även svårstartad när är varm eller står i lutning uppförs. Som nuläget är bilen svårsåld.
Jag frågade mekanikern om han kopplat tillbaks den slang från vevhusventilationen vilket han ännu inte har gjort vilket hos mig leder till en del frågor:

Varför kopplar man bort vevhusventilationen så att den löper ut under bilen? Har man försökt dölja symptom på något fel i bilen och I så fall vad?
Vad kan det här leda till för symptom?
Vad blir effekten av att jag åter kopplar in den igen?

Samma mekaniker säger sig ha gjort ett kompressionsprov sedan turbobytet och det ska ha varit normalt nu. Av någon anledning tvivlar jag på det här och jag kommer att utföra ett nytt imorgon och återkopplar här.

Tacksam för svar på mina frågor.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]