fjohan82 skrev:grålle1 skrev: ↑tor 08 nov 2018, 23:23
Ja på VEA har jag full förståelse att man märker stor skillnad, ändrad gasrespons och låda gör ju såklart märkbar skillnad... även om jag personligen är lite tveksam till just gasresponsen, men visst, enkelt sätt att få bilen att kännas piggare
Att gasen ger bättre respons utan tveksamheter har såklart en inverkan på hur och när bilen flyttar på sig, det är inte bara inbillning. Hade man velat åt att inbilla föraren saker hade det räckt med ett F1-ljud i högtalarna när man gasar till ICA för att köpa mjölk...
Jag har kört till Spanien med bilen innan optimering och till bland annat Grekland efter optimering och på så långa resor (samt även här hemmavid såklart) märker man att dessa 6å9 inte är kastade i sjön. Men valet står var och en fritt.
Som sagt, på VEA är jag inte ett dugg tveksam att det märks skillnad eftersom gasrespons och låda m.m. ÄR ändrat, till skillnad mot 5cyl som bara bibehåller maxvrid lite längre än orginal (om inte Polestar själva mörkar att de ändrat andra saker än vridkurvan... är ju inte säkert deras "kundservice" har full koll, så jag kan ju vara felinformerad).
Jag uttryckte mig nog lite luddigt gällande gasresponsen, jag menar inte att jag är tveksam till att det märks någon skillnad, för det gör det såklart. Jag menar bara att det i sig gör ju inte att bilen blir ett dugg snabbare/starkare, bara att man får mer gaspådrag per centimeter du trycker ner gasen.. så det upplevs snabbare och sportigare (inte inbillning, man får ju mer trots att man rör foten mindre), men man hade ju fått exakt samma kraft och acceleration genom att trycka lite hårdare på gasen i en ickeoptimerad bil. Men som sagt tillsammans med växellåda, annan momentkurva (har inte granskat den för VEA, så kan inte uttala mig om den) o.s.v. så förstår jag att det blir en helt annan upplevelse....
Som du säger, valet står var och en fritt

.... och på en VEA hade jag inte heller tvekat en sekund att optimera! Däremot på min 5-cyl har jag hittills avstått de två år jag haft bilen...... men förr eller senare gör jag det säkert ändå, bara för att det låter roligare med 220Hk än 190Hk

XC60 D4 AWD Classic Aut, Ice White Summum Klimatpkt VOC Lastpkt Teknikpkt pro delbart drag progr. servo växlingspaddlar sportpedaler borttag emblem pianosvarta paneler mörkt innertak el-nackskydd Leda 18" vinter textilmattor nätfickor stänkskydd