Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
Rent juridiskt blir bilen olaglig då den inte är helbilsgodkänd längre. Ändrar man motorns effekt så är kravet att fordonet måste registreringsbesiktigas. Det innebär att biltillverkaren måste lämna ett intyg som säger att bilen är godkänd för att klara den nya effekten – allt från att klara avgaskrav, till att saker som hjulupphängning och bromsar är dimensionerade för den nya prestandan.

Detta intyg kommer du inte få om du inte använder dig av Volvos egna trim. Det man riskerar är att du förlora motorgarantin – och försäkringsbolagen kan vägra att betala ut maskinskadeförsäkringen.

Det är på egen risk.
av grålle1
4ever skrev:Har en v60cc D4awd. Polestar optimerad tycker det blev stor skillnad på gasresponsen nästan som bilen står på tå normal läget är som sportläget innan opt har en 2017
Spännande att det uppfattas så, gasresponsen ändras ju inte ens enligt Polestar (Obs! jag är inte ironisk eller ifrågasätter). Hur mycket (tid och körsträcka) körde du innan respektive har du kört efter optimeringen? Kan du beskriva mer vad/hur du upplever skillnaden? Sportläget för mig tycker jag enbart är jobbigt då den aldrig växlar upp typ (även om man släpper gasen), men just det beteendet antar jag att du inte menade.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Nu har jag iof. en FWD (4-cyl VEA), men jag är toknöjd med den förändringen som kom med Polestar, bla växellådans beteende och responsen när man gasar :-)
Det händer saker trots en mycket blygsam effektökning.
av grålle1
Ja på VEA har jag full förståelse att man märker stor skillnad, ändrad gasrespons och låda gör ju såklart märkbar skillnad... även om jag personligen är lite tveksam till just gasresponsen, men visst, enkelt sätt att få bilen att kännas piggare
av 4ever
grålle1 skrev: tor 08 nov 2018, 15:12
4ever skrev:Har en v60cc D4awd. Polestar optimerad tycker det blev stor skillnad på gasresponsen nästan som bilen står på tå normal läget är som sportläget innan opt har en 2017
Spännande att det uppfattas så, gasresponsen ändras ju inte ens enligt Polestar (Obs! jag är inte ironisk eller ifrågasätter). Hur mycket (tid och körsträcka) körde du innan respektive har du kört efter optimeringen? Kan du beskriva mer vad/hur du upplever skillnaden? Sportläget för mig tycker jag enbart är jobbigt då den aldrig växlar upp typ (även om man släpper gasen), men just det beteendet antar jag att du inte menade.
Körde ca 500 mil innan optimeringen kört tot 3000 mil sedan slutet på maj i år så den är testad

Man behöver knappt nudda gasen för att den skall sticka iväg är stor skillnad har 220 hästar nu mot 190 innan
Användarvisningsbild
av fjohan82
grålle1 skrev: tor 08 nov 2018, 23:23 Ja på VEA har jag full förståelse att man märker stor skillnad, ändrad gasrespons och låda gör ju såklart märkbar skillnad... även om jag personligen är lite tveksam till just gasresponsen, men visst, enkelt sätt att få bilen att kännas piggare
Att gasen ger bättre respons utan tveksamheter har såklart en inverkan på hur och när bilen flyttar på sig, det är inte bara inbillning. Hade man velat åt att inbilla föraren saker hade det räckt med ett F1-ljud i högtalarna när man gasar till ICA för att köpa mjölk...
Jag har kört till Spanien med bilen innan optimering och till bland annat Grekland efter optimering och på så långa resor (samt även här hemmavid såklart) märker man att dessa 6å9 inte är kastade i sjön. Men valet står var och en fritt.
av grålle1
4ever skrev:
grålle1 skrev: tor 08 nov 2018, 15:12
Körde ca 500 mil innan optimeringen kört tot 3000 mil sedan slutet på maj i år så den är testad

Man behöver knappt nudda gasen för att den skall sticka iväg är stor skillnad har 220 hästar nu mot 190 innan
Det är just det jag inte förstår... för enligt polestar så är det absolut ingen skillnad under 2750 rpm... exakt samma vrid och Hk... och ingen ändrad gasrespons. Inget jag alls upplevde när jag provkörde, men jag körde bara med kompisens några tillfällen en helg och bestämde mig för att avstå... och hade bara haft min egen utan p* några månader... så jag kanske skall prova igen! :-)
av grålle1
fjohan82 skrev:
grålle1 skrev: tor 08 nov 2018, 23:23 Ja på VEA har jag full förståelse att man märker stor skillnad, ändrad gasrespons och låda gör ju såklart märkbar skillnad... även om jag personligen är lite tveksam till just gasresponsen, men visst, enkelt sätt att få bilen att kännas piggare
Att gasen ger bättre respons utan tveksamheter har såklart en inverkan på hur och när bilen flyttar på sig, det är inte bara inbillning. Hade man velat åt att inbilla föraren saker hade det räckt med ett F1-ljud i högtalarna när man gasar till ICA för att köpa mjölk...
Jag har kört till Spanien med bilen innan optimering och till bland annat Grekland efter optimering och på så långa resor (samt även här hemmavid såklart) märker man att dessa 6å9 inte är kastade i sjön. Men valet står var och en fritt.
Som sagt, på VEA är jag inte ett dugg tveksam att det märks skillnad eftersom gasrespons och låda m.m. ÄR ändrat, till skillnad mot 5cyl som bara bibehåller maxvrid lite längre än orginal (om inte Polestar själva mörkar att de ändrat andra saker än vridkurvan... är ju inte säkert deras "kundservice" har full koll, så jag kan ju vara felinformerad).

Jag uttryckte mig nog lite luddigt gällande gasresponsen, jag menar inte att jag är tveksam till att det märks någon skillnad, för det gör det såklart. Jag menar bara att det i sig gör ju inte att bilen blir ett dugg snabbare/starkare, bara att man får mer gaspådrag per centimeter du trycker ner gasen.. så det upplevs snabbare och sportigare (inte inbillning, man får ju mer trots att man rör foten mindre), men man hade ju fått exakt samma kraft och acceleration genom att trycka lite hårdare på gasen i en ickeoptimerad bil. Men som sagt tillsammans med växellåda, annan momentkurva (har inte granskat den för VEA, så kan inte uttala mig om den) o.s.v. så förstår jag att det blir en helt annan upplevelse....

Som du säger, valet står var och en fritt :-D .... och på en VEA hade jag inte heller tvekat en sekund att optimera! Däremot på min 5-cyl har jag hittills avstått de två år jag haft bilen...... men förr eller senare gör jag det säkert ändå, bara för att det låter roligare med 220Hk än 190Hk ;-)

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]