Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag kan beskriva asfalten på min infart. Man har varit snåla när dom byggde och asfalterade infarten. (Långt innan vi flyttade hit) Asfalten ligger på ett lager av sand. Sådan sand som finns på badstränder och liknade ställen. Det räcker ju att man går till fots på sådan sand så sjunker man ju ner 5 - 10 centimeter i sanden. Där på infarten skulle ju ha legat ett generöst lager av grov mackadam som bärlager för asfalten om det var riktigt gjort. Så här är det definitivt en "ekonomisk" variant. Och kostar säkert en förmögenhet att åtgärda?
av Lövet
Rådlös skrev: ons 07 nov 2018, 00:01 Jag kan beskriva asfalten på min infart. Man har varit snåla när dom byggde och asfalterade infarten. (Långt innan vi flyttade hit) Asfalten ligger på ett lager av sand. Sådan sand som finns på badstränder och liknade ställen. Det räcker ju att man går till fots på sådan sand så sjunker man ju ner 5 - 10 centimeter i sanden. Där på infarten skulle ju ha legat ett generöst lager av grov mackadam som bärlager för asfalten om det var riktigt gjort. Så här är det definitivt en "ekonomisk" variant. Och kostar säkert en förmögenhet att åtgärda?
Under min asfalt ligger först 15cm större sten och sedan runt 10cm stenmjöl. Det är hårt som sten under. Så det låter tyvärr som man skulle behöva riva bort din asfalt och börja om. I mitt fall kostade det 250kr/m2 totalt plus moms.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tis 06 nov 2018, 23:46
VolvoB20 skrev:Asfalt finns ju i 30-40 olika varianter, allt från dränerande, ljuddämpande, slitstark, bärkraftig, temperaturtålig osv

Du har kanske någon "ekonomisk" variant på din uppfart.
ABT 11 160/220 50 mm

Säger det nåt?
ABT = Tät asfalt.
11 = 11 mm storlek på "stenarna" i asfalten
160/220 mjukheten på bitumen, och det är ganska mjukt variant.
50 är tjockleken.
av Lövet
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: tis 06 nov 2018, 23:46
VolvoB20 skrev:Asfalt finns ju i 30-40 olika varianter, allt från dränerande, ljuddämpande, slitstark, bärkraftig, temperaturtålig osv

Du har kanske någon "ekonomisk" variant på din uppfart.
ABT 11 160/220 50 mm

Säger det nåt?
ABT = Tät asfalt.
11 = 11 mm storlek på "stenarna" i asfalten
160/220 mjukheten på bitumen, och det är ganska mjukt variant.
50 är tjockleken.
Mjahopp, då blev jag "lurad" då. Kunde inte tänka mig att asfalt var mjuk på det sättet. Det är inget gigantiskt problem, bara lägga en plyfa under om jag skulle få för mig att byta däck ute igen. Tack för svar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mjukheten är inte bara nackdel, det minskar risken för sprickor om underlaget rör på sig tex. Så du behöver inte blivit "lurad" :-)
av Lövet
VolvoB20 skrev:Mjukheten är inte bara nackdel, det minskar risken för sprickor om underlaget rör på sig tex. Så du behöver inte blivit "lurad" :-)
Kan tänka mig det. Realistiskt sett så är däcksbyten utomhus inget jag ägnar mig åt varje dag. Sprickor i asfalten skulle nog störa mer.
av mikebike
VolvoB20 skrev: ons 07 nov 2018, 13:09 Mjukheten är inte bara nackdel, det minskar risken för sprickor om underlaget rör på sig tex. Så du behöver inte blivit "lurad" :-)
Särskilt viktigt om man fuskat med grundarbetet. :-)
av dannesk
VolvoB20 skrev:Den bakre lyftpunkt 2 i på bilden i Vida finns inte. Om man inte kryper under bilden och avlägsnar plastsköldarna innan man lyfter bilen.

andersuw skrev: mån 04 apr 2016, 17:19 Hade min V70 D4 -15 inne på garantireparation idag (fel på en tempsensor till avgasreningen) och passade då på att fråga min PST om lyftpunkterna på min bil. Det visar sig att jag själv (och vissa andra) liksom i viss mån VIDA hade fel och instruktionsboken i likhet med Volvos kundtjänst rätt. Min verkstad (Upplands Motor i Uppsala) lyfter vid kanten, som instruktionsboken anger, inte längre in, där det, som någon påpekade, mycket riktigt sitter plastsköldar i vägen.
På länkad sida i en annan tråd så är främre punkt 2 avbildad samt bakre punkt 2 på en V70, så såg det också ut på min my11 och andra jag tittat på. Kanske är det skillnad på XC70?
viewtopic.php?f=56&t=117793&p=981507#p981507

@Järnoxen , Vill man så är det v&[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Det är spolarslangen som är uppvärm[…]

Felparkering...

@sewen , Äh, be de skicka bilden till dig f[…]

10 mil tog det innan nivån uppdaterades i in[…]