Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Bild[/img][/img]Början av den här tråden handlade ju mycket om själva fästet för domkraften. Jag lät svetsa en adapter att sätta på garagedomkraften. Det är 2 L-profiler som sitter på en rund platta (med stödkant) Profilerna motsvarar måtten på den saxdomkraft som finns i original i bilen (V70 -08).
Man bör ju komma ihåg att lyftpunkten flyttar sig utåt ju högre man pumpar upp en garagedomkraft. Lyftarmen rör sig i en båge. Därför bör man sätta domkraften 90° mot bilens längdriktning. Då kan domkraften röra sig något lite inåt medan man pumpar upp.
DSCN2143.JPG
Add description
DSCN2143.JPG (31.4 KiB) Visad 740 gånger
Ibland har jag tänkt att man kanske borde sätta t.ex en bit av en kasserad cykelslang som skoning i lyftprofilen. Men det har bara blivit tankar av det.

Ett tillägg: Jag mätte hur mycket lyftpunkten ändrade sig från "noll lyft" till fullt lyft på min garagedomkraft som är en gammal Biltema 2 ton. Lyftpunkten flyttade sig utåt 11 cm, mot mig som stog vid pumpsidan på domkraften. Nu var detta alltså max lyft, men det ger en liten fingervisning ändå att en garagedomkraft skall stå i 90° från bilen och golvunderlaget skall vara så slätt och platt att domkraften kan rulla lite inåt när man pumpar upp.
av dannesk
Den där svetsade profilen skulle jag inte vilja använda på mina bilar om den inte var klädd med plast/gummiskydd i botten och på sidorna. Lacken på den veka plåten fram på tröskelns fals nöts emot metallen som sedan kan spricka. Bak är det lacken på ändkanterna på 3st sammanfogade plåtar som kommer ta all kraft. Dessutom så ändras vinkeln mellan falsen samt lyftprofilen ju högre man lyfter samt att plåtfalsen pressas utåt av profilen om lyftpunken också förflyttar sig utåt om inte domkraften följer med in under bilen.

Så här uppböjt kan det bli om man lyfter på den veka plåten fram med garagedomkraft:
främre lyftpunkt.jpg
främre lyftpunkt.jpg (25.05 KiB) Visad 706 gånger

Originaldomkraften är ju bara en nödlösning och det är en saxlyft som lyfter rakt upp utan att förflytta lyftpunkten i sidled.
pg241a.jpg
pg241a.jpg (11.32 KiB) Visad 716 gånger

Bättre att använda riktigt lyftskydd och lyfta på de kraftiga anpassade punkerna 2 nedan, på den inre behövs en lite längre domkraft. Hur lyftpunkten flyttas i sidled beror ju på lyfthöjden samt om domkraften följer med in under bilen vid lyftet vilket den inte gör om man står på ojämt underlag. Vid däckbyte lyfter jag på den främre yttre punkt 2 och byter framhjulet först sedan lyfter jag några cm till så kommer bakhjulet. På så sätt behöver jag bara hela sidan helt upplyft när bakdäcket byts och min domkraft följer med in under bilen under lyftet samt endast ett lyft per sida för att byta alla däck.
lyftpunkt.png
lyftpunkt.png (99.87 KiB) Visad 716 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Den bakre lyftpunkt 2 i på bilden i Vida finns inte. Om man inte kryper under bilden och avlägsnar plastsköldarna innan man lyfter bilen.

andersuw skrev: mån 04 apr 2016, 17:19 Hade min V70 D4 -15 inne på garantireparation idag (fel på en tempsensor till avgasreningen) och passade då på att fråga min PST om lyftpunkterna på min bil. Det visar sig att jag själv (och vissa andra) liksom i viss mån VIDA hade fel och instruktionsboken i likhet med Volvos kundtjänst rätt. Min verkstad (Upplands Motor i Uppsala) lyfter vid kanten, som instruktionsboken anger, inte längre in, där det, som någon påpekade, mycket riktigt sitter plastsköldar i vägen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har parkerat min domkraft i trädgårdsboden. Bara att rulla ut till där jag håller till och byter hjul. Har inget betonggolv hemma, utan lägger ut en plyfaskiva som domkraften får stå på, och en annan som jag har skruvar och sånt på.
av Lövet
Fråga i allmänhet: Jag brukar normalt sett byta däck i mitt garage men av lite olika anledningar var jag tvungen att göra det utomhus nyligen. Det ledde till fula nedtryckningar i asfalten efter domkraften. Är det normalt eller har jag fått onormalt usel asfalt? Asfalten lades förra året och är 40 eller 50mm tjock. Kommer inte ihåg exakt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lövet skrev:Fråga i allmänhet: Jag brukar normalt sett byta däck i mitt garage men av lite olika anledningar var jag tvungen att göra det utomhus nyligen. Det ledde till fula nedtryckningar i asfalten efter domkraften. Är det normalt eller har jag fått onormalt usel asfalt? Asfalten lades förra året och är 40 eller 50mm tjock. Kommer inte ihåg exakt.
Ja, det är bra mjukare än te.x cement
av Lövet
Micce1980 skrev:
Lövet skrev:Fråga i allmänhet: Jag brukar normalt sett byta däck i mitt garage men av lite olika anledningar var jag tvungen att göra det utomhus nyligen. Det ledde till fula nedtryckningar i asfalten efter domkraften. Är det normalt eller har jag fått onormalt usel asfalt? Asfalten lades förra året och är 40 eller 50mm tjock. Kommer inte ihåg exakt.
Ja, det är bra mjukare än te.x cement
Jahopp. Har bytt däck på gata osv tidigare och aldrig sett några märken efteråt. Kanske har jag dock inte tittat lika noga eftersom det inte varit min asfalt....

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Asfalt finns ju i 30-40 olika varianter, allt från dränerande, ljuddämpande, slitstark, bärkraftig, temperaturtålig osv

Du har kanske någon "ekonomisk" variant på din uppfart.
av Lövet
VolvoB20 skrev:Asfalt finns ju i 30-40 olika varianter, allt från dränerande, ljuddämpande, slitstark, bärkraftig, temperaturtålig osv

Du har kanske någon "ekonomisk" variant på din uppfart.
ABT 11 160/220 50 mm

Säger det nåt?
av Tompan60
Fick likadant som du för några år sen Tog en lös upphittad asfaltbit. som jag hamrade loss små bitar av. Fyllde igen groparna med återvunnen asfalt och knackade hårt med hammaren till en jämn yta fanns där igen . När sommaren var slut syntes det inte att den var lagad. Tänk bara på att skydda ögonen när du gör detta om det sprätter nått.
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

Det sista var ju en nyhet i alla fall, har ocks&ar[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]