Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är framdörrarna diskant/mellanregister utbytta till B&W, varje dörr tar ca 20 minuter, inga problem i genomförandet.

Resultatet - jag lovar, ljudet blev klart bättre, ordagrant, artiststämman mycket mer framträdande och bättre kling i basen (svårt att beskriva i ord) - rekommenderas absolut :-)
rs1800 skrev: tis 06 nov 2018, 19:51 @fjohan82, Den försvann som tillägg till High Performance men ingår mycket riktigt i HK. Dvs man kan inte få subbasen till HP längre
Hur beter sig systemet om man skulle köpa subwoofern "löst" och koppla in?
Dvs om man har HP.
HitTheRoadJack skrev:Nu är framdörrarna diskant/mellanregister utbytta till B&W, varje dörr tar ca 20 minuter, inga problem i genomförandet.

Resultatet - jag lovar, ljudet blev klart bättre, ordagrant, artiststämman mycket mer framträdande och bättre kling i basen (svårt att beskriva i ord) - rekommenderas absolut :-)
Har du någon instruktion till hur man öppnar dörrsidorna?
least skrev: Hur beter sig systemet om man skulle köpa subwoofern "löst" och koppla in?
Dvs om man har HP.
Jag tar inte gift på det, men vill minnas att jag läst att subwoofern ej går att eftermontera.

HitTheRoadJack, trevligt! I Swedespeed-tråden där högtalare byts ut mot B&W så sägs det att det absolut inte är värt det. Beror kanske på hur audiofil man är. Skönt att höra andra sidan av myntet dock, jag vill mest byta pga de snyggare elementen, inte nödvändigtvis för ljudets skull. Ska du byta till B&W-galler också?
Okej, att den kräver mjukvara som inte går att installera är fullt rimligt.
Men om man endast vill använda den tekniska lösningen och sedan kopplar in en egen högnivåförstärkare, så bör man kunna använda fresh air-lösningen.
Hade en V90 med original ljudet, då min var på service. Skillnaden mellan standard och B&W är extremt stort. Förstår inte folk som säger att det inte är så stor skillnad, mellanregister, diskant och bas är på en helt annan nivå :-D

Sen får b&w ut sitt rätta ljud när man kör via den inbyggda Spotify appen och sen ändra kvaliteten till hög eller extreme ;-)
Inget av membranen syns genom Momentum gallret. Högtalargallret kan inte bytas då de är svetsade/plastnitar, man få byta hela dörrpanelen, iof erbjöd Norrköping skroten de för 2000:- med högtalare då de inte var intresserade i att sälja som lösgods.

Swedespeed, i mina öron är det tillräcklig skillnad för att motivera 2500:-. HP lät burkigt i jmf med B&W. Vad jag kan se är B&W högtalare större i diameter, större delningsfilter/konding, kraftigare magneter o större slaglängd.

Hur det fungerar att eftermontera Sub vet jag inte. Vilken förstärkare använder den utan sub? Det jag kunde se från swedespeed är om du byter till en K503 förstärkare B&W så ställer Sensus om sig utan programmering :-) Så om du byter till en K502 med sub utgång är en kvalificerad gissning den att Senus kommer visa upp sub reglaget.
@HitTheRoadJack, åhfasen, jag var helt säker på att jag sett bara högtalargaller på bildelsbasen. Kan inte hitta nu såklart, så antagligen missminner jag mig.
2500:- för båda framdörrar alltså? Klart intressant för det priset.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)